do nov 15, 2007 16:30
Wat Brul(tm) zegt is zeker aan te raden, eerst luisteren, dan gaan bestellen.
RVS heeft als materiaaleigenschap dat het meer weegt bij dezelfde "inhoud", er komt minder snel aanslag en roest op etc, dit is van invloed op bijgeluiden en (dempen van) hogere frequenties. De exacte wetenschap er achter is complex, maar vergelijk het met de reden waarom ze trompetten,saxofoons, dwarsfluiten en andere metalen blaasinstrumenten van (geel)koper, zilver, goud en dergelijke metalen maken en niet van conservenblikjesijzer.
Wat je omschrijft als dat je "feller" geluid wil bij veel gas heeft ook met je luchtinlaat te maken, neem dat ook mee in je verhaal. De standaard moderne alfa's hebben een prima geluidsdemping op het inlaatkanaal, lekker stil, voldoet aan alle geluidsnormen en zo. Als je dus wat meer wilt horen, zal je daar ook wat aan moeten knutselen. Hier moet je ietsje meer op letten, zorg er voor dat je doorlaat groot genoeg blijft en dat je *koele* buitenlucht aanzuigt en niet warme lucht van onder de motorkap. Het zal je verbazen hoe warm lucht onder de motorkap wordt, zelfs met rijden nog, met stilstaan is het helmaal fout. Hoe warmer de lucht, hoe minder vermogen. Dat is een behoorlijke hoeveelheid nog, een vuistregel is dat je zo'n 10% vermogen kwijt raakt bij elke 10 graden celsius warmere inlaatlucht. Ik ben zelf te spreken over BMC CDA filters, er zijn ook goedkopere "gesloten" sportfilters, zelfs een inlegfilter van k&n of zo scheelt al iets vergeleken bij het papierfilter wat je standaard in je auto hebt, ook in geluid.