Gold

Ferrari sound

wo nov 14, 2007 23:22

Ik heb een standaard (erg stille) uitlaat op de 24v 3.0 v6 Spider '02, en heb 0 verstand van uitlaten.

Heb net even met Wim Prins gebeld. Ze melden dat ze hier het volgende aan kunnen doen:

Ze kunnen de middendemper vervangen met een soundpipe van Ragazzon. Voor rond 250 eur0.
EPS uitlaten doet dit voor ongeveer 600 euro.

1. Is RVS beter dan geen RVS?
2. Moet ik gaan voor 63 mm soundpipe of breder?


Wat adviseren jullie om flink gepruttel en echt felle en loeiharde metaal snerp als dat van een ferrari te krijgen?

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 10:44

Niet doen!!!

Het is een Alfa V6 blok en geen Ferrari. Dat geluid is hartstikke uniek. Je wilt toch niet zeggen dat je dat geluid zat bent? Gewoon lekker zo laten is mijn mening 8)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 10:47

Als je demper ertussen uit gaat halen... neemt het iets meer toe in verbruik heb ik gehoord of dat waar is weetik niet bij mij was dat nihil..
Verder maakt het natuurlijk harder geluid..
ik had vroeger zelf een demper leegehaald van binnen en maakte die ook meer kabaal
En van dat rvs vind ik eigenlijk niet uitmaken... ik heb een sierpijpje van rvs maar daar pikkelt het ook alweer op..
Eigenlijk moetje eerst bij iemand kijken hoe het klinkt...
je hebt ook verschillende luchtfilters die het geluid anders maken enz.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 11:53

Als het je puur om het geluid gaat en je vervangt alleen de middendemper, zou je met raggazon (is volgens mij ook RVS??) net zo goed af zijn als EPS. RVS gaat langer mee, EPS maakt mooi klinkende kwalitatief stevige uitlaten. Alleen je middenpijp van een andere diameter voorzien schiet niet op voor het vermogen, dan kan je beter beginnen bij je uitlaatspruitstukken en dan verder naar achteren doorgaan. Verbruik maakt bij moderne injectimotoren niet uit, zolang je maar niet kleiner/nauwer gaat zitten dan de orginele uitlaat. Als je meer gaat vervangen dan alleen de middendemper vind ik persoonlijk RVS na opwarmen wat beter klinken dan gewoon staal, iets minder snerp er in, maar het verschil is niet heel groot en wat je mooier vindt is helemaal persoonlijk natuurlijk. (Heb zelf EPS soundpipe en Remus einddemper op een 16VTS 2.0 en ook op een 2.5 V6 12V om even aan te geven waar m'n persoonlijke voorkeur ligt).

Gold

Re: RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 15:38

Als het je puur om het geluid gaat en je vervangt alleen de middendemper, zou je met raggazon (is volgens mij ook RVS??) net zo goed af zijn als EPS. RVS gaat langer mee, EPS maakt mooi klinkende kwalitatief stevige uitlaten. Alleen je middenpijp van een andere diameter voorzien schiet niet op voor het vermogen, dan kan je beter beginnen bij je uitlaatspruitstukken en dan verder naar achteren doorgaan. Verbruik maakt bij moderne injectimotoren niet uit, zolang je maar niet kleiner/nauwer gaat zitten dan de orginele uitlaat. Als je meer gaat vervangen dan alleen de middendemper vind ik persoonlijk RVS na opwarmen wat beter klinken dan gewoon staal, iets minder snerp er in, maar het verschil is niet heel groot en wat je mooier vindt is helemaal persoonlijk natuurlijk. (Heb zelf EPS soundpipe en Remus einddemper op een 16VTS 2.0 en ook op een 2.5 V6 12V om even aan te geven waar m'n persoonlijke voorkeur ligt).
Goede info dank je.

Je meld dat RVS minder snerpt, kan je iets meer ingaan op het verschil in geluid?

Ik heb liever dat mijn 3.0 V6 alleen veel bas heeft (beetje bling). Ik heb liever gewoon mooi diep gepruttel bij lage toeren, iets in de richting van een ferrari snerp bij veel gas, en lekker krakelen bij gas los in de hoge toeren.


Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 16:01

Je meld dat RVS minder snerpt, kan je iets meer ingaan op het verschil in geluid?
Als je slim bent ga je eens een keertje bij een meeting ke oor te luisteren leggen. Er zijn genoeg V6-en met een aangepast uitlaat systeem. Je kun zo heel gemakelijk een beeld krijgen van wat er mogelijk is.
Dit voorkomt dat je een uitlaatsysteem aanmeet welke niet naar wens is. Aan de andere kant is EPS duurder, omdat het maarwerk is, maar je hebt hier wel invloed op de klank die je zoekt.
EPS is prima in staat om aan de hand van jouw vraag een uitlaat te fabriceren die aan jouw smaak voldoet.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 16:30

Wat Brul(tm) zegt is zeker aan te raden, eerst luisteren, dan gaan bestellen.

RVS heeft als materiaaleigenschap dat het meer weegt bij dezelfde "inhoud", er komt minder snel aanslag en roest op etc, dit is van invloed op bijgeluiden en (dempen van) hogere frequenties. De exacte wetenschap er achter is complex, maar vergelijk het met de reden waarom ze trompetten,saxofoons, dwarsfluiten en andere metalen blaasinstrumenten van (geel)koper, zilver, goud en dergelijke metalen maken en niet van conservenblikjesijzer.

Wat je omschrijft als dat je "feller" geluid wil bij veel gas heeft ook met je luchtinlaat te maken, neem dat ook mee in je verhaal. De standaard moderne alfa's hebben een prima geluidsdemping op het inlaatkanaal, lekker stil, voldoet aan alle geluidsnormen en zo. Als je dus wat meer wilt horen, zal je daar ook wat aan moeten knutselen. Hier moet je ietsje meer op letten, zorg er voor dat je doorlaat groot genoeg blijft en dat je *koele* buitenlucht aanzuigt en niet warme lucht van onder de motorkap. Het zal je verbazen hoe warm lucht onder de motorkap wordt, zelfs met rijden nog, met stilstaan is het helmaal fout. Hoe warmer de lucht, hoe minder vermogen. Dat is een behoorlijke hoeveelheid nog, een vuistregel is dat je zo'n 10% vermogen kwijt raakt bij elke 10 graden celsius warmere inlaatlucht. Ik ben zelf te spreken over BMC CDA filters, er zijn ook goedkopere "gesloten" sportfilters, zelfs een inlegfilter van k&n of zo scheelt al iets vergeleken bij het papierfilter wat je standaard in je auto hebt, ook in geluid.

Gold

Re: RE: Ferrari sound

do nov 15, 2007 18:06

Als het je puur om het geluid gaat en je vervangt alleen de middendemper, zou je met raggazon (is volgens mij ook RVS??) net zo goed af zijn als EPS. RVS gaat langer mee, EPS maakt mooi klinkende kwalitatief stevige uitlaten. Alleen je middenpijp van een andere diameter voorzien schiet niet op voor het vermogen, dan kan je beter beginnen bij je uitlaatspruitstukken en dan verder naar achteren doorgaan. Verbruik maakt bij moderne injectimotoren niet uit, zolang je maar niet kleiner/nauwer gaat zitten dan de orginele uitlaat. Als je meer gaat vervangen dan alleen de middendemper vind ik persoonlijk RVS na opwarmen wat beter klinken dan gewoon staal, iets minder snerp er in, maar het verschil is niet heel groot en wat je mooier vindt is helemaal persoonlijk natuurlijk. (Heb zelf EPS soundpipe en Remus einddemper op een 16VTS 2.0 en ook op een 2.5 V6 12V om even aan te geven waar m'n persoonlijke voorkeur ligt).
Goede info dank je.

Je meld dat RVS minder snerpt, kan je iets meer ingaan op het verschil in geluid?

Ik heb liever dat mijn 3.0 V6 alleen NIET veel bas heeft (is beetje te bling). Ik heb liever gewoon mooi diep gepruttel bij lage toeren, iets in de richting van een ferrari snerp bij veel gas, en lekker krakelen bij gas los in de hoge toeren.
Bedoel ik dus.


Dank jullie voor de tips, ik ga de video's eens beluisteren en wellicht opdagen bij meetings. Ik heb voorlopig een RVS middendemper besteld bij Prins. Bij EPS was dit ook de eerste stap. Als ik later iets anders wil kan ik bij EPS uitbreiden.

Gebruikersavatar
The King
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 26, 2005 18:40

Re: RE: Ferrari sound

za nov 17, 2007 18:31


Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

RE: Ferrari sound

za nov 24, 2007 09:21

heb destijds mijn GTV V6 Turbo naar EPS gehad
om de simpele reden dat ie moest gaan klinken als mijn trouwauto (Ferrari 328)

en jawel na een dagje werk door de jongens daar klonk ie echt redelijk vergelijkbaar

kortom die mensen weten waar ze het over hebben .... kot wel wat maar dan heb je ook resultaat !
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 874
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

Re: RE: Ferrari sound

za nov 24, 2007 11:06

heb destijds mijn GTV V6 Turbo naar EPS gehad
om de simpele reden dat ie moest gaan klinken als mijn trouwauto (Ferrari 328)

en jawel na een dagje werk door de jongens daar klonk ie echt redelijk vergelijkbaar

kortom die mensen weten waar ze het over hebben .... kot wel wat maar dan heb je ook resultaat !
Daar heb je toevallig geen "Soundfile" van ? (Van je 916 dan he ? :wink: )

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Ferrari sound

za nov 24, 2007 18:19

heb destijds mijn GTV V6 Turbo naar EPS gehad
om de simpele reden dat ie moest gaan klinken als mijn trouwauto (Ferrari 328)

en jawel na een dagje werk door de jongens daar klonk ie echt redelijk vergelijkbaar

kortom die mensen weten waar ze het over hebben .... kot wel wat maar dan heb je ook resultaat !
Daar heb je toevallig geen "Soundfile" van ? (Van je 916 dan he ? :wink: )
nee helaas niet (had ik eigenlijk moeten maken ..... dom)
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Terug naar “Tuning onderwerpen”