Pagina 1 van 3
Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 11:48
door CJ
Hoi,
Ik heb een GTV 2.0 ts('96). Ik ben absoluut niet tevreden met het vermogen van deze auto, en dan met name het koppel in lage toeren. Hier wil ik dus wat aan gaan doen.
Nu hoor ik jullie denken: 'had dan de 6pitter genomen'
Ik wilde geen turbo want dat is me te gevoelig, en de 3.0 6cil was simpelweg nog veels te duur.
Ik was voornemens dit te gaan doen
- open luchtfilter (cold-air intake)
- hele open uitlaat lijn
- power boost valve
- chippen (bij dmtuning:
www.dmtuning.com )
Er zijn toch ook nog andere manieren om meer vermogen te creeren, bv je kop laten flowen?
Weten jullie hier meer van of laat eens wat horen omtrend dit onderwerp ?
CJ
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 12:06
door GTV Boy
Als ik lees wat je nu allemaal wilt doen om hem sneller te maken had je voor dit geld ook een V6 kunnen kopen!
Ik denk dat je dan nog zelfs goedkoper uit was geweest.
Begin eerst eens met chiptuning. Met Squadra tuning heb ik goede ervaring.
zelf heb eeb 166 TS en daar zit nu een chip van hun in. Het verschil is goed merkbaar vooral in het middengebied.
Of je met een sportuitlaat veel wint is nog maar de vraag.
En om de kop eraf te halen om hem te bewerken gaat wel erg ver...
ook zou je nog andere nokkenassen kunnen monteren.
Dan nog is een 57i kit van k&n een optie. Krijg je wat meer adem in de motor.
Ga ervan uit dat je heel veel geld kwijt bent met wat jij in gedachte hebt.

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 12:24
door Lennart
Ik heb nog een setje 45mm dellorto's liggen met passtukken voor op een twinspark motor. Als je die erop schroeft en goed laat afstellen, ben je voor eens en altijd verlost van de koppelproblemen in de lage toeren.
Mijn Alfetta heeft deze configuratie ook, maar dan met "slechts" 40mm carbs. Deze trekt al als een idioot, dus laat staan als je er 45ers op zet.
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 13:07
door CJ
@GTV-boy: het geld wat ik er nu in kan (gaan) steken had ik toen nog niet, en inruilen is op het moment geen optie
@lennart:
Ik heb wel vaker gehoord dat mensen op een injectiemotor carbs plaatsen, kun je me vertellen wat daarvan nou precies de voordelen en nadelen zijn.
En hoe je er dat meerdere koppel uithaalt, en evt een kostenplaatje?
Alvast bedankt
CJ
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 14:06
door @lfa@lgra
Carburateurs op een 96-er?????? Never meer APK natuurlijk

, je komt door geen enkele viergastest. == Verplicht!!
Dieze vraag is dus niet aan de orde, tenzij je alleen maar op het circuit rijdt??
Er zal dus wel injectie op blijven zitten.
Meer koppel onderin is zeer moeilijk te verwezenlijken.
Chiptuning is een optie, maar met bv een andere nokkenas wordt je meteen weer afgestraft door een geringer piekvermogen en dat willen we toch ook niet.
Je kunt iets winnen door je compressie- verhouding te verhogen, maar dat is meteen een vrij kostbare ingreep.(Of andere zuigers, of de kop laten aanpakken) Veel valt te winnen door dit blok van een compressor te voorzien, maar dan zou ik al snel naar een V6 gaan, om "leergeld" te besparen.
K en N setje zal iets helpen, maar verwacht hier echt geen wonderen van.Ik zie het als psychologie.
"There's no substitute for cubic inches"
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 14:46
door CJ
APK is een must, deze auto is voor dagelijks gebruik.
Andere nokkenassen ben ik niet van plan, dit heb ik op een vorige auto gehad en het beviel me niet goed, koste een hele hoop geld kreeg er weinig voor terug, behalve een zeer zenuwachtig lopende motor.
Zo'n kop bewerking, daar wil ik wel eens voor shoppen.
Wat zou zoiets moeten kosten? (heb echt geen flauw idee), en kennen jullie bedrijven die dit doen??
CJ
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 16:10
door bert
Koop een Alfa V6. Als GTV6 nog steeds te duur is op tweedehandsmarkt probeer een 155/164/156/166 V6 op te kop te tikken. Te weinig resultaat tunen van 16V en zeer kostbaar.
Lees deze pagina eens door, zeer leerzaam.
http://www.pumaracing.co.uk/gentune.htm
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 16:12
door CJ
Het is een GTV 916..........

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: za feb 26, 2005 23:31
door Andretti Molletti
Meer compressie meer voorontsteking en meer octaan...Koude lucht en een sportluchtfilter...Beter nokkenasje of je standaard nokkenassen iets later op de inlaat en vroeger op de uitlaat maar das niet zo simpel...
Wordt dus een chippie en 98 octaan...
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 10:00
door CJ
Wat zou er allemaal bij komen kijken als ik een 6pitter er in zou willen hangen?
Zou dat gaan?
Heb eerst een corrado gehad, daarbij doen echt lui een ander blok erin.
CJ
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 10:02
door psillen
JTS motor zien te vinden. Moet er redelijk probleemloos in passen en heeft aanzienlijk meer koppel.
Sound is echter een stuk minder

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 11:46
door CJ
Sorry ben nog niet helemaal into the alfa's.
JTS motor?
Hoe zit het eigenlijk met die GTA motoren, zijn dat 4 cilinder turbo's.
Is makkelijker ivm RDW.
CJ
RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 12:28
door GTV Boy
zucht.......
Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 12:46
door @lfa@lgra
zucht.......
Hmmm. Beetje uitleg kan geen kwaad GTV-Boy. Wij weten ook niet alles.
De JTS is een nieuwe 4 cilider benzine motor met 2 liter ninhoud en 121 Kw en 206 Nm.
Deze wordt pas sinds eind 2004? geleverd dus zou je een motor uit een schadeauto moeten versieren, en reken maar dat die blokken (voorzover ze er al zijn) behoorlijk aan de prijs zullen zijn. Daaroverheen heb je natuurlijk ook alle motorelectronica/ bedrading etc nodig, dus niet aan beginnen zou ik zeggen.
De GTA heeft een 3.2 liter V6 met 184 KW (ook 176 KW in 166/GT/GTV/spider) Daarnaast zijn er nog de 2.5 en 3.0 V6 met in de nieuwste versies 138 en 162 KW.
Ombouw naar V6: Niet aan beginnen bij een 96 -er GTV. Gewoon doorsparen voor een V6 of genoegen nemen met je huidige blok met ev een paar aanpassingen.

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts
Geplaatst: zo feb 27, 2005 13:12
door GTV Boy
zucht.......
Hmmm. Beetje uitleg kan geen kwaad GTV-Boy. Wij weten ook niet alles.
De JTS is een nieuwe 4 cilider benzine motor met 2 liter ninhoud en 121 Kw en 206 Nm.
Deze wordt pas sinds eind 2004? geleverd dus zou je een motor uit een schadeauto moeten versieren, en reken maar dat die blokken (voorzover ze er al zijn) behoorlijk aan de prijs zullen zijn. Daaroverheen heb je natuurlijk ook alle motorelectronica/ bedrading etc nodig, dus niet aan beginnen zou ik zeggen.
De GTA heeft een 3.2 liter V6 met 184 KW (ook 176 KW in 166/GT/GTV/spider) Daarnaast zijn er nog de 2.5 en 3.0 V6 met in de nieuwste versies 138 en 162 KW.
Ombouw naar V6: Niet aan beginnen bij een 96 -er GTV. Gewoon doorsparen voor een V6 of genoegen nemen met je huidige blok met ev een paar aanpassingen.

Sorry , had ff een slecht moment , zal het nooit meer doen.
