Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1829
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

aanpassen olie kanalen

do aug 02, 2007 00:49

even peilen,wat de meningen hierover zijn

moet nog 2.0 opbouwen voor de Giulia,en wil hier volgende maand mee beginnen :wink:

heb al HC zuigers van Mahle met speciale bussen,andere nokken,bussenkop(bussen in inlaattrajectvwb. spruitstuk/kop) met andere nw. kleppen,andere kombekers,fris lagerwerk in onderblok etc.

maar kreeg de tip om oliekanalen door onderblok naar kop te verkleinen,dit door draadtappen,en gaatje boren van 2mm in borgimbusjes,en deze plaatsen.
dit alles om meer oliedruk op de krukas te houden,daar de nokkenassen al meer dan genoeg olie krijgen.

vraag,is dit idd. een zinvolle aanpassing??

ga morgen wel op vakantie,maar geeft iedereen de tijd om erover te denken :lol:

mvg. Stephen
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Andretti Molletti

RE: aanpassen olie kanalen

do aug 02, 2007 01:16

Dit is een standaard aanpassing van Alfa die doorgevoerd is in de 80tiger jaren ongeveer.
Dus ja dat heeft zin!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

do aug 02, 2007 09:31

Alhoewel het doel daarvan volgens mij was niet het vergroten van de oliedruk, maar het verminderen op de kans van lekkage bij de 0-ringen.

Je hoeft voor deze truuk overigens geen draad te tappen. Koop gewoon stalen spanbussen van zo dun mogelijk materiaal. Tik deze er zodanig in dat ze ca 3 mm boven het pasvlak blijven uitsteken. Als je daarna de kop monteert pers je ze vanzelf op de optimale hoogte. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

za nov 24, 2007 11:23

Naar aanleiding van een ander topic, waar deze modificatie weer naar boven kwam, het volgende:

Ik heb 2 jaar geleden mijn 1750-blok gereviseerd en was toen nog niet op de hoogte van deze modificatie. De auto waar dit blok ingaat is voorlopig nog niet klaar, dus dit blok gaat nu eerst in mijn "nieuw" Giulia 1300 TI. Aangezien ik het blok nog moet inbouwen en nu dus nog overal bij kan wil ik deze modificatie alsnog uitvoeren (anders zou ik misschien later alsnog de kop weer moeten vlakken in het slechtste geval).

mijn vraag is nu:

Moet ik weer een nieuwe koppakking monteren? Mijn gevoel zegt eigenlijk van wel, want de kop is dus al aangetrokken geweest (maar misschien heeft het feit dat het blok nog niet gelopen heeft nog invloed?).

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1829
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: aanpassen olie kanalen

za nov 24, 2007 11:35

hoi
koppakking vervangen zou ik wel doen,gewoon voor de zekerheid , en de kosten t.o.v. het werk wegen niet tegen elkaar op.

2mm schijnen de meeste wenselijk te vinden,als je een dubbel gerolde spanbus neemt zit je op iets van 2,3mm(bij mij)
deze zaten erbij mij in kwam ik achter :? had hier eerder nooit op gelet,dus heb geen imbusjes met gaatjes gebruikt,zag het niet zitten om ze eruit te peuteren.

succes ermee
Laatst gewijzigd door stephen op za nov 24, 2007 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

za nov 24, 2007 13:11

Imbusjes met gaatjes.....boren....

Allemaal niet nodig. Zie mijn eerdere opmerking.

@ Roel: Ik zou de kop er er gewoon afdraaien. Als de pakking er dan gewoon nog los tussen ligt en de plakranden dus nog niet aan het onderblok of de kop vastzitten geplakt kun je de gok nemen, Misschien wel wijs om de kop dan uiteindelijk met ca 5 nm meer vast te zetten.

Indien er toch deeltjes van de pakking op de kop of het onderblok zijn achtergebleven: Zonder meer vervangen.

en:

Als je er gewoon een koppakking tussen hebt uit een pakkingset van onbekend merk zonder meer een nieuwe monteren van een goede kwaliteit zoals Reintz. Goetze, Elring of het beste: Spesso.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: aanpassen olie kanalen

za nov 24, 2007 17:21

Absoluut een nwe pakking monteren!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je metalen randen dichten niet meer af...zijn al ingedrukt en komen nooit meer terug!

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: aanpassen olie kanalen

zo nov 25, 2007 19:06

Absoluut een nwe pakking monteren!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je metalen randen dichten niet meer af...zijn al ingedrukt en komen nooit meer terug!
Dat dacht ik eigenlijk ook al. Als iemand de moeite neemt om dit met 19 uitroeptekens te bevestigen, dan zou ik natuurlijk stom zijn om geen nieuwe pakking te monteren.
Reintz. Goetze, Elring of het beste: Spesso.
Zat nu Reinz in, maar had al eens gelezen dat dit ook niet je van het zou zijn?!


@ allen: Bedankt weer voor de input :thumbs:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

wo mei 14, 2008 01:40

Ik heb voor mijn Berlina een 2000 blok naar beste straat specs laten bouwen en deze modificatie werd mij zeer dringend aangeraden.

Heb het laten doen bij het revisiebedrijf dat ook de rest gedaan heeft (lijnboren, dynamisch balanceren etc) en zij hebben inderdaad geboorde imbusjes geplaatst.

Was op zich een klusje van niks (zeker in verhouding tot de totale kosten) en alle pluggen in de oliekanalen zijn ook vervangen door imbusjes. De pluggen moesten er toch uitgeboord worden om de kanalen te reinigen. Voordeel is nu dat mocht het blok ooit weer uit elkaar gaan, het een kwestie is van plugjes eruit draaien ipv weer moeten uitboren.

Het doel is wel om meer oliedruk onderin te houden omdat bij de standaard diameter er teveel olie naar de nokkenassen gaat en de algehele druk lager wordt. Zie de imbusjes maar als venturis in de oliekanalen.

De O-ring probs ken ik verder niet.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: aanpassen olie kanalen

za mei 24, 2008 23:35

is hier ook een plaatje van?

snap het idee alleen kan er even geen beeld bij krijgen....

ben nu ook bezig met een koppakking wisselen van mijn juul en doe de aanpassing nu niet. dit omdat de auto van het weekend af moet en ik niet de nodige spullen heb om deze modificatie nu uit te voeren (hoor het nu ook pas voor het eerst...) was eigenlijk op zoek naar aanhaalmomenten van de kop. en kwam toen dit tegen....

hoeft het ook maar tot oktober vol te houden want dan komt er een ander blok in....

maar een plaatje zou fijn zijn :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

zo mei 25, 2008 00:50

Ik heb er helaas geen foto's van maar kan het wel proberen uit te leggen... het is wel lastig verwoorden...

De omhooggaande oliekanalen zijn gewoon rechte, geboorde gaten met een bepaalde diameter. In de kop zitten ook kanalen die hier weer op aansluiten en de olie verdelen naar de diverse nokkenaslagers etc.

Demonteer de cylinderkop en stel een denkbeeldige kolomboor op boven het blok om dat kanaal te boren in het blok, vanaf het koppakkingsvlak dus...

Tap nu draad in het begin van dat oliekanaal.

Neem een imbusboutje zonder kop, de "imbus" zit dus al het ware in het bout gedeelte (lastig uitleggen)... De lengte van dit boutje is maar een paar mm... uit mijn hoofd een mm of 3 a 4...

Draai dat koploze boutje in het net getapte gat zodanig dat de bovenkant onder het koppakingvlak zit en dus niet uitsteekt.

Doe een boor van de juiste diameter in de kolomboor (kleiner dan de "imbussleutel diameter" en zorgvuldig berekend door de mensen die er verstand van hebben...) en boor door het midden van het boutje, in de lengterichting dus.

Je hebt nu een verwijderbare restrictor in het oliekanaal want je draait hem er met een imbussleutel zo weer uit.

Dit is alleen ter visualisatie... in werkelijkheid is dat gaatje natuurlijk van te voren in het boutje aangebracht...

Dit alles is onmogelijk te doen met een blok dat niet helemaal uit elkaar gaat omdat je in het oliekanaal moet tappen en er dus onvermijdelijk materiaal in de kanalen zal vallen,

Makes sense? Zoals gewoonlijk weer redelijk jip & janneke taal maar dat is misschien wel het duidelijkst...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

zo mei 25, 2008 07:23

Ik heb min of meer dezelfde modificatie gedaan, maar dan met de officiële spanstiften die in de spider 4 gebruikt worden

Hier een quote uit mijn project:
Inmiddels de kop er weer af gehad en de oliekanaalmodificatie uitgevoerd (info van Peter vd Berg). Omdat het blok verder helemaal in elkaar zit, moest ik 100% zeker zijn dat er geen alu-deeltjes in de oliekanaaltjes terechtkwamen bij het uitboren. Hoe heb ik het gedaan:

Moertje M7 op boortje 6 gelast, zodat ik met de ratel het gat kon boren. De andere 4 gaten afgeplak en via het 5e open gat perslucht geblazen (nou ja, ik niet maar mijn vader, anders had ik 3 handen moeten hebben). Hierdoor werden alle deeltje direct weggeblazen. Daarna de spanstiften (Alfanr. 13.90.94.70) erin geslagen met koperen ringetje eromheen, zodat ik de juiste uitsteekhoogte kreeg. Hierna kon het blok weer in elkaar met de groene teflon ringen (Mercedesnr. 012.997.97.48 ) om de spanstiften en kon ik het weer verder op gaan bouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: aanpassen olie kanalen

zo mei 25, 2008 08:34

okee, helder....

alleen over welke maat hebben we het dan? orgineel is een mm of 3/4 en we gaan dan naar 2/3?

is het niet makkelijker om de veer druk van de pomp aan te passen?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

BigKriss

RE: aanpassen olie kanalen

vr jun 20, 2008 21:52

Het enige persoon hier aan die olie verlies gedink wat plaas vind by die "intermediate timing gear" se bus ??
Vroer jare het ek die olie kanale na die silinder kop verklein,maar ook die olie toevoer vanaf die hoof kanaal na die bus in die voorkant van die blok.
Daar vind n aardige hoeveelhied olie veplaasing daar plaas.
Komentaar ?

Andretti Molletti

RE: aanpassen olie kanalen

vr jun 20, 2008 21:56

Je bedoeldt de aanvoer van olie naar het tussentandwiel van de distributie?

Terug naar “Tuning onderwerpen”