Watergekoelde schijfremmen
Geplaatst: ma okt 30, 2006 18:58
Dit is een gedachtespinsel van mij en is gebaseerd op een truckje van 20 jaar geleden. Toen wilde een F1 team dit ook proberen. Is toen door de FIA afgekeurd.
Het betreft hier een puur theoretische benadering en is hoogstwaarschijnlijk verboden op het circuit.
Omdat de schijven op het circuit erg heet worden moet je ze koelen.
Ik heb inmiddels twee keer de ervaring gehad geen remvertraging meer te hebben door te hete schijven/blokken/remolie.
Nu is het heel eenvoudig om je schijven van waterkoeling te voorzien.
Reinig je ruitenvloeistof reservoir en vul deze met water.
Verplaats je ruitenvloeistof nozzles van je parafan (75) naar een plaats voor je schijven.
Verwijder je ruitenwisserarmen.
Voilà le frein de disque a refroidi d'eau.
Te gebruiken na het aanremmen van een bocht, het liefst op een recht stuk.
Nu kunnen volgens mij de volgende complicaties optreden:
-Thermoshock
-Water op het circuit
-Verblindende dampwolken
Thermoshock
Ik weet niet of dit een echt probleem is omdat je ook in de regen rijdt en door plassen.
Je kunt een andere nozzle eropzetten welke meer als een verstuiver werkt, die de koeling wat meer verdeelt.
Water op het circuit
Ook dit hoeft geen probleem te zijn als al het water verdampt. Verdampt het niet, dan kun je natte plekken op het circuit krijgen. Op de nurbergring met motorfietesen kan dit dodelijk zijn.
Maar hoeveel water komt er op de grond als je tijdens een ritje op het circuit even je ruiten reiningt met je sproeiers.
Verblindende dampwolken
Hoeveel damp zal er ontstaat? Net zoveel als je water op de schijven sproeit. Tenminste als alles verdampt.
Is hier ooit iemand mee bezig geweest? Behalve het F1 team van 20 jaar geleden?
Is dit een oliedom of geniaal?
Het betreft hier een puur theoretische benadering en is hoogstwaarschijnlijk verboden op het circuit.
Omdat de schijven op het circuit erg heet worden moet je ze koelen.
Ik heb inmiddels twee keer de ervaring gehad geen remvertraging meer te hebben door te hete schijven/blokken/remolie.
Nu is het heel eenvoudig om je schijven van waterkoeling te voorzien.
Reinig je ruitenvloeistof reservoir en vul deze met water.
Verplaats je ruitenvloeistof nozzles van je parafan (75) naar een plaats voor je schijven.
Verwijder je ruitenwisserarmen.
Voilà le frein de disque a refroidi d'eau.
Te gebruiken na het aanremmen van een bocht, het liefst op een recht stuk.
Nu kunnen volgens mij de volgende complicaties optreden:
-Thermoshock
-Water op het circuit
-Verblindende dampwolken
Thermoshock
Ik weet niet of dit een echt probleem is omdat je ook in de regen rijdt en door plassen.
Je kunt een andere nozzle eropzetten welke meer als een verstuiver werkt, die de koeling wat meer verdeelt.
Water op het circuit
Ook dit hoeft geen probleem te zijn als al het water verdampt. Verdampt het niet, dan kun je natte plekken op het circuit krijgen. Op de nurbergring met motorfietesen kan dit dodelijk zijn.
Maar hoeveel water komt er op de grond als je tijdens een ritje op het circuit even je ruiten reiningt met je sproeiers.
Verblindende dampwolken
Hoeveel damp zal er ontstaat? Net zoveel als je water op de schijven sproeit. Tenminste als alles verdampt.
Is hier ooit iemand mee bezig geweest? Behalve het F1 team van 20 jaar geleden?
Is dit een oliedom of geniaal?