Pagina 1 van 1

Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: di aug 29, 2006 11:41
door Alfa-Corazon
Ik lees nog wel eens dat mensen niet weten wat de ET-waarde is of hoe ze deze moeten "aflezen" als ie niet op de velg staat.
Een eenvoudig hulpmiddel:

Je kan makkelijk de etwaarde meten als de velg van de wagen af is.
Daar heb je voor nodig:
-vier rechte stokjes
-een pen
-plakband en
-een meetlat.
De rood getekende stokjes plak je volgens onderstaande tekening tegen je velg (maakt niet uit of je band ernog opzit).
Afbeelding
Waar de pijljes staan trek je met de pen drie streepje op het enige horizontale stokje (door het naafgat).

Dan haal je dit stokje eruit en meet je het midden tussen het eerste en derde streepje uit.
1-e -------------- midden --------- 3-e streepje
|---------------|-----|---------------------|

Nu weet je de ET-waarde dat is namelijk de afstand in millimeters tussen het twee streepje en het midden.

------------ 2-e -- midden
|---------------|-----|---------------------|


Dit is wat theorie van het web:
De ET waarde.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast.
Een ET van 45 wil zeggen dat het bevestigingspunt 45 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 45 valt de velg 7 mm meer naar binnen. De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Natuurlijk speelt de breedte van de velg/band ook een rol in hoever een band uitsteekt.
De breedte wordt aangegeven in inch, ongeveer 2,54 cm. 7J is dan 7 x 2,54 = 17,78 cm breed. J is een bepaald type velg waarop speciale banden voor deze velg worden gemonteerd.
Ga je naar 8J met dezelfde ET-waarde dan komt je velg 2,54/2 = 1,27 cm naar buiten (en naar binnen).
Dus weet je bij je nieuwe velg de breedte in inch en de ET-waarde dan kan je precies uitrekenen hoeveel je velg naar buiten komt.

Afbeelding
Excel sheet:
Zelf rekenen
Veel plezier.

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: di aug 29, 2006 16:30
door @lfa@lgra
Ja: De velgranden mag je BTW best meerekenen hoor. :wink: (Zijn beiden even breed)

Simpeler:

1 Leg velg op grond.met buitenzijde naar beneden.(zonder band)
2 Meet hoogte.
3 Leg een rei oid over de binnerand vd velg en meet afstand van de rei tot de naaf.
4 Trek van de laatste maat de helft van de gemeten totale hoogte af en: Voila. :wink:

Re: RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" m

Geplaatst: di aug 29, 2006 16:35
door Alfa-Corazon
Ja: De velgranden mag je BTW best meerekenen hoor. :wink: (Zijn beiden even breed)

Simpeler:

1 Leg velg op grond.met buitenzijde naar beneden.(zonder band)
2 Meet hoogte.
3 Leg een rei oid over de binnerand vd velg en meet afstand van de rei tot de naaf.
4 Trek van de laatste maat de helft van de gemeten totale hoogte af en: Voila. :wink:
Het was even doordenken maar inderdaad zo is ie nog makkelijker :idea: !

Re: RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" m

Geplaatst: wo aug 30, 2006 01:18
door @PM
Deze laatste methode kan toch wederom ook mét band, net als die van Roy? Je moet de rei alleen al bij stap 2 gebruiken en de afstand tot de grond meten. In feite vervangen de grond en de rei de langste twee stokken uit Roy's tekening. Dit gaat alleen niet op als de velg buiten de band uitsteekt (maar dan werkt Roy's methode ook niet meer).

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: wo aug 30, 2006 09:19
door @lfa@lgra
Kan idd ook MET band. Dan de bandwang als referentielijn blijven gebruiken. (MITS: Je geen band met een stootrand heeft en/of geen richtinggebonden band is, want die kunnen wel eens niet symmetrisch zijn. :wink: )

(Bij meting met band : niet switchen tussen band en velgrand als meetpunt. :wink: )

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: za sep 02, 2006 23:20
door michael
Roy zeer praktische handleiding !!

:idea: Het mooiste zou zijn als er een complete lijst voorhanden is voor alle Alfa's met de daarbij behorende standaard ET-waarden (origineel af fabriek), zou een hoop gemeet kunnen besparen. Wie weet of heeft de ET waarden van de meestvoorkomende Alfa's.

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: ma sep 04, 2006 10:50
door Alfa-Corazon
Startlijstje standaard waarden:
Spider/GTV 916
Voor en achter: ET 30,5 breedte 6,5"

SZ/RZ
Voor: ET 7 breedte 7"
Achter: ET 20 breedte 8"

145/146
Voor en achter ET 35 breedte ?"

Nog wat ET-waarden gevonden ergens hier op het forum:
Giulia (4-d) 42 mm
Bertone (63-76) 38 mm
Spider (66-93) 38 mm
AR Berlina 38 mm
Montreal 25 mm
Alfasud Serie 1 45 mm
Alfasud Super 45 mm
Alfasud ti Serie2 39 mm
Alfasud Serie 3 39 mm
Sprint (Sud) 39 mm
Alfetta, 45 mm
Giulietta, 45 mm
Alfa 33, 39 mm
Alfa 75 1.6-2.0 45 mm
Alfa 75 2.5 40 mm
Alfa 75 TS/Turbo 30 mm
Alfa 75 3.0 30 mm
Alfa 90 2.0 45 mm
Alfa 90 2.5 40 mm
Alfa 145/146 1.4/1.6/1.7 16V 43 mm
Alfa 145/146 T. Spark/Q/ti 50 mm
Alfa 155, Serie 1 (eerste model) 50 mm
Alfa 155, Serie 2 (wide body) 41 mm
Alfa 156 41 mm
Alfa 164 TS/V6 40 mm
Alfa 164 24V 32 mm
Alfa 166 41 mm
Alfetta GT/GTV 45 mm
GTV 2.0 45 mm
GTV6 2.5 40 mm
Spider T.S./V6 35 mm
Spider V6 24V 31 mm
GTV T. Spark 35 mm
GTV V6 24V 31 mm

Steekwaarden
Oude Alfas 4x108 mm.
Alfasud/33/75/90/145/146: 4x98 mm
Sterkere versies 75/90: 5x98 mm
147/156: 5x98 mm
166: 5x108 mm

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: ma sep 04, 2006 11:10
door Maurizio
Zo'n lijstje heeft alleen zin/toegeovegde waarde als je ook even de velgbreedte even bij vermeld.

RE: Zelf je ET-waarde en "naar buiten komen" meten

Geplaatst: do okt 19, 2006 10:56
door Alfa-Corazon
Update met extra gegevens over ET-waarden