di mei 26, 2009 19:35
Overigens is het zo dat je met mijn ex-rollenbank elk toerental kan kiezen er is geen begrenzing in de stappen dus niet per 500 rpm. maar wat je wilt. Ken Paul Welters en Klaas van Vuren heel goed maar dat terzijde.
DEEL1: Dyno jet of Acceleratie bank, Vliegwiel bank.
Vliegwiel Bank Een vliegwiel bank is al lang achterhaald omdat hij zoveel beperkingen heeft. Met een vliegwiel bank moet je een vliegwiel op gang brengen en je kan alleen maar een volgas meting doen. Een uitlaat gas meting heeft ook weinig zin want het duurt circa 7 tot 8 seconden voordat je af kan lezen, dat is de tijd dat de uitlaatgassen nodig hebben om bij de tester te komen. Een chip maken op zo een bank werkt niet en kan niet, je weet je mengsel niet en je moet terug rekenen ivm luchtdruk, Relatieve Vochtigheid en temeratuur. Het enige wat je met de bank kan is een beetje vergelijken. Uit bovenstaande blijkt dus dat u ook het mengsel niet af kan lezen want dat varieert gedurende de korte volgas run. Deellast kan je niet controleren terwijl dat juist heel belangrijk is vooral voor een straat auto. Op deellast moet een Alfa ongeveer 2.5 % co hebben is dat meer dan gaat hij spoelen vanwege te veel benzine. Volgas moet een Alfa ongeveer 4.5 tot 5% CO hebben dat moet je bereiken met mengbuizen, hoofdsproeiers en remlucht sproeiers, de remluchtsproeiers zijn ervoor om een te rijk of te arm mengsel volgas te corrigeren. Verliezen in de aandrijflijn zijn ook niet en zelfs niet bij benadering te bepalen.
Ik zou zelf ook nooit een Epromm kopen van iemand met een vliegwiel bank. Ik maak geen vrienden met deze uitspraak maar ik heb aangekondigt een stuk te schrijven en dan moet ook de waarheid boven tafel komen.
Ons advies zonde van uw tijd en geld, je kan er wel een printer of plotter aanhangen maar papier is geduldig want je kan gewoon het nulpunt hoger zetten zodat het lijkt als of er meer vermogen uitkomt. Van Lingen in Houten hadden vroeger in het oude pand ook een vliegwiel bank maar circa 10 jaar geleden heeft hij mijn Rollenbank gekocht met een wervelstroom rem. Fred wist ook dat die vliegwiel bank lang niet optimaal was.
AlgemeenVerliezen worden bepaalt door een aantal factoren, Als de auto op de rollenbank staat, staat hij dan recht? Hoe harder U de Auto vastzet hoe meer verliezen want u trekt hem naar achteren om hem vast te zetten.
Bandenspanning heeft invloed, soort band heeft invloed, remmen hebben invloed ( lopen nogal eens een beetje aan ) en natuurlijk luchtdruk, vochtigheid en temperatuur.
De koeling en afzuiging moet overbemeten zijn maar helaas heb je daar niet altijd de ruimte voor.
Met de afzuiging bedoel ik niet de uitlaat gas afzuiging maar afzuiging van de warme lucht uit de ruimte, Een blower ( 7.5 PK ) voor de auto moet overbemeten zijn en de afzuiging, zoals wij bij Arese Tuning hadden, in het dak gebeurde met een axiaal ventilator van duizenden m3/hr.
E.e.a. houdt in dat er ook makkelijk verse lucht in de ruimte moet komen anders wordt de barometer druk lager en temperatuur hoger.
Verliezen zover die te meten zijn moeten ook gecorrigeerd worden!!!
Ik heb op diverse sites gekeken die onder links staat op Alfa Speed en daar lees je ook dat iemand die Epromms maakt toegeeft dat hij in het nabije verleden dat ook met een vliegwiel bank deed echter hij zegt nu ook dat was lang niet optimaal en kan ook eigenlijk niet. Deze man heeft nu ook een wervelstroom rem aangeschaft.
Verliezen De verliezen van een voorwiel aandrijver zijn het minst, een Alfa 105 serie 25%, en een trans-axle 30% een 4wdr heeft nog meer verliezen van wege de overbrenging naar achter en naar voren. Er zit hier een extra diff in omdat te verdelen.
Ik heb zelf een Integrale gehad zowel 8V als 16V, deze waren met andere injectors ( alleen 8V, 16V hoeft niet ) en een andere chip makkelijk op te voeren naar circa 240PK maar de topsnelheid van een integrale was niet zo hoog vanwege de extra verliezen.
Nog even iets over Vermogen en Koppel. Het verschil zit hem in het feit dat bij een koppel geen tijds factor meespeelt, bij vermogen juis wel.
Als U van A naar B rijdt en u wilt dat zo snel mogelijk dan is alleen vermogen belangrijk want er zit een tijdfactor in. Wilt u gewoon van A naar B en zuinig rijden en lage toerentallen maar niet op een bepaalde tijd aankomen dan is het koppel belangrijk, overigens als we het koppel weten kunnen we ook het vermogen uitrekenen.
Dit was deel1 volgende deel gaat over de werfelstroom rem.
Marcel