Pagina 1 van 3
3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: di jan 15, 2008 22:50
door Alfa-Corazon
Om mijn nieuwsgierigheid te stillen ben ik een beetje aan het struinen geweest over het internet.
Ik heb al veel gevonden over motor conversies:
http://www.alfabb.com/bb/forums/archive ... /f-61.html
Maar nog niets over het ombouwen van een 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Volgens mij begint het rijtje benodigdheden met :
- Krukas 3.2
- Zuigers 3.2
- 4 mm Spacer
- (drijfstangen 3.2?)
Enige idee waar meer informatie staat?
Het bestaat wel:
http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... conversion
Z'man dont forget the spacer needed with the GTA crank like I just did. Put the pulley on,tightened it and it was still loose.(my 3.7L 24v project in 164 block) I wasnt paying attention when Barry made the spacer on the 3.2 conversion he did two years two years ago.
http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... conversion
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: di jan 15, 2008 23:17
door giuliettaevo
volgens mij gaat dat over een andere spacer... GTA motor heeft een kettingaandrijving voor de oliepomp in tegenstelling tot de 164 motor. hierdoor is de krukas anders en moet je iets van een spacer maken.
Mail Barry maar via het alfagtv forum,legt hij het je precies uit..

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 00:35
door rz
volgens mij heb je alleen maar de krukas nodig, drijfstangen zijn exact hetzelfde en boring is ook gelijk!!
krukasje scoren en 3,2 liter rijden.
maar je hebt geen 3,2 nodig om hoge pk waardes uit het 24V blokje te halen.
Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 09:37
door Alfa-Corazon
volgens mij heb je alleen maar de krukas nodig, drijfstangen zijn exact hetzelfde en boring is ook gelijk!!
krukasje scoren en 3,2 liter rijden.
maar je hebt geen 3,2 nodig om hoge pk waardes uit het 24V blokje te halen.
Maar dan heb je het antwoord al gegeven Marc.
Als de drijfstangen gelijk zijn moeten er misschien andere zuigers in.
Je cilinderinhoud is 0,5 liter (3.0 / 6).
Bij gelijkblijvende boring vergroot je de cilinderinhoud door een grotere slag.
Die grotere slag haal je uit een grotere "draaicirkel" van je krukas.
De cilinderinhoud van een 3.2 = 0,533 liter.
- pie * boring^2 = opp cylinder. Opp cyl x slag = inhoud.
Copp.x Slag1= 100% : Copp.Slag2= 106%
Dus Slag 2 = 106% groter dan Slag 1.
Dat betekent weer dat de zuiger van de 3.2 GTA 93% lager moet zijn (tov de zuigerpen) dan de zuiger van een 3.0 V6. Anders wordt de compressie misschien te hoog.
Trouwens is de compressie van een 3.2 GTA motor hoger dan die van een 3.0V6??
Ik kan het berekenen als ik de boring weet van een zuiger.
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 09:54
door Maurizio
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
Alle antwoorden in een note dop. Geen garantie op correctheid van de gegevens

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 10:08
door Alfa-Corazon
164 3.0 V6 24V
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 2959 cm3
boring x slag 93,0 x 72,6 mm
compressieverh. 10,0:1
max. vermogen 152 kW (207 pk)
Alfa Romeo 156 GTA 3.2 V6 24V Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 24V
MOTOR
aantal cilinders 6, in V-vorm
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 3179 cm3
boring x slag 93,0 x 78,0 mm
compressieverh. 10,5:1
max. vermogen 184 kW (250 pk)
Volgens deze gegevens is de slag: 107% groter
De compressieverhouding: 105% groter
Zou goed kunnen dat ook de zuigers hetzelfde zijn.
Ze staan dan (78-72,6)/2= 2,7 mm hoger in de cilinders op bdp.
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 10:09
door GiuliaCorse
Slag van een 3.0 72.6mm t.ov. een 3.2 78.0mm volgens Autodata.
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 10:18
door Alfa-Corazon
Ander krukasje erin en klaar is Kees????
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 11:11
door LENZ
Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast
Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 11:56
door Alfa-Corazon
Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast
Weet je dit zeker of denk je dat?
Volgens mijn bovenstaande berekening zou dat niet hoeven.
De compressieverhouding gaat alleen omhoog.
Volgens carbasedata 105% naar 10,5
Volgens berekening 107% naar 10,7
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 12:13
door rz
roy,
waar ben je toch mee bezig.
koop ineens een 3.7!!!hahaha

RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 12:34
door Dottore M
Vraag me af of de zuigers de koppen niet van de kleppen slaan met de verlengde slag.
Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 12:45
door Maurizio
Vraag me af of de zuigers de koppen niet van de kleppen slaan met de verlengde slag.
Precies ((78-72.6)/2) = 2.7 mm minder, is serieus veel in klep - zuiger afstand en kan me ook niet voorstellen dat de nokkenstokken van een gta gelijk aan een gewone 24v zijn.
RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 12:50
door kai
De zuigers ZIJN anders.
Re: RE: 3.0 V6 24V naar 3.2 V6 24V
Geplaatst: do jan 17, 2008 13:02
door LENZ
Andere krukas voor langere slag betekent dus dat de zuiger naar boven en onder een langere slag maakt, bij de gta hebben ze hierdoor de zuigers aangepast
Weet je dit zeker of denk je dat?
Volgens mijn bovenstaande berekening zou dat niet hoeven.
De compressieverhouding gaat alleen omhoog.
Volgens carbasedata 105% naar 10,5
Volgens berekening 107% naar 10,7
dat weet ik zeker, neem anders eens contact op met stephan lenior, die heeft het ook gedaan met zijn dax 3.0 24v en was behoorlijk onder de indruk, waar ik had verwacht dat het niet de moeite waard zou zijn vond hij dat zeker wel na er mee gereden te hebben. Kan me nog herinneren dat hij ook lang op de zuigers moest wachten bij tuynder.
Inlaatnokkenassen zijn ook flink afwijkend, worden ook met succes gebruikt in 3.0 24V's. Je levert iets in onderin, maar boven de 5500 zakt hij niet meer in