Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

do nov 09, 2006 19:42

Eigenlijk als vervolg op het topic van Roy van Gortel...........
Uitgangspunt is in mijn geval een Alfetta met 2.0 nord remmen, dus niet geventileerde schijven.
Dit voldoet prima, behalve dan na tien (of minder :? ) haarspeldbochten tijdens een afdaling in de IJfel bijvoorbeeld.
De remvertraging is goed en blijft dat ook, tot het moment dat de pedaaldruk helemaal wegvalt.
Dus het probleem is volgens mij dus een te hoge temperatuur/ te weinig koeling.

Is nu genoeg verbetering te halen door die 'stofplaat' te verwijderen?
Of beter ook maar gelijk een luchtgeleiding/ happer/ slang maken?
Of zoek ik hlemaal verkeerd en moet ik beginnen met geventileerde schijven?

Let wel, het moet nog mooi blijven/ worden ook. Dus geen grote openingen in het front, slangen onder de bumper, etc.
lastig mannetje ben ik, hè. :wink:
Laatst gewijzigd door Alessandro op do nov 09, 2006 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar it de meeste winst?

do nov 09, 2006 19:54

ik zou eerst maar eens beginnen met een setje goodridge remslangen, verse DOT 5.1 vloeistof en een goed setje remblokken
Roesch Carbon Racing blokken heb ik nu rondom onder de 75 TS zitten met goodridge slangen
remmerij doet het perfect, lekker bijten en goed doseerbaar en blijvend goed
ook afgelopen zomer door de spaanse bergen :wink:

groot voordeel van die Roesch blokken vind ik ook dat de remstof absoluut niet invreet op de velgen
na de vakantie waren zeker de voorwielen behoorlijk zwart geworden, en met alleen water spoelde het er bijna helemaal al af
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

vr nov 10, 2006 12:10

{quote}Dit voldoet prima, behalve dan na tien (of minder ) haarspeldbochten tijdens een afdaling in de IJfel bijvoorbeeld.
De remvertraging is goed en blijft dat ook, tot het moment dat de pedaaldruk helemaal wegvalt.{quote} Ik begrijp wat je bedoelt maar remdruk wegvallen of zeer sterk verminderen na een afdaling met je Alfetta? Is dit een voorbeeld van verbeteringsdrang?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

vr nov 10, 2006 13:09

Wat Graf. zegt klopt helemaal! Goede vloeistof, setje stalen remleidingen en goede blokken gaat veel beter werken dan alleen een setje geventileerde schijven. Daarnaast heb je ook nog eens een lager onafgeveerd gewicht met massieve schijven.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

za nov 11, 2006 22:08

graf, ga jij eens vragen naar de mening van louis aangaande Roesch blokken.........

had ze op de 33 geprobeerd......


:roll:

er zijn voor mij maar twee merken: SBS en Hawk.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

za nov 11, 2006 22:09

alessandro, probeer nou gewoon de hawk MT4 compound.
klaar.

En dan voor de sjiek en af , setje goodridge, en 5.1.
nooit meer last.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst

za nov 11, 2006 22:11

graf, ga jij eens vragen naar de mening van louis aangaande Roesch blokken.........

had ze op de 33 geprobeerd......


:roll:

er zijn voor mij maar twee merken: SBS en Hawk.
de belasting op het circuit is totaal niet te vergelijken met straatgebruik rik
ik ben erg tevreden met de Roesch blokken onder de 75, bevallen me een stuk beter dan de ferodo ds2500's die ik onder de TB had
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

za nov 11, 2006 22:35

De ferodo is ... op een straatauto, de Hawk is perfect op een straatauto, de MT4, daarbij vergeleken is Roesch echt bagger.
Soort van greenstuff of ebs.
De hawk is my favorite ever harde straatblok. GE WEL DIG spul. Kost daarentegen wel wat.....
Kost zo'n setje roesch eigenlijk?

Hee,
Graff, ik weet heus het verschil wel hoor. Maar wat Louis geprobeerd had was een roesch Reesblok.....Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! bij de tarzan....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

za nov 11, 2006 22:59

Met goede remvloeistof voorkom je geen fading. Als je dampbelvorming krijgt trap je gewoon door je remmen heen of zit je pedaal ineen erg diep.Met dot 4, al ie maar vers is, zul je eigenlijk geen problemen tegenkomen. 5.1 kan, maar waarom??
Goede blokken nemen natuurlijk is het belangrijkste. Stofplaten verwijderen scheelt ook (iets).
Anderszins: Rij je misschien ook in een te hoge versnelling bergafwaarts???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

zo nov 12, 2006 18:35

Stalen remleidingen zijn wel beter maar geen oplossing voor dit probleem. De remmen worden te heet waardoor de wrijving tussen remblok en schijf niet groot genoeg is. Of blokken monteren die bij hogere temperaturen nog goed werken, of de remmen koelen. En daarvoor zijn de geventileerde schijven uitgevonden. Met een toename van het onafgeveerde gewicht valt het wel mee, zeker als je ze monteert i.c.m. de lichtere brembo klauwen van een 75 TS of v6.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

ma nov 13, 2006 20:34

De diskussie komt maar langzaam van de grond.........maar nu komen we toch ergens.
Ik geloof eigenlijk dat ruben het juist verwoord. Alle tips, prima, maar waar draait het werkelijk om, idd temperatuur.
Een ander remblok lost mijn wegzakkend rempedaal toch niet op? Nota bene: ik kon nog steeds prima remmen, maar het pedaal zakte wel erg die en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen. Dot 5.1 zal vast wat verbeteren (die heeft een hoger kookpunt neem ik aan) maar ik heb daar ook weer nadelen over gehoord......... ik zal het maar eerlijk vertellen: "ik ga niet elk jaar de remvloeistof ververersen. k\Komt er in de praktijk echt niet van."

@ Arjen: In dat geval had ik 95% van de tijd de twee gebruikt, de overige 5% de drie. terug naar één, kan natuurlijk wel, maar dan toch echt pas net voor de bocht, na hard remmen, dus voor remmen ontzien gaat dat niet werken.
En ja, de auto was wel vol bepakt met compete campinguitrusting van 3 (nou ja 2,5) inzittenden. En dat weerhield mij er niet van eens lekker te trappen. :oops: En dan houd het natuurlijk een keer op.

Samenvattend:
- remvermogen okay, dus andere blokken lijken mij luxe. (of zie ik dat verkeerd?)
- rempedaal zakt weg, dus kokende remvloeistof. (toch?)
- ik wil dus de koeling van de remmen verbeteren.

Zou dat lukken met een luchttoevoerslang naar de klauwen (voor en achter) Of ben ik beter af met geventileerde schijven? Dat vershil in gewicht ga ik uitzoeken/ wegen! Ik denk stiekum, dat dat wel mee valt, want het extra geicht van de geventileerde schijf bestaat slechts uit het gewiht van de tussenschotjes volgens mij. :wink: Koeloppervlak van een geventileerde schijf is natuurlijk wel twee keer zo groot. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

RG

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

ma nov 13, 2006 22:13

Leuke discussie!

Er zijn 2 veel voorkomende problemen met de remmen als ze overbelast raken:
1. Een hard pedaal, maar weinig vertraging
2. Een wegzakkend pedaal.

In dit geval hebben we duidelijk te maken met een wegzakkend pedaal, oorzaak: remvloeistof is te warm geworden.

Ik zou nu allereerst kijken hoeveel voering er nog op je remblokken zit. Als dit heel weinig is zorgt dit voor een grotere warmteoverdracht naar je remvloeistof in de klauwen. (Dit heb ik zelf ook ondervonden met de Rallye op Zandvoort... :oops: ). De oplossing is dan niet zozeer betere blokken, maar gewoon nieuwe blokken monteren!

Het volgende wat je zou kunnen doen is de remvloeistof vervangen. Wanneer heb je dit voor het laatst gedaan? Als je het niet elk jaar wil doen, doe het dan op z'n minst elke 2 jaar! Het is wel je eigen veiligheid tenslotte...
Ik zou hierbij niet overstappen naar DOT5.1 want het kookpunt van 5.1 is slecht 10 tot 20 graden hoger dan DOT4. Het grote verschil is dat 5.1 veel dunner is en dat is nodig om ABS goed te laten werken. Wat je wel kan doen is een goede DOT4 gebruiken. Standaard zit DOT4, uit m'n hoofd, rond de 230 graden droog kookpunt en 160 nat. Een echt goede DOT4 is droog ruim 300 en nat 210 à 220. Ik gebruik zelf sinds kort Motul Factory Line (Verkrijgbaar bij motorzaken, wordt gebruikt in de MotoGP o.a. door Rossi).

Als derde zou ik pas kijken naar geforceerde luchtkoeling, zoals luchtslangen en geventileerde schijven. Wel effectief, maar ook het meest ingrijpend. Dus als het niet nodig is, zou ik het niet doen...

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

ma nov 13, 2006 22:54

Noob-vraagje (sorry :oops: ):

Wat wordt er bedoeld met kookpunt "droog" en "nat"... Wat is droog en wat is nat?
It's not easy, being green (kermit)

RG

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

ma nov 13, 2006 23:07

remvloeistof neemt water op. Zolang de vloeistof nog in de gesloten(!) verpakking zit is het 'droog'. In aanraking met de atmosfeer begint het dus vocht op te nemen en wordt de vloeistof langzaam maar zeker 'nat'. Aangezien water een kookpunt heeft van, jawel, 100C gaat het kookpunt van de vloeistof achteruit naarmate er meer water in komt. En bij koken onstaat gasvorming, en gas in je hydraulisch systeem is niet echt lekker... :wink:

Nu weet je waarom je de dop van het remvloeistofreservoir zo min mogelijk los moet draaien, en als het moet zo snel mogelijk weer dicht! Helaas zal je remvloeistof zelfs als je de dop er nooit afhaalt langzaamaan toch 'nat' worden en dus moet je de remvloeistof af en toe verversen!!!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Luchtgekoelde schijfremmen, waar zit de meeste winst?

ma nov 13, 2006 23:12

Ok duidelijk, bedankt :!:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Tuning onderwerpen”