marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 02:46

[size=18][b]Is er interesse in het wel en wee van een Rollenbank cq Vermogensbank??????[/size] Ik behandel dan de Vliegwiel bank t.o.v. De rollenbank met Werfelstroom rem.

Gr marcel[/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 03:32

Is er interesse in het wel en wee van een Rollenbank cq Vermogensbank?????? Ik behandel dan de Vliegwiel bank t.o.v. De rollenbank met Werfelstroom rem.

Gr marcel
Wat mij betreft wel, laat maar horen.
Klinkt als het verschil in een geremde en een acceleratie bank. Zeg Rica v.s. Beek.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 04:05

werVelstroom? Mag het ook eventueel waterrem zijn? Ik ben niet zo geinteresseerd in de gezondheid van zo'n ding, maar de technische achtergrond is altijd leuk om weer eens over te lezen.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 08:35

[b]Waterrem moet de motor eruit, het is de beste oplossing om uitlaten te ontwerpen etc. In de praktijk zullen niet veel mensen dat doen dus die laat ik buiten beschouwing. Het gat om Vliegwiel bank t.o.v. Werfelstroom bank.

Marcel[/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 11:57

Een waterrem werkt niet anders dan een werVelstroom-rem hoor. Tegenwoordig wordt alleen meestal een wervelstroom-rem gebruikt omdat dat eenvoudiger en goedkoper te bouwen is. Het zijn allebei methodes om constant een instelbare hoeveelheid energie aan een aangedreven wiel/as te kunnen onttrekken.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 12:27

En de elektromagnetische uitvoering moeten we ook niet vergeten natuurlijk!

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 16:34

In de praktijk wordt een waterrem rechtstreeks op de krukas gekoppeld, dus motor eruit, je hebt ook water gekoelde wervelstroom remmen. Er zijn dus 3 types: Dyno Jet ( acceleratie bank of vliegwielbank ) Wervelstroom rem die lucht of watergekoeld kan zijn en de water rem zoals carly motors heeft staan.
Wat wordt bedoelt met Beek racing versus Rica ???

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 17:07

Rica heeft een acceleratie bank(maha lps3000), Beek heeft een geremde bank. (Meten per 500 Rpm)

Dat weet je toch wel als je rica op je site promoot. :wink:
Laatst gewijzigd door kitaro op wo mei 27, 2009 05:06, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 19:27

Nee helaas dat is niet zo, Rica heeft een wervelstroom rollenbank, ik heb er zelf op gewerkt maar hij gebruikt hem op een manier waar ik het niet mee eens ben en dat is volgas meting dus ongeveer hetzelfde als bij een Dyno Yet en dat heeft weer te maken met de computers die eraan hangen. Een wervelstroom rollenbank kan dat ook, je stelt een koppel in zodat je nog kan accelereren en dan trap je hem volgas, die balans stel je in bij ongeveer 2000 rpm.
Mijn Wervelstroom rem staat bij van Lingen in Houten waar ik ook regelmatig bezig ben, ik mag hem van Fred v. Lingen zelf gebruiken, komende zaterdag weer 2 auto's.

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 19:28

Een Dynostar die zij bij vd Wereld en Speedcentre hebben is een wervelstroom (geremd door electro magneten en gekoeld door lucht) bank. Die kan je zowel continu laten remmen als als acceleratie gebruiken om de bekende grafiekjes te maken...

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

di mei 26, 2009 19:35

Overigens is het zo dat je met mijn ex-rollenbank elk toerental kan kiezen er is geen begrenzing in de stappen dus niet per 500 rpm. maar wat je wilt. Ken Paul Welters en Klaas van Vuren heel goed maar dat terzijde.

DEEL1: Dyno jet of Acceleratie bank, Vliegwiel bank.

Vliegwiel Bank Een vliegwiel bank is al lang achterhaald omdat hij zoveel beperkingen heeft. Met een vliegwiel bank moet je een vliegwiel op gang brengen en je kan alleen maar een volgas meting doen. Een uitlaat gas meting heeft ook weinig zin want het duurt circa 7 tot 8 seconden voordat je af kan lezen, dat is de tijd dat de uitlaatgassen nodig hebben om bij de tester te komen. Een chip maken op zo een bank werkt niet en kan niet, je weet je mengsel niet en je moet terug rekenen ivm luchtdruk, Relatieve Vochtigheid en temeratuur. Het enige wat je met de bank kan is een beetje vergelijken. Uit bovenstaande blijkt dus dat u ook het mengsel niet af kan lezen want dat varieert gedurende de korte volgas run. Deellast kan je niet controleren terwijl dat juist heel belangrijk is vooral voor een straat auto. Op deellast moet een Alfa ongeveer 2.5 % co hebben is dat meer dan gaat hij spoelen vanwege te veel benzine. Volgas moet een Alfa ongeveer 4.5 tot 5% CO hebben dat moet je bereiken met mengbuizen, hoofdsproeiers en remlucht sproeiers, de remluchtsproeiers zijn ervoor om een te rijk of te arm mengsel volgas te corrigeren. Verliezen in de aandrijflijn zijn ook niet en zelfs niet bij benadering te bepalen.
Ik zou zelf ook nooit een Epromm kopen van iemand met een vliegwiel bank. Ik maak geen vrienden met deze uitspraak maar ik heb aangekondigt een stuk te schrijven en dan moet ook de waarheid boven tafel komen.
Ons advies zonde van uw tijd en geld, je kan er wel een printer of plotter aanhangen maar papier is geduldig want je kan gewoon het nulpunt hoger zetten zodat het lijkt als of er meer vermogen uitkomt. Van Lingen in Houten hadden vroeger in het oude pand ook een vliegwiel bank maar circa 10 jaar geleden heeft hij mijn Rollenbank gekocht met een wervelstroom rem. Fred wist ook dat die vliegwiel bank lang niet optimaal was.

AlgemeenVerliezen worden bepaalt door een aantal factoren, Als de auto op de rollenbank staat, staat hij dan recht? Hoe harder U de Auto vastzet hoe meer verliezen want u trekt hem naar achteren om hem vast te zetten.
Bandenspanning heeft invloed, soort band heeft invloed, remmen hebben invloed ( lopen nogal eens een beetje aan ) en natuurlijk luchtdruk, vochtigheid en temperatuur.
De koeling en afzuiging moet overbemeten zijn maar helaas heb je daar niet altijd de ruimte voor.

Met de afzuiging bedoel ik niet de uitlaat gas afzuiging maar afzuiging van de warme lucht uit de ruimte, Een blower ( 7.5 PK ) voor de auto moet overbemeten zijn en de afzuiging, zoals wij bij Arese Tuning hadden, in het dak gebeurde met een axiaal ventilator van duizenden m3/hr.
E.e.a. houdt in dat er ook makkelijk verse lucht in de ruimte moet komen anders wordt de barometer druk lager en temperatuur hoger.
Verliezen zover die te meten zijn moeten ook gecorrigeerd worden!!!

Ik heb op diverse sites gekeken die onder links staat op Alfa Speed en daar lees je ook dat iemand die Epromms maakt toegeeft dat hij in het nabije verleden dat ook met een vliegwiel bank deed echter hij zegt nu ook dat was lang niet optimaal en kan ook eigenlijk niet. Deze man heeft nu ook een wervelstroom rem aangeschaft.

Verliezen De verliezen van een voorwiel aandrijver zijn het minst, een Alfa 105 serie 25%, en een trans-axle 30% een 4wdr heeft nog meer verliezen van wege de overbrenging naar achter en naar voren. Er zit hier een extra diff in omdat te verdelen.
Ik heb zelf een Integrale gehad zowel 8V als 16V, deze waren met andere injectors ( alleen 8V, 16V hoeft niet ) en een andere chip makkelijk op te voeren naar circa 240PK maar de topsnelheid van een integrale was niet zo hoog vanwege de extra verliezen.

Nog even iets over Vermogen en Koppel. Het verschil zit hem in het feit dat bij een koppel geen tijds factor meespeelt, bij vermogen juis wel.
Als U van A naar B rijdt en u wilt dat zo snel mogelijk dan is alleen vermogen belangrijk want er zit een tijdfactor in. Wilt u gewoon van A naar B en zuinig rijden en lage toerentallen maar niet op een bepaalde tijd aankomen dan is het koppel belangrijk, overigens als we het koppel weten kunnen we ook het vermogen uitrekenen.

Dit was deel1 volgende deel gaat over de werfelstroom rem.


Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

RE: Rollenbank-Vermogensbank

wo mei 27, 2009 05:13

8 seconden om 4 meter af te leggen voor uitlaat gassen?

0.5m/s = 1800m/h = 1,8 km/h

Dan kan ik sneller kruipen langs een auto dan de snelheid van de uitlaatgassen die de verbrandings kamer uitkomen?

Ik vind hem stug.

En wie zijn *ons* aangezien je in meervoud spreekt?

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Rollenbank-Vermogensbank

wo mei 27, 2009 08:44

Dan moet het door de gas analyzer, 2 filters en berekent worden. Als ik je blij maak met 6 seconden is het dan goed. Het gaat erom dat je niet af kan lezen in " real time " en of dat nou 4 , 6 of 8 seconden is maakt niet uit.
Het principe lijkt me duidelijk, op een vliegwiel bank kan je het mengsel niet aflezen wat bij het desbetreffende toerental hoort.

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Rollenbank-Vermogensbank

wo mei 27, 2009 16:12

Dan moet het door de gas analyzer, 2 filters en berekent worden. Als ik je blij maak met 6 seconden is het dan goed. Het gaat erom dat je niet af kan lezen in " real time " en of dat nou 4 , 6 of 8 seconden is maakt niet uit.
Het principe lijkt me duidelijk, op een vliegwiel bank kan je het mengsel niet aflezen wat bij het desbetreffende toerental hoort.
Jouw wideband is gewoon ontzettend traag, moderne widebands kunnen meerdere metingen per seconde doen. Zie ook dit documentje van Innovative. Hun sensor kan in 10 milliseconden meten en daardoor tientallen metingen per seconde makkelijk aan.

Een vliegwielbank is prima te gebruiken als je vliegwiel maar zwaar genoeg is en je in een hogere versnelling meet; Dan ben je zo een minuut onderweg om het maximum toerental van het motorblok te halen. Ook kan je natuurlijk een meting doen waarbij je de gasklep maar gedeeltelijk opent, zodat je ook deellast-metingen kan uitvoeren.

Verder mag je in mijn alfas de carburateur(s) aanwijzen en de keurmeester uitleggen dat mijn auto met de CO-waarden die jij noemt door de APK-keuring heen zou horen te komen.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1241
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Rollenbank-Vermogensbank

wo mei 27, 2009 18:04

Wideband als in breedband lambda sensor zoals toegepast in modernere wagens zelf is enkel brandstof lucht verhouding. En dan weet je maar half het verhaal.
Veel nauwkeuriger is de lambda te berekenen met een 4 of 5 gas analyzer, die meet hoeveel vol% van CO, CO2, NOx, HC(ppm) en O2 uit de uitlaat komen en gebruikt die waarde voor de lambda berekenen.
Maar de individuele waardes geven je ook een indicatie van hoe of wat.
Eer de gasanalyzer de gassen in zijn systeem opgezogen heeft en heeft geanalyseerd (chemisch en met infrarood licht) zijn we al enkele seconden verder.

Ivm met de genoemde co waarden geen enkel probleem voor een alfa met carbs kan lager maar voor max vermogen kan dat best. Mijn 146 boxer (injectie+katalysator) mag max 0.5%vol CO hebben op stationair en 0.3% op deellast(zonder katalysator haalt hij zelfs 0.39 vol% CO) je mag van mij op vollast meten op een toyota prius die CO waardes zijn nog om bij dood te vallen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Tuning onderwerpen”