Omdat ik ander werk nam, verder van huis, maakte ik me zelf wijs dat ik een goede auto nodig had. En dan natuurlijk een Diesel.
Immers ieder kilometer vreter zweert erbij en op feestjes hoor je deze lease-ridders opscheppen over hun snelle rode TDI-tjes.
Nu, een TDI komt natuurlijk nicht im frage. Een italiaan moet het worden.
We hebben hier thuis al een Dedra SW Turbo Diesel en dat is een geinig autotje voor vrouwen.
Stuurt lekker licht en de bediening is zonder enige krachtsinspanning wat een vrouw meer tijd en energie geeft om een enorme puinhoop van het interieur te maken.
Das niks voor mij. Een JTD is pittiger, vooral als 2.4. Ik heb de afgelopen 10 jaar vrijwel altijd Alfa V6 gereden. Waaronder een stuk of vier 164-en.
Leuke ruime auto. Nukkig, met genoeg tekortkomingen maar een fantastische motor. Vooral de 24V, maar ik dwaal af.
Ik heb geen zin me diep in de schulden te steken voor een auto. Ik vond een aardige 166 JTD met veel kilometers en een redelijke prijs.
Eerst moesten er wat dingen verbeterd en gerepareerd worden: beetje lager, beetje stugger nieuwe rollen en riemen.
Zo en dan lekker rijden.... nee hoor.
Wat is zon diesel traag !
En wat maakt ie een afgrijselijk geluid!!!
Nee, er was niets mis met mn motor. Zelfs na 300000 kilometers nog steeds rookvrij en ook geen olie verbruik.
Ik heb uit vertwijfeling nog de LMM vervangen, maar dat meer om mezelf gerust te stellen dan dat ik er echt wat van verwachtte.
Nee blijkbaar was dit nu die snelheid waar al die zakensukkels lyrisch van worden!?
Ja, ik vergelijk hier een bijna 1500kg wegende diesel auto met een wat lichter door een V6 aangedreven raspaard hoor ik je denken.
Klopt ik verwachtte te veel.
Maar als je de cijfertjes bekijkt:
Code: Selecteer alles
Gewicht pk Koppel 0-100 Top verbruik
164 24V 1435kg 210 260Nm 8s 240km/u 1:10 (bij rustig aan)
166 JTD 1490kg 139 310Nm 9.9s 200km/u 1:14 (ook rustig aan, kan niet anders!)
Nou, kort: het is een heelal van verschil !!
Ik weet wat die koppelfetishisten je allemaal wijs proberen te maken. "Koppel man, dat heb je nodig".
"PKs? Allemaal verkoop praatjes. Newton Meters dat zijn je vrienden !"
De tussen sprintjes op de snelweg waren in de 166 het enige wat nog een beetje een verwrongen glimlachje aan me kon ontlokken.
In de 164 zat ik met hartslag 200 te gillen van plezier! (Ik ben een stugge groninger en als ik dat opbiecht is het echt zo en heel bijzonder)
Bij 2000 toeren was er een vreemd gat bij 2500 toeren een ander vreemd gat en bij 5500 toeren klapt de motor uit elkaar.
De JTD reageerde niet of nauwelijks op aansporingen van mn lodenvoet.
Om de computer te overtuigen dat je nu toch echt wilde accellereren moest je het gaspedaal helemaal indrukken.
Een aan-en-uit knop was afdoende geweest in plaats van zon bijzonder fly-by-wire pedaal !
Deze verhouding kon natuurlijk nooit lang standhouden. Er moest iets gebeuren.
Ik ken Squadra-Tuning.com en dus Stephan van een ander project. Hij vertelde me ooit wat de problemen bij het opvoeren van de oude JTD motoren was.
De computer bepaalt de hoeveelheid druk niet. De turbo is variabel maar de aansturing is geheel mechanisch.
Om dit te ondervangen heeft Stephan een Boostcontroller ontwikkeld. Deze laat meer turbodruk toe. Het werkt perfect maar het apparaatje is nogal prijzig.
Daarom hebben we een apparaatje gemaakt wat een stuk eenvoudiger en goedkoper is maar toch goed werkt.
Mijn auto is er als eerste ermee uitgerust. Natuurlijk moest ook computer van nieuwe data worden voorzien.
Mn lol in autorijden is terug!
De auto reageert op het pedaal als een benzine auto. Geen rare dode plekken meer in de koppelkromme.
Nog steeds is de auto geen stoplicht kanon, daarvoor is het toerenbereik in combinatie met de versnellingsbakverhouding ongeschikt, maar op de snelweg rijd je vrijwel alles zoek.
Het gemak waarmee je nu inhaalsprintjes doet kende ik zelfs van de 164 niet.
Geschat heeft de auto nu 185 pk/380 Nm. En dat kan natuurlijk niet zonder gevolgen voor zon oude motor en auto ?
Klopt. Eerst dacht ik dat mn koppeling slipte. Nu is mn auto uitgerust met een zgn Click-and-Go systeem waardoor je met een knopje op de versnellingsppok kunt koppelen.
Dit werkt door met een slim servo motortje hard aan een touw aan je kopplingspedaal te trekken. Het touw moet op een bepaalde voorspanning staan om geheel te kunnen ontkoppelen.
Je rijdt dus eigenlijk altijd met een bijna slippende koppeling !
Heb de kabel losgemaakt en de koppeling slipt niet meer.
Het volgende probleempje was de Turbo. Na 3 ton was het extra werk gewoon te veel voor m.
Rijdend op de A28 bij Haren hoorde ik eerst wat gieren en plots was alle vermogen weg. Bovendien trok ik een dik blauw rookgordijn.
Na een nieuwe turbo heb ik nu een paar duizend kilometer gereden zonder verdere problemen.
De nieuwe boostcontroller is tijdens de testfase instelbaar door middel van een knopje. Als ik de druk te hoog laat worden gaat het computer lampje op het dashboard branden.
De oorzaak hiervan is dat de standaard MAP sensor geen druk boven 2.5 kan meten en de computer dus een soort fout verzint.
Op zich onschuldig, maar gezien mijn gedwongen financiele aderlating weinig kilometers geleden probeer ik de druk zo in te stellen dat het lampje net niet gaat branden.
Dat "voelt" beter.
Ik kan niets dan iedereen aanraden zn JTD bij Squadra te laten tunen. (Overigens niet alleen JTD. Ik was ook erg tevreden over de SquadraChip in een 155 1.6 G3 die ik ooit kort bezat en dan heb ik het nog niet over het project waar we nog aan werken. Daarover mischien later meer)
Vergeet die doosjes die her en der worden aangeboden. Het enige wat daar gebeurt is de computer foppen dat er meer lucht in de motor gaat om zodoende meer diesel inspuiting te krijgen.
Het resultaat is iets meer vermogen, een zwarte wolk bij accelleratie en een veel hoger verbruik.
Want het beste heb ik voor het laatst bewaard: het verbruik is nu zelfs iets LAGER dan voor het tunen !!
Rectificatie:
Edit:Een powerbox zorgt niet voor meer lucht maar voor meer inspuitdruk waardoor er meer brandstof in komt maar deze meer hoeveelheid totaal niet meer overeenkomt met andere grootheden zoals bijvoorbeeld beschikbare lucht en het inspuitmoment.
Op verzoek van de forumbeheerders zijn de te directe verwijzingen naar SquadraTuning.com verwijderd.