Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

Tunen van mn 166 JTD

zo apr 01, 2007 16:23

Zo na enkele duizenden kilometers heb ik nu even tijd om mijn ervaringen met de Squadra Massimo+ Chip met Boostcontroller op te schrijven.

Afbeelding

Omdat ik ander werk nam, verder van huis, maakte ik me zelf wijs dat ik een goede auto nodig had. En dan natuurlijk een Diesel.
Immers ieder kilometer vreter zweert erbij en op feestjes hoor je deze lease-ridders opscheppen over hun snelle rode TDI-tjes.
Nu, een TDI komt natuurlijk nicht im frage. Een italiaan moet het worden.
We hebben hier thuis al een Dedra SW Turbo Diesel en dat is een geinig autotje voor vrouwen.
Stuurt lekker licht en de bediening is zonder enige krachtsinspanning wat een vrouw meer tijd en energie geeft om een enorme puinhoop van het interieur te maken.
Das niks voor mij. Een JTD is pittiger, vooral als 2.4. Ik heb de afgelopen 10 jaar vrijwel altijd Alfa V6 gereden. Waaronder een stuk of vier 164-en.
Leuke ruime auto. Nukkig, met genoeg tekortkomingen maar een fantastische motor. Vooral de 24V, maar ik dwaal af.

Ik heb geen zin me diep in de schulden te steken voor een auto. Ik vond een aardige 166 JTD met veel kilometers en een redelijke prijs.
Eerst moesten er wat dingen verbeterd en gerepareerd worden: beetje lager, beetje stugger nieuwe rollen en riemen.
Zo en dan lekker rijden.... nee hoor.
Wat is zon diesel traag !
En wat maakt ie een afgrijselijk geluid!!!

Nee, er was niets mis met mn motor. Zelfs na 300000 kilometers nog steeds rookvrij en ook geen olie verbruik.
Ik heb uit vertwijfeling nog de LMM vervangen, maar dat meer om mezelf gerust te stellen dan dat ik er echt wat van verwachtte.
Nee blijkbaar was dit nu die snelheid waar al die zakensukkels lyrisch van worden!?
Ja, ik vergelijk hier een bijna 1500kg wegende diesel auto met een wat lichter door een V6 aangedreven raspaard hoor ik je denken.
Klopt ik verwachtte te veel.
Maar als je de cijfertjes bekijkt:

Code: Selecteer alles

Gewicht pk Koppel 0-100 Top verbruik 164 24V 1435kg 210 260Nm 8s 240km/u 1:10 (bij rustig aan) 166 JTD 1490kg 139 310Nm 9.9s 200km/u 1:14 (ook rustig aan, kan niet anders!)
Dat lijkt toch geen wereld van verschil ??
Nou, kort: het is een heelal van verschil !!

Ik weet wat die koppelfetishisten je allemaal wijs proberen te maken. "Koppel man, dat heb je nodig".
"PKs? Allemaal verkoop praatjes. Newton Meters dat zijn je vrienden !"
De tussen sprintjes op de snelweg waren in de 166 het enige wat nog een beetje een verwrongen glimlachje aan me kon ontlokken.
In de 164 zat ik met hartslag 200 te gillen van plezier! (Ik ben een stugge groninger en als ik dat opbiecht is het echt zo en heel bijzonder)
Bij 2000 toeren was er een vreemd gat bij 2500 toeren een ander vreemd gat en bij 5500 toeren klapt de motor uit elkaar.
De JTD reageerde niet of nauwelijks op aansporingen van mn lodenvoet.
Om de computer te overtuigen dat je nu toch echt wilde accellereren moest je het gaspedaal helemaal indrukken.
Een aan-en-uit knop was afdoende geweest in plaats van zon bijzonder fly-by-wire pedaal !
Deze verhouding kon natuurlijk nooit lang standhouden. Er moest iets gebeuren.

Ik ken Squadra-Tuning.com en dus Stephan van een ander project. Hij vertelde me ooit wat de problemen bij het opvoeren van de oude JTD motoren was.
De computer bepaalt de hoeveelheid druk niet. De turbo is variabel maar de aansturing is geheel mechanisch.
Om dit te ondervangen heeft Stephan een Boostcontroller ontwikkeld. Deze laat meer turbodruk toe. Het werkt perfect maar het apparaatje is nogal prijzig.
Daarom hebben we een apparaatje gemaakt wat een stuk eenvoudiger en goedkoper is maar toch goed werkt.
Mijn auto is er als eerste ermee uitgerust. Natuurlijk moest ook computer van nieuwe data worden voorzien.

Mn lol in autorijden is terug!
De auto reageert op het pedaal als een benzine auto. Geen rare dode plekken meer in de koppelkromme.
Nog steeds is de auto geen stoplicht kanon, daarvoor is het toerenbereik in combinatie met de versnellingsbakverhouding ongeschikt, maar op de snelweg rijd je vrijwel alles zoek.
Het gemak waarmee je nu inhaalsprintjes doet kende ik zelfs van de 164 niet.

Geschat heeft de auto nu 185 pk/380 Nm. En dat kan natuurlijk niet zonder gevolgen voor zon oude motor en auto ?
Klopt. Eerst dacht ik dat mn koppeling slipte. Nu is mn auto uitgerust met een zgn Click-and-Go systeem waardoor je met een knopje op de versnellingsppok kunt koppelen.
Dit werkt door met een slim servo motortje hard aan een touw aan je kopplingspedaal te trekken. Het touw moet op een bepaalde voorspanning staan om geheel te kunnen ontkoppelen.
Je rijdt dus eigenlijk altijd met een bijna slippende koppeling !
Heb de kabel losgemaakt en de koppeling slipt niet meer.
Het volgende probleempje was de Turbo. Na 3 ton was het extra werk gewoon te veel voor m.
Rijdend op de A28 bij Haren hoorde ik eerst wat gieren en plots was alle vermogen weg. Bovendien trok ik een dik blauw rookgordijn.

Na een nieuwe turbo heb ik nu een paar duizend kilometer gereden zonder verdere problemen.
De nieuwe boostcontroller is tijdens de testfase instelbaar door middel van een knopje. Als ik de druk te hoog laat worden gaat het computer lampje op het dashboard branden.
De oorzaak hiervan is dat de standaard MAP sensor geen druk boven 2.5 kan meten en de computer dus een soort fout verzint.
Op zich onschuldig, maar gezien mijn gedwongen financiele aderlating weinig kilometers geleden probeer ik de druk zo in te stellen dat het lampje net niet gaat branden.
Dat "voelt" beter.

Ik kan niets dan iedereen aanraden zn JTD bij Squadra te laten tunen. (Overigens niet alleen JTD. Ik was ook erg tevreden over de SquadraChip in een 155 1.6 G3 die ik ooit kort bezat en dan heb ik het nog niet over het project waar we nog aan werken. Daarover mischien later meer)
Vergeet die doosjes die her en der worden aangeboden. Het enige wat daar gebeurt is de computer foppen dat er meer lucht in de motor gaat om zodoende meer diesel inspuiting te krijgen.
Het resultaat is iets meer vermogen, een zwarte wolk bij accelleratie en een veel hoger verbruik.
Want het beste heb ik voor het laatst bewaard: het verbruik is nu zelfs iets LAGER dan voor het tunen !!



Rectificatie:
Een powerbox zorgt niet voor meer lucht maar voor meer inspuitdruk waardoor er meer brandstof in komt maar deze meer hoeveelheid totaal niet meer overeenkomt met andere grootheden zoals bijvoorbeeld beschikbare lucht en het inspuitmoment.
Edit:
Op verzoek van de forumbeheerders zijn de te directe verwijzingen naar SquadraTuning.com verwijderd.
Laatst gewijzigd door kai op wo apr 04, 2007 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8902
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Tunen van mn 166 JTD

ma apr 02, 2007 10:05

Mooi en duidelijk verhaal Kai! Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe boostcontroller, en helemaal naar het ander project (voel ik daar een supercharger aankomen?)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

ma apr 02, 2007 21:15

Diele heeft een instelbare Alpine Chip.. Zelf afgesteld zoals ik het wilde... Meestal zit ik met grote smile achter het stuur (rond de 200 kmh)
De trekkracht is enorm en met de Ambulance + 75 V6 achterop haal ik gemiddeld 1 op 14 bij 120 kmh... :D

Diesel tuning RuleZ !
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Tunen van mn 166 JTD

di apr 03, 2007 10:12

mooi verhaal en zeker bij geblazen motoren is het chiptunen goed merkbaar
Squadra tuning is ook een goede specialist in het chiptunen

alleen vind ik het niet helemaal eerlijk dat hij mijn reactie een paar jaar geleden niet heeft geplaatst op zijn site

ik reed toen 33 16V, de reacties op zijn site zijn echt bizar, zo zou de chip ervoor zorgen dat je 33 16V meer als een 8V zou gaan rijden omdat hij meer koppel krijg onderin, hij zou merkbaar sneller zijn en nog meer van die reacties.
ik spreek nu uit ervaring, het is geen merkbaar verschil (maar wat wil je, 11 pk meer is op de wielen misschien 7 a 8 pk en dat zou je voelen??) Ook gaat een 33 16V niet als een 8V rijden, gelukkig maar want juist die hoge toeren zijn zo mooi bij een 16V boxer....
Wel raad ik de chip aan, ondanks dat de benzine iets duurder is wat je tankt, loopt ie wel een klap zuiniger, ook kan je net iets verder doortrekken tot ver over de 7000tpm (wat dan weer een heerlijk geluid produceerd en waarbij het vermogen nauwelijks afneemt!!), en onderin krijg ie wel iets meer koppel (wat een klein beetje merkbaar is, maar zeker niet zo overdreven dat hij als een 8V gaat aanvoelen!)...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Tunen van mn 166 JTD

di apr 03, 2007 10:32

Achja, zo iemand als Stephan wil natuurlijk ook gewoon zijn producten verkopen, plus dat ik van sommige van die reacties zeker weet dat ze oprecht zijn, mensen hebben nu eenmaal de neiging om een beetje te overdrijven.

Feit blijft dat mijn 1.8 8v met een Squadra-chip rustiger en soepeler draaide als zonder, en dat kwam niet omdat ik ineens Ultimate ging tanken, want dat gooide ik er daarvoor ook al in. Ook merkte ik duidelijk verschil qua vermogen onderin en een dalend verbruik. Maar ik kon een vriend van me met zijn 2.0 Alfa nog steeds niet zoek rijden, dat hoefde ook niet. Ik vond het een investering die z'n geld dubbel en dwars waard was :)
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

vr jul 20, 2007 14:09

@Kai,

Heb sinds enkele dagen ook een 2.4 jtd (welliswaar in een Kappa SW) en ben benieuwd naar de verdere bevindingen. Zijn nu enkele maanden verder, is je enthousiasme nog steeds aanwezig of heb je toch wat problemen opgelopen??

Bas
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

vr jul 20, 2007 14:14

Nog steeds een aanrader !!
Zonder overdrijven een wereld van verschil.
Ik ben niet snel enthousiast, maar chip tuning voor een geblazen motor is een MUST !

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

RE: Tunen van mn 166 JTD

di jul 24, 2007 23:01

Wat je ook kan doen met je 2.4 JTD is de kat verwijderen. In mijn toenmalige 166 scheelde dat ook behoorlijk. Vooral onderin is de auto dan niet meer zo tam. Het voordeel is dat de motor zijn uitlaatgassen beter kwijt kan, wat weer als voordeel heeft dat de turbo sneller op toeren komt.
164 Super 3.0 V6

joffy

RE: Tunen van mn 166 JTD

ma aug 20, 2007 09:50

Ook ik ben zeer gelukkig met mijn tuned alfa 166...Nu nadat Stefan alle dipjes, inhoudingen en "foutjes' eruit heeft gehaald, is mijn alfa 166 JTD een heerlijke krachtige limousine geworden....het is een genot om in deze alfa te rijden....Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Tunen van mn 166 JTD

di aug 21, 2007 21:43

Ik heb destijds mij 156 1.9JTD als ook mijn 156 2.4JTD laten tunen door Stephan. Niets dan lof voor zijn wijze van werken en het resultaat. De 2.4JTD was zonder enige twijfel de lekkerste reisauto die er bestond. Gecombineerd met de leeggehaald kat die eronder zat had deze 156 ook een geluid om van te genieten, en dat voor een diesel. Alsof er een soort opgewonden heetgebakerde Volvo 5-cyl. benzine in het vooronder lag.

Mijn broertje heeft zijn 155 1.8TS destijds ook door hem laten doen gecombineerd met de (ook door Stephan aangeboden) aanzuigbuis modificatie: wat een spectakel! Ondanks zijn injectie en twinspark techniek klonk en reed deze 155 alsof er een lekkere oude 2.0 met dubbele webers/dellorto's uit een Juul/GTV in lag.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

leonjtd

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

za aug 25, 2007 18:28

Wat je ook kan doen met je 2.4 JTD is de kat verwijderen. In mijn toenmalige 166 scheelde dat ook behoorlijk. Vooral onderin is de auto dan niet meer zo tam. Het voordeel is dat de motor zijn uitlaatgassen beter kwijt kan, wat weer als voordeel heeft dat de turbo sneller op toeren komt.
Ik heb bij mijn 2.4 een grotere downpipe gemonteerd [eps] een katvervanger [csc] en de achterdemper verwijderd waardoor je die heerlijke 5 cilinder roffel nog beter hoort . Verder wacht ik nog op dezelfde boostcontroler als Kai en hoop dan 200 pk en 430 nm te hebben . Ik heb daarvoor wel een front mounted intercooler en een 20v 6bak geplaatst .
gr.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo aug 26, 2007 16:43

Stephan heeft juist de eerste 5 programmeerbare Boostcontrollers voor echte liefhebbers klaarliggen !

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

do nov 20, 2008 13:14

Heb me een 166 2,4 JTD 20 V TI van 2004 aangeschaft als daily-driver.

Standaard 175 PK maar met de squadra "massimo"tuning 215PK en volgens de site een "boomontwortelend" koppel 8)

De mannen van Squadra-tuning zijn in december in België, in Brugge bij de lokale Alfa-dealer en dat zou voor mij ideaal zijn om mijn 166 te laten tunen.

Ik heb 200 % zin om dat ook te laten doen maar.....twijfel omdat ik 1 jaar garantie heb op de wagen en wanneer de motor getuned wordt en er tijdens dat jaar iets aan gebeurd ik mijn garantie waarschijnlijk kwijt zal zijn....

Normaal denk ik bij dergelijke Alfa-gerelateerde zaken niet zo na maar de 166 was een redelijke investering vandaar....
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

do nov 20, 2008 13:36

Heb me een 166 2,4 JTD 20 V TI van 2004 aangeschaft als daily-driver.

Standaard 175 PK maar met de squadra "massimo"tuning 215PK en volgens de site een "boomontwortelend" koppel 8)

De mannen van Squadra-tuning zijn in december in België, in Brugge bij de lokale Alfa-dealer en dat zou voor mij ideaal zijn om mijn 166 te laten tunen.

Ik heb 200 % zin om dat ook te laten doen maar.....twijfel omdat ik 1 jaar garantie heb op de wagen en wanneer de motor getuned wordt en er tijdens dat jaar iets aan gebeurd ik mijn garantie waarschijnlijk kwijt zal zijn....

Normaal denk ik bij dergelijke Alfa-gerelateerde zaken niet zo na maar de 166 was een redelijke investering vandaar....
garantie hoeft niet te verdwijnen (vaak is fabriek garantie ook doorlopend met bekende chip-tuners)
en anders is het een kwestie van de standaard chip weer terug zetten voordat de garage gebeld wordt :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

do nov 20, 2008 19:52

Wagen is 4 jaar dus fabrieksgarantie zit er niet meer in en de garage leest mee dus dat is ook geen optie :wink:

Bij "massimo tuning" is het ook veel meer dan zomaar een chipje veranderen, computer wordt geherprogrammeerd, is dus is niet zo eenvoudig om terug in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Terug naar “Tuning onderwerpen”