Pagina 1 van 2
uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: wo dec 29, 2004 11:20
door wendola
wat is dan de ideale uitlaat buiten het spagheti van een sud sprint?
middenpot verwijderen en stuk tussen lassen van een meter met diameter 80 en eindpot origneel houden
of zit ik er glad naast Confused
Geplaatst: do dec 30, 2004 18:25
door wendola
hmm weinig actie
Geplaatst: do dec 30, 2004 18:37
door Dottore M
Ik denk dat de vraag niet duidelijk is.
Geplaatst: do dec 30, 2004 21:17
door KAS
Als je de middendemper verwijderd dan krijg je een hoop herrie in de auto. Probeer eens de achterdemper er af te halen en luister dan eens of het geluid je bevalt.
Geplaatst: do dec 30, 2004 22:02
door wendola
laat ik het zo zeggen
de tussen demper de pot weghalen en vergroten met een diam. van dacht 0.80 maar tis denk ik 0.63.5 1mtr lang en dan de achter orignele pot zo laten
Geplaatst: za jan 01, 2005 20:55
door KAS
laat ik het zo zeggen
de tussen demper de pot weghalen en vergroten met een diam. van dacht 0.80 maar tis denk ik 0.63.5 1mtr lang en dan de achter orignele pot zo laten
Ja dat begrijp ik, anders zou hij lek zijn. Maar zonder middendemper en met alleen een achterdemper heb je heel veel lawaai IN de auto, wat bij een bepaald toeretal zeer irritant is. Ik heb het vroeger wel eens gedaan bij een Giulietta, maar snel weer teruggeplaatst. Niet leuk meer. Voordeel was wel dat je niet naar het geleuter van de achterpassagiers hoefde te luisteren.
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: za jan 29, 2005 20:53
door sudsprint
heb zelf de eerste demper vervangen door een rechte pijp en als eindemper gebruik ik een remus 33 16v demper. Dit geeft een leuk geluid en is echt niet irritant op asociaal hard. in combinatie met een k&n inlegfilter is bij mij het vermogen niet gestegen maar het koppel wel.
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: za jan 29, 2005 23:19
door 164 Q4
Wat wil je met je uitlaat bereiken? Gaat het om de sound of om het vermogen? In dat laatste geval valt er niet zoveel winst te behalen. Vergeet namelijk niet dat voor optimale resultaten in en uitlaat opelkaar afgestemd moeten worden. Dat valt dan alweer onder klassieke tuning.
Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: ma jan 31, 2005 23:13
door wendola
Wat wil je met je uitlaat bereiken? Gaat het om de sound of om het vermogen? In dat laatste geval valt er niet zoveel winst te behalen. Vergeet namelijk niet dat voor optimale resultaten in en uitlaat opelkaar afgestemd moeten worden. Dat valt dan alweer onder klassieke tuning.
meer vermogen ja
omdat er een rally blok inkomt
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: di feb 01, 2005 10:24
door vV
meer vermogen of meer geluid zijn 2 heel verschillende dingen. Een uitlaat zal voldoende tegendruk moeten geven, maar toch voldoende flow. Simpel een demper weglaten is niet altijd een goede oplossing.
De beste uitlaat die ik er op een bertone ooit op had had gewoon 2 (nog redelijk grote) dempers, en een heel mooi diep geluid, wat niet stoorde bij lange snelwegtrajecten.
En heel veel koppel onderin.
Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: di feb 01, 2005 10:47
door Rens 1.7QV
meer vermogen of meer geluid zijn 2 heel verschillende dingen. Een uitlaat zal voldoende tegendruk moeten geven, maar toch voldoende flow. Simpel een demper weglaten is niet altijd een goede oplossing.
Eigenlijk wil je zo min mogelijk tegendruk, want dan stromen de gassen moeilijker naar buiten, dit kost dus vermogen. Maar als je vermogen wilt lijkt me een spagetti spruikstuk wel het beste, de rest zal weinig uitmaken. Bij een spagettispruikstuk zijn alle uitlaatdelen van het spruikstuk even lang. Hierdoor zuigt de uitlaat de zuiger nog extra leeg, omdat er twee cilinders met elkaar gekoppeld zijn.
Rens
Re: RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: di feb 01, 2005 13:07
door Huib
Eigenlijk wil je zo min mogelijk tegendruk, want dan stromen de gassen moeilijker naar buiten, dit kost dus vermogen. Maar als je vermogen wilt lijkt me een spagetti spruikstuk wel het beste, de rest zal weinig uitmaken. Bij een spagettispruikstuk zijn alle uitlaatdelen van het spruikstuk even lang. Hierdoor zuigt de uitlaat de zuiger nog extra leeg, omdat er twee cilinders met elkaar gekoppeld zijn.
Rens
Het klopt dat je zo min mogelijk tegendruk wil, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken bereik je dat niet door zo min mogelijk dempers. Een rechte buis levert dusdanig ongunstige resonanties van de uitlaatgassen op dat de tegendruk hoger wordt dan bij een goede absorptiedemper.
Over het spaghettispruitstuk, de uitlaat zuigt niet de zuiger leeg maar de cilinder. Dit verschijnsel heet resonantievulling. De lengte van de buizen tot ze bij elkaar komen is bepalend voor het toerental waarbij het effect maximaal is.
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: ma feb 07, 2005 20:58
door wendola
gaarne lezen wat ik post
ik zei toch buiten het spagheti spruitstuk want die heb ik namelijk al
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: di feb 08, 2005 08:14
door vV
gaarne antwoord lezen want dat gaat voornamelijk over de uitlaat na het spruitstuk
RE: uitlaat boxer (sud sprint)
Geplaatst: di feb 08, 2005 08:15
door vV
Overigens je antwoord heb je nu:
zorg voor goede absorptiedemping. voorla geen demper midden onder de auto weglaten want je wordt gek van de resonantie. Dus : aan de slag!