vangeel

1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 07, 2007 22:34

Sinds alweer en jaartje ben ik de trotse bezitter van een Brievenbusje uit 1970.
Er moet nog een hoop aan gebeuren, ook veel plaatwerk maar ik wil er maar een rollende restauratie van maken.
De geschiedenis heb ik nog niet kunnen achterhalen behalve dan dat het een Nederlandse auto is en dat er qua restauratie behoorlijk is geknoeid. (mocht overigens iemand meer weten; kenteken 72-78-JX).
Wat ook niet klopt is het feit, dat er een 1600-blok in zit waarvan ik moet zeggen, dat het gaat als de Brandweer.
Noem het eigenwijs, maar ik wil o.a. om die reden maar eens niet op zoek gaan naar een 2-literblok. Dat doet iedereen al dus ik wil de uitdaging zoeken in het zo optimaal laten lopen van dit 1600-blok.
De eerste uitdaging is de uitlaat. Ik zoek een spagetti-spruitstuk maar dat lijkt er niet te zijn voor een 1600. Dan verder ook de rest van de uitlaat want de huidige heeft extra openingen. RVS mag, moet niet.

Zijn er mensen die me verder kunnen helpen, al ervaring hebben met een snelle 1600, wat zijn de nadelen maar zijn er ook voordelen en/of in ieder geval al een adres weten voor de uitlaat ?

Met vriendelijke groet,

John

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1829
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 08, 2007 13:29

standaard 1600 zal niet sneller lopen dan een 2 liter :!:

of je moet een goed lopend 1600 met b.v snelle nokken vergelijken met een slecht lopende 2 liter 8)

en met een korte overbrenging trekt een 1600 ook goed op,vergeleken met een 2.0 met lange overbrenging natuurlijk.

mijn Giulia had een 1300, leek ook snel op te trekken,en reed ook makkelijk 165 km/h

maar mijn berlina 1750 met 2.0 reed wel sneller195 km/h, en leek wat minder onrustig op te trekken,wat dan weer te wijten is aan de langere overbrenging.

dus 1600 met korte overbrenging kan best heeel leuk rijden 8) idd

uitlat moet ik ook nog eens achteraan

arese leverde eerst RVS GTA uitlaten 60mm rond,cpl. setje (incl.spruitstuk)was 950,- vond ik veel geld,maar is nette prijs vlg. mij

zodra mijn auto klaar is(met std.uitlaat/brulpijpje) zal ik eens kijken of ik nog wat geld over heb voor zoiets leuks.
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

vangeel

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 08, 2007 22:43

Hij hoeft ook niet sneller te lopen dan een 2-liter.
Ik ben niet op zoek naar spectaculaire paardenkrachten met evenzoredige hoge kosten van aanschaf onderdelen en onderhoud. Maar een goed aantal paardenkrachten bij het lage gewicht van de auto is mooi.

Als ik me goed heb laten voorlichten zou een spagettisuitlaatpruitstuk, 4 bochten dus, voor een 2-liter niet passen op een 1600 blok omdat de kop lager zou zijn ? en een 60mm systeem alleen is voor een stevig opgevoerd 2-liter blok en bij kleinere cilinderinhoud juist averechts werkt i.v.m. te weinig tegendruk.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma apr 09, 2007 11:24

Een tweeliter is wat rauwer dan een 1600. Ik merk weinig verschil in prestaties maar ik geef de voorkeur aan de tweeliter omdat meer kracht bij lage toeren heeft, een meer meaty geluid produceert en is wat relaxter snel te rijden en ook wat gemoedelijk bij warmrijden. Bij dagelijks gebruik zou ik een tweeliter kiezen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

supertjeduc

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

vr apr 13, 2007 21:03

Niet om dit topic tekapen maar ik vroeg me af wat voor achteras ik er onder heb
Ik heb een 2 liter en die is nog al kort gegeard
Zo kort dat als ik op top snelheid rij de naald van de kmteller net bij de 4/4 van de benzine meter staat hij draait dan ongeveer 7000 toeren

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

vr apr 13, 2007 22:00

Niet om dit topic tekapen maar ik vroeg me af wat voor achteras ik er onder heb
Ik heb een 2 liter en die is nog al kort gegeard
Zo kort dat als ik op top snelheid rij de naald van de kmteller net bij de 4/4 van de benzine meter staat hij draait dan ongeveer 7000 toeren

7000 toeren met een 2L..... :? pit houd wel op na de 5000 toeren met een 2L nord toch :(

supertjeduc

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 10:04

Niet om dit topic tekapen maar ik vroeg me af wat voor achteras ik er onder heb
Ik heb een 2 liter en die is nog al kort gegeard
Zo kort dat als ik op top snelheid rij de naald van de kmteller net bij de 4/4 van de benzine meter staat hij draait dan ongeveer 7000 toeren

7000 toeren met een 2L..... :? pit houd wel op na de 5000 toeren met een 2L nord toch :(
Ja ik heb overdreven :lol: ik heb net effe op de toerenteller gekeken en hij gaat tot 6500 toeren
Er zitten wel hoge compressie zuigers en andere nokkenassen in

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 14:51

Niet om dit topic tekapen maar ik vroeg me af wat voor achteras ik er onder heb
Ik heb een 2 liter en die is nog al kort gegeard
Zo kort dat als ik op top snelheid rij de naald van de kmteller net bij de 4/4 van de benzine meter staat hij draait dan ongeveer 7000 toeren

7000 toeren met een 2L..... :? pit houd wel op na de 5000 toeren met een 2L nord toch :(
Ja ik heb overdreven :lol: ik heb net effe op de toerenteller gekeken en hij gaat tot 6500 toeren
Er zitten wel hoge compressie zuigers en andere nokkenassen in
Dat maakt het een stuk begrijpelijker. Met standaard 2000 heb je niks te zoeken bij 6500rpm, vermogen zul je er niet vinden in ieder geval. :wink:

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za apr 14, 2007 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 16:58

Er zitten wel hoge compressie zuigers en andere nokkenassen in
Met diezelfde aanpassingen draait die van mij 8500rpm 8)

supertjeduc

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 17:07

Er zitten wel hoge compressie zuigers en andere nokkenassen in
Met diezelfde aanpassingen draait die van mij 8500rpm 8)
Weet je wat ik zal het vanavond eens proberen hoeveel toeren hij kan maken
Als het toch een beetje fout gaat wie kan ik dan bellen om de stukken op tevegen :D :D [/url]

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 22:37

Er zitten wel hoge compressie zuigers en andere nokkenassen in
Met diezelfde aanpassingen draait die van mij 8500rpm 8)
Met standaard drijfstangen en drijfstanglagerkapbouten zeker?? Dat zal dan toch wel eenmalig zijn vrees ik............... :roll:


Mzzl,
DJ

Andretti Molletti

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

za apr 14, 2007 22:55

Met standaard drijfstangen idd... geshotpeened en ARP bouten, maar nwe standaardbouten voldoen ook hoor!
Probleem zit niet in je drijfstangen, maar in je zuigers.

En als het fout gaat, supertje Dus, dan kan je bij mij een echt blok laten bouwen voor een goede prijs.
Jaren lang heeft er een motor van mij in de trofeo voorin in zijn klasse gereden. dus.... 8)

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 15, 2007 11:29

Ik draaide met mijn standaard 2-liter gewoon 7300 toeren op het circuit en dan nog wilde 't torretje best verder. Een goed opgebouwd blok kan dat aan. De drijfstangen en de krukas van een Nord zijn gewoon heel sterk. Dit in tegenstelling tot bv de drijfstangen van een VAG-motor.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 15, 2007 17:42

OK ik dacht eigenlijk dat die 8500 ironisch was bedoelt :?
Niet dus. Shotpeenen en ARP (en uitgewogen neem ik aan) is natuurlijk niet standaard maar dan nog had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat je 8500rpm met standaard spul kon draaien kon draaien.
Wat is het probleem met de zuigers? Gewicht, de zuigerveren, zuigerpen, constructie, materiaal? Licht me eens in.

De opmerking van Bartman over zorgvuldig opgebouwd blok is natuurlijk ook terecht. Een blok opbouwen kun je op veel manieren doen. Aandacht, oog voor detail en kennis van zaken maken natuurlijk het verschil.

Overigens gaan we wel met iemands topic aan de haal. (maar ik hoor hem nog niet protesteren)

Mzzl,
DJ

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma apr 16, 2007 13:44

Ik draaide met mijn standaard 2-liter gewoon 7300 toeren op het circuit en dan nog wilde 't torretje best verder. Een goed opgebouwd blok kan dat aan. De drijfstangen en de krukas van een Nord zijn gewoon heel sterk. Dit in tegenstelling tot bv de drijfstangen van een VAG-motor.
Ik durf denk ik niet zo hoog in toeren met mijn goed opgebouwde en uitgebalanceerde 2-liter motor..... Blok is jaren terug door mijn oom gebouwd (heeft ervaring zat :roll: ) maar dan nog....... Ik zal is vragen of hij de max weet van het torretje, heeft het blok in een daily driver Giulia Super gehad....(en hij plankt erop los hoor :shock: :twisted: ) Compressie was op alle 4 de cilinders een mooie 12 bar....


Maar als ik nou bijvoorbeeld dit blok wil gaan tunen door andere nokkenassen bijvoorbeeld, heeft alles niet extra te leiden daaronder? Het heeft immers jaren standaard gereden, en ineens een veel hogere belasting erop? Wat jullie hier wel uit op kunnen maken, is dat ik nog véél moet leren alvorens te beginnen met motortuning :lol: (bijbel van Jim Kartalamakis ligt hier wel hoor :wink: )

Terug naar “Tuning onderwerpen”