Pagina 1 van 1

Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 17:56
door Marco
Ik heb sinds kort een Alfa 75 Turbo.

Nu vroeg ik me af, of het handig is om een turbo timer er op te zetten.

En wie er al ervaring mee heeft met de werking, kan je dan gewoon je sleutel uit het
contact halen, en je dueren dichtdoen. En dat je motor dan nog 3 min door blijft lopen ?

En is het aan te raden om er een Blow of valve op te zetten.
En is dat makkelijk zelf te doen...?


Groeten Marco Bogaard

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 18:39
door Speeder
Hallo Marco,

Een turbotimer is precies wat jij omschrijft, en word toegepast om de turbo gelijkmatig af te laten koelen alvorens alles stil te zetten. Ik heb zelf niet zoveel ervaring met turbo-auto's, maar vraag me af of je een turbo niet zelf door rustig rijden af kan laten koelen tot een temperatuur waarbij het veilig is om de motor uit te zetten. Zo'n timer kan misschien handig zijn als je de auto direct na zware belasting stil zet, en je geen kans hebt de auto het laatste stukje wat af te laten koelen. Ook dan kan je natuurlijk gewoon zelf in de auto wachten terwijl hij stationair draait :D

In mijn beleving is het een luxe-artikel, voor mensen met ZEER weinig tijd ;)

Wat betreft die blow-off valveL Die moet op de buis van turbo naar inlaat (of intercooler) gelast worden zodat hij daar de grote overdruk (die ontstaat bij opgespinde turbo en dichte gasklep ) af kan blazen. Het zorgt voor minder belasting van de turboschoepen en verkleint het turbogat. Of het echt noodzakelijk is betwijfel ik. Ik denk ook dat de meeste mensen hem erop bouwen voor het 'Psssj' effect.. 8)

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 18:48
door AlfaTony

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 18:53
door ronald
Ik ben niet zo bekend met een 75 turbo maar zit daar standaard niet een closed loop dumpvalve op? Een Thema heeft dat bv wel. Als je die dan wilt vervangen door een open "pssst" ding dan kan je de aansluitingen gebruiken, en eentje die overblijft afstoppen. Hoe blaast een 75 dan normaal af?

Re: RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 20:21
door Speeder
Ik ben niet zo bekend met een 75 turbo maar zit daar standaard niet een closed loop dumpvalve op? Een Thema heeft dat bv wel. Als je die dan wilt vervangen door een open "pssst" ding dan kan je de aansluitingen gebruiken, en eentje die overblijft afstoppen. Hoe blaast een 75 dan normaal af?
Stel nou dat je flink gas geeft en de turbo dus hoogtoeren draait, dan moet je remmen en laat je je gas los. De gasklep gaat dicht, maar de turbo draait nog en levert dus nog druk. Het duurt even voordat de schoepen in de turbo afremmen en daardoor bouwt hij druk op in de inlaat. Een dumpvalve zal dan door het vaccuum in het inlaatspruitstuk (na de gasklep) opgezet worden en de overdruk laten ontsnappen.

Wat jij bedoeld is het regelen van de laaddruk van de turbo bij belasting. Dit gebeurt door de zogenaamde 'waste-gate' die door een actuator aangestuurd word (met een stangetje of iets)... Op die manier kan het nooit gebeuren dat je blok kapot loopt door een te hoge laadddruk.

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 20:35
door ronald
Nee ik weet het verschil tussen een waste gate en een blow off valve. Wat ik mij afvraag is hoe een 75 dan afblaast, als er geen blow off valve op zit. Op de Thema zitten ze standaard, maar dan is het een dicht, zwart potje die de lucht weer terug de inlaat in laat. Doet z'n werk, geen "pssst" en geen mooie looks... Als je daar een open valve op wilt zetten, dan hoef je alleen de originele te vervangen door de nieuwe en de opening aan de lage drukkant van de inlaat af te doppen. Bij een 75 gaat dat blijkelijk niet want het schijnt dat je daar een tule moet lassen op de inlaat..

Snap je wat ik bedoel? :?

Re: RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 21:02
door Speeder
Nee ik weet het verschil tussen een waste gate en een blow off valve. Wat ik mij afvraag is hoe een 75 dan afblaast, als er geen blow off valve op zit. Op de Thema zitten ze standaard, maar dan is het een dicht, zwart potje die de lucht weer terug de inlaat in laat. Doet z'n werk, geen "pssst" en geen mooie looks... Als je daar een open valve op wilt zetten, dan hoef je alleen de originele te vervangen door de nieuwe en de opening aan de lage drukkant van de inlaat af te doppen. Bij een 75 gaat dat blijkelijk niet want het schijnt dat je daar een tule moet lassen op de inlaat..

Snap je wat ik bedoel? :?
Aah, oke! Ik snap wat jij bedoeld ;) Ik ben zelf helemaal niet thuis in de Alfa 75 Turbo motor, dus ik heb ook geen idee hoe ze dit opgelost hebben. Het is vrij snel te zien, maar ik weet zeker dat de Turbo-freaks onder ons het hier zo kunnen vertellen...

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 23:02
door giuliettaevo
Is heel simpel opgelost op de 75 Tb.... Heeft gewoon geen dumpvalve! :wink:

Het is geen verplichting om er een te hebben op een turbo auto, het is namelijk niet absoluut noodzakelijk.
Het maakt overigens wel verschil als je er een opzet, auto pakt beter op bij opschakelen.

Wel is het beter om een recirculerende te gerbuiken bij een auto met luchtweger, je laat immers anders lucht ontsnappen die wel is 'gemeten' en aan de hand van die hoeveelheid gemeten lucht bepaalt de ECU de hoeveelheid ingespoten brandstof...

Afgebazen lucht zou je dus terug moeten blazen na de luchtweger in het inlaattraject.

Overigens kun je hem ook voor de IC plaatsen zodat je alleen maar de hete lucht afblaast, is beter voor de efficientie van de IC... :?

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 23:10
door Graffiaturo
turbo-timer is absoluut niet nodig

ik rookte altijd een sigaret voordat ik hem afzette :wink:

dump-valve is zeker merkbaar, maar idd een gesloten dump-valve is beter voor de motor
op mijn zwarte 75 TB zat een (gesloten)dump-valve van een GTV 2.0 V6TB.

op mijn andere, helemaal originele, rode 75 TB zat er dus geen.

de zwarte pakte duidelijk beter op in de volgende versnelling.



veel plezier iig met deTB, ik mis de mijne nog steeds :cry:

Re: RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: zo okt 22, 2006 23:16
door Speeder
turbo-timer is absoluut niet nodig

dump-valve is zeker merkbaar, maar idd een gesloten dump-valve is beter voor de motor
op mijn zwarte 75 TB zat een (gesloten)dump-valve van een GTV 2.0 V6TB.
Nou, hij heeft ook weer wat te doen ;)

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: ma okt 30, 2006 23:57
door Marco
Wel is het beter om een recirculerende te gerbuiken bij een auto met luchtweger, je laat immers anders lucht ontsnappen die wel is 'gemeten' en aan de hand van die hoeveelheid gemeten lucht bepaalt de ECU de hoeveelheid ingespoten brandstof...
Zit er dan op mn 75 Turbo een luchtweger ?

Groeten Marco

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: di okt 31, 2006 09:38
door giuliettaevo
Ja, op 75 Tb zit een luchtweger. Ook wel luchtmassameter genoemd.

Is dat grijze vierkantige ding dat tegen je luchtfilterbak geschroefd zit met de luchtslang naar de turbo erop.

RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: wo nov 01, 2006 12:11
door Roy Hartgerink
Als je foto's als voorbeeld voor bij montage wilt hebben, dan pb je maar.

Ciao,
Roy.

Re: RE: Turbo timer / Blow of valve

Geplaatst: do nov 09, 2006 19:24
door gerbengtt
turbo-timer is absoluut niet nodig

ik rookte altijd een sigaret voordat ik hem afzette :wink:

:
ik vindt de a/f meter wel handig van een turbotimer eigenlijk... dus wel nodig! :wink: