Pagina 1 van 3

Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 15:06
door Alessandro
Mischien ben ik wat naief, maar ik vraag me toch af of er al eens iemand de cardan van een trans-axle Alfa heeft aangepast/ vervangen door één met homokinetische koppelingen? Ik denk namelijk, dat die minder aandrijfverliezen veroorzaken, dan die stugge rubbere donuts.

Wie weet hier meer zinnigs over te melden?

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 15:30
door frankalfa
Dat zou mi qua slijtagegevoeligheid een verbetering zijn Sander. Maar volgens mij zitten er juist rubber delen in de as om het trillen van de motor/aandrijving/bak tegen te gaan.... Lijkt mij dat, indien alles ijzert op ijzert is, er veel meer gedreun ontstaat in de auto? :?
Meen me te herinneren ooit gelezen te hebben dat dit een van de laatste bottlenecks was ten tijde van de transaxle- Alfa introduktie? En dat men toen met een gedeelde as met rubber donuts op de proppen is gekomen...
Maar goed laat je hier vooral niet door tegenhouden... :wink:
Suc6 drmee, grtz,fRank

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 15:32
door Alessandro
Maar vroeger gebruikte men toch ook stalen kruiskoppelingen?
En die homokineten kan je toch ook in rubber ophangen, ten minste het steunlager. Snappie? :roll:

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 15:35
door frankalfa
In een transaxle?? :wink:
Ja onder een 105 zitten die wel zeker (weet ik niet eens uit de bol ... :oops: :oops: ) maar daar hebbie de bak direct aan de tor hangen... :lol:
Denk dat m daar de truc zit?
Grtz,fRank

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 17:24
door yuri 75 V6
Stalen kruiskoppelingen vinden de hoge toerentallen niet zo fijn.

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 17:27
door DJ
Hoi Sander,

Ik me ooit door iemand laten vertellen (wie ook alweer???????) dat alfa destijds zelf ook met van alles en nog wat heeft geexpirimenteerd op de cardanas van transaxles en uiteindelijk toch met het huidige spul op de proppen is gekomen.
Wat hiervoor het doorslag gevende argument was weet ik niet. (productiekosten, comfort??)
Wat mij aan huidige systeem bijvoorbeeld ook niet zo bevalt is dat je axiaale kracht op je krukas en koppelingsdrager lagers kan krijgen. Alhoewel dat ook weer geen enorme problemen lijkt te geven. Iets met homokineet en carbon lijkt wel een aardige vervanging. Wel een beetje duur en ook carbon cardanas schijnt niet eeuwige leven te hebben. Bovendien heb je probleem met ruimte tpv versnellingspook.
Nog mensen met (feiten) kennis meningen inzicht over dit onderwerp?

Gr,
DJ

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 17:29
door DJ
O ja en in 5 draait een 105 serie cardanas meer toeren dan die van een alfetta of 75................met stalen kruiskoppelingen en al.

Mzzl,
DJ

RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 18:17
door GTV
Heeft t' magnumracingteam hier niet mee gereden??

Re: RE: Cardanas

Geplaatst: za mar 24, 2007 19:28
door jan 75
Maar vroeger gebruikte men toch ook stalen kruiskoppelingen?
En die homokineten kan je toch ook in rubber ophangen, ten minste het steunlager. Snappie? :roll:
een 4x4 heeft ook nog stalen kruiskoppelingen, maar als je een beetje boven de 120 komt begint het toch te zoemen. :roll:
stalen kruiskoppelingen moet je ook geregelt smeren, misschien dat dat de doorslag was om toch die rubberen troep te gebruiken.
als je om de 10000 km onder je auto moet gaan liggen met een vetspuit :roll: ik denk dat zulke dingen snel vergeten worden.
is niet echt bevordelijk voor de levensduur.

Re: RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 13:49
door Alessandro
Maar vroeger gebruikte men toch ook stalen kruiskoppelingen?
En die homokineten kan je toch ook in rubber ophangen, ten minste het steunlager. Snappie? :roll:
een 4x4 heeft ook nog stalen kruiskoppelingen, maar als je een beetje boven de 120 komt begint het toch te zoemen. :roll:
stalen kruiskoppelingen moet je ook geregelt smeren, misschien dat dat de doorslag was om toch die rubberen troep te gebruiken.
als je om de 10000 km onder je auto moet gaan liggen met een vetspuit :roll: ik denk dat zulke dingen snel vergeten worden.
is niet echt bevordelijk voor de levensduur.
Je hoeft de homokineten van je aandrijfassen toch ook niet te smeren -> homohoezen. :wink:

ander mogelijkheid: vaste koppeling motor en bak middels een holle buis, met steekas daarin? (heeft bijv. Volvo 360) :?:
(ik ben nog steeds overtuigd dat aan as met homokineten een goede moglijkheid is/ kan zijn :roll: )

RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 16:33
door Andretti Molletti
We hebben homokineten van **niet nader te noemen merk** gebruikt op een race 75. Lauter en alleen om het vermogen te kunnen overbrengen. De rubber donuts zijn niet geschikt voor meer dan standaard V6-en Turbo's.

Re: RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 18:20
door Alessandro
We hebben homokineten van **niet nader te noemen merk** gebruikt op een race 75. Lauter en alleen om het vermogen te kunnen overbrengen. De rubber donuts zijn niet geschikt voor meer dan standaard V6-en Turbo's.
Nou, van mij mag dat best nader genoemd worden. En ik ben ook erg benieuwd naar de constructie en de ervarigen! 8-[

RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 18:21
door Andretti Molletti
Helaas dat is van een merk dat hier niet kan :lol:

Re: RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 18:27
door Alessandro
Helaas dat is van een merk dat hier niet kan :lol:
:biggrin:
Oké, das duidelijk. :lol:

Info, foto? [-o<

Re: RE: Cardanas

Geplaatst: zo mar 25, 2007 19:37
door @lfa@lgra
Helaas dat is van een merk dat hier niet kan :lol:
:biggrin:
Oké, das duidelijk. :lol:

Info, foto? [-o<
Kan mij die homokineten schelen.. GOED DAT JE ER WEER BENT !!!!!!!!!!!!!! :o