Rees-Cees

Data log in de 33 STW

vr sep 29, 2006 22:52

In mijn 33SW heb ik een datalog waarmee je van alles kan.

Het ergste van een datalog is dat je alle fouten van het rijden er uit kunt halen. Op de fouten wil ik nu even niet in gaan maar jullie wel wat laten zien.

1. het verschil tussen een straatmotor in een racewagen en een race motor.

Plaatje:

Afbeelding

Kijk eens naar de verschillen tussen de snelheden. bijvoorbeeld op het rechte stuk. waar de zwartestreep staat is de actuele meeting.

Racemotor 190km/h en de straatmotor 176km/h

2. Toerental en snelheid van de racemotor

Afbeelding

3. Poleposition tijdens het SS

Afbeelding

De groene lijn is de snelheid met de racemotor en de rode lijn is de snelheid met een straatmotor.

Ik zal ook eens een plaatje laten zien van de bochtsnelheid (heb ik nog even niet maar...). uit dat plaatje blijkt dat ik met maximale snelheid door de bocht ga zowel met straat als racemotor. De acceleratie uit de bocht(en) is met de race motor echter groter dus de eindsnelheid op de stukken voor de volgende bochten is hoger. Dat verklaart dus de uiteindelijke ronde tijd.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Data log in de 33 STW

za sep 30, 2006 21:28

He Cees,waar heb je die snelheid gemeten,op welk deel van het circuit?
Wat is b.v jouw topsnelheid op z voort?
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

za sep 30, 2006 23:36

He Cees,waar heb je die snelheid gemeten,op welk deel van het circuit?
Wat is b.v jouw topsnelheid op z voort?
190 das net voor het rempunt op het rechtestuk en 190 das ook de topsnelheid op ZV (let wel dit zijn dus echte KM's en geen dashboardteller Km's)

Roeltje 164

RE: Data log in de 33 STW

za sep 30, 2006 23:44

Heb het mogen aanschouwen op het SS aardig gek, dat er zoveel gegevens uit een 33 SW kunnen komen via je laptop, mooi systeem en bijgeleverde software.
Moet je nu ook nog extra sensors plaatsen op de plekken waar je info van wil hebben, vast wel, komt niet vanzelf maar gaat dat makkelijk??

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

za sep 30, 2006 23:49

Heb het mogen aanschouwen op het SS aardig gek, dat er zoveel gegevens uit een 33 SW kunnen komen via je laptop, mooi systeem en bijgeleverde software.
Moet je nu ook nog extra sensors plaatsen op de plekken waar je info van wil hebben, vast wel, komt niet vanzelf maar gaat dat makkelijk??
momenteel kan ik meten:
snelheid
toerental
welke versnelling (cijfer op het dashboard)
water temp
olie temp bak
olie druk
laterale G krachten
Longitudinale G krachten

Oties zijn legio (remdruk, lambda, benzinedruk, stuuruitslag, veeruitslag enz enz)

Roeltje 164

RE: Data log in de 33 STW

zo okt 01, 2006 00:03

Yup en wat mag zoiets kosten Kees??

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

zo okt 01, 2006 00:04

Yup en wat mag zoiets kosten Kees??
dat kost zo'n kleine 1700 euro. Let wel voor op de weg heb je er niets aan.

Roeltje 164

RE: Data log in de 33 STW

zo okt 01, 2006 01:03

Nahw, had geen plannen.... 8) :lol:

Speeder

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 20:44

Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen :) Jij hebt toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
Laatst gewijzigd door Speeder op wo nov 22, 2006 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:10

Haha Piet, een beetje met mijn kennis zitten pronken. :P

Maare, superinteressant die data!
Maar ik zie dat je de data uitzet tegen de tijd. Volgens mij kun je dat beter tegen de afgelegde weg (meters) doen. Dat deden wij tenminste altijd wel (ik heb stage gelopen bij Roteg Racing, de importeur van Aim en dus de leverancier van Albi). Of heeft Albert het zelf zo ingesteld?

Maare, keep on goin' met de racert!
Gerrit Bauke

Speeder

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:15

Haha Piet, een beetje met mijn kennis zitten pronken. :P

Maare, superinteressant die data!
Maar ik zie dat je de data uitzet tegen de tijd. Volgens mij kun je dat beter tegen de afgelegde weg (meters) doen. Dat deden wij tenminste altijd wel (ik heb stage gelopen bij Roteg Racing, de importeur van Aim en dus de leverancier van Albi). Of heeft Albert het zelf zo ingesteld?

Maare, keep on goin' met de racert!
Gerrit Bauke (schoolmaatje van Speeder)
Ha die GB! Heb je je nou eindelijk ook aangemeld, dat werd tijd ook ;) Binnenkort ons project starten en foto's posten...

PS: Jouw kennis? Ik wist alleen niet dat het een Gold was :^o
Laatst gewijzigd door Speeder op wo nov 22, 2006 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:19

Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen :) Dit is toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
ja jij mag nooit meer raden.

@GBeetje: je kunt zelf bepalen of je de tijd of de meters pakt in de grafieken.

Speeder

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:21

Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen :) Dit is toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
ja jij mag nooit meer raden.

@GBeetje: je kunt zelf bepalen of je de tijd of de meters pakt in de grafieken.
Ik zat laatst nog even door een oud topic te scrollen, daar zag ik toevallig een afbeelding staan :lol:

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:31

Ja klopt. Maar als je 2 ronden over elkaar legt, dan krijg je in jou geval geen goede vergelijking.
Neem nou het geval dat je bijvoorbeeld Bosuit wilt bekijken in 2 verschillende ronden, dan is hetzelfde punt in de grafiek níet percee hetzelfde punt op de baan, omdat je in de ene ronde al sneller op dat punt was. Als je het in meters doet, krijg je een betere benadering (tenzij je natuurlijk in 1 van die ronden alleen maar hebt zitten slalommen :P).

Waar zit je snelheidsopnemer trouwens, op een van je achterwielen?

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:37

Ja klopt. Maar als je 2 ronden over elkaar legt, dan krijg je in jou geval geen goede vergelijking.
Neem nou het geval dat je bijvoorbeeld Bosuit wilt bekijken in 2 verschillende ronden, dan is hetzelfde punt in de grafiek níet percee hetzelfde punt op de baan, omdat je in de ene ronde al sneller op dat punt was. Als je het in meters doet, krijg je een betere benadering (tenzij je natuurlijk in 1 van die ronden alleen maar hebt zitten slalommen :P).

Waar zit je snelheidsopnemer trouwens, op een van je achterwielen?
op mijn linker voorwiel daar zit de sensor bij de bak

Terug naar “Tuning onderwerpen”