Pagina 1 van 6
1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)
Geplaatst: ma feb 08, 2010 12:22
door Hans33sw
hoe kom ik hier op?
even mijn brainwave punktueel neergezet:
- een 1.5QV blok levert 105pk, de 1.7ie nagenoeg ook.
- er wordt nog wel eens een 16v op carbs gezet wat een aardige vermogenswinst teweeg brengt (toch?)
- carbs klinken dikker (is subjectief natuurlijk)
- maar lusten wel weer meer
- gedoe met afstellen (?)
- met een SQ chip heb je 9PK en 16Nm winst, haal je dat ook, of verbeter je dat dmv carbs?
-...
dit komt voort uit de gedachte de 33 (sw 1.7ie 1993 motronic, volledig standaard) wat sneller te maken, zonder al teveel in te boeten op de soepelheid van een 8v. ik heb nog nooit in een 16v gereden maar men verteld mij dat dit heel hoogtoerige en onderhoudsgevoelige blokjes zijn. zodoende kwam ik op het idee carbs op een 8v te zetten.
dit lijkt mij een van de makkelijkst manieren om (als het al zo is) vermogenswinst te behalen, na een SQ chip natuurlijk.
om een 16v in te bouwen moet je behoorlijk wat veranderen begreep ik ook.
andere opties:
-grotere kleppen
-andere nokkenassen (maar dan gaat de vlakke koppel curve wellicht verloren?)
bovenstaande kosten echter meer tijd en geld, en misschien gaat de rustige karakteristiek verloren.
mmmh, ik hoop dat jullie mijn gedachtegang een beetje kunnen volgen. misschien kan ik het simpel neerzetten:
is het verstandig om carbs op mijn 1.7 8v te zetten?
nog wat info:
ik rijdt 4 keer per week naar mn werk, dit is steeds een ritje van 10km heen en 10km terug.
voor de rest heb ik de auto vooral om mee te touren/spelen, mn surfboard te vervoeren en de vakanties uiteraard.
omdat ik dus niet bizar veel rijdt vindt ik het verbruik ook niet het grootste punt.
(het is puur ter informatie, het is niet zo dat ik dit morgen gelijk wil gaan doen ofzo. ik zal eerder los nog een blok kopen en die opleuken en zo de sw rijdende houden)
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 12:37
door Vitorio
met carbs moet wel iets aan vermogenswinst te maken zijn, maar als ik het goed begrijp zal je met een injectie motor ombouwen naar carbs erg grote problemen krijgen met emissie eisen e.d. Het kan dus zelfs onmogelijk zijn de auto dan nog door de apk te krijgen.
Vandaar dat je vaak ziet dat mensen een auto pakken die origineel al carbs heeft en daar een 16v blok in leggen en naar carbs ombouwen.
Ik denk dat chippen een stuk makkelijker is, maar of dat qua vermogen het zelfde effect heeft durf ik niet te zeggen.
Mocht je toch een projectje doen om je motor wat op te peppen dan lees ik graag mee, misschien dat mijn 8v er ook nog eens wat aan heeft
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 13:34
door alfaqv75
ja het kan, maar je komt niet door de apk, voor jou is een squadra chipje de enige mogelijkheid wat ook haalbaar is (verwacht daar ook niet alles van!!!)
een 16V moet je anders rijden, maar onbetrouwbaar e.d. komt meestal door de bestuurder, blokken kunnen makkelijk 3 ton halen mits bij goed gebruik!
daarnaast, met alleen nokkenstokken ga je niks winnen, met alleen grotere kleppen win je niks, het is juist de combinatie en dat goed af laten stellen wat een grote stap vooruit zal zijn...
andere optie: programmeerbare injectie (je komt wel door de apk, je kan meerdere setups invoeren waarvan 1 bijvoorbeeld ruim binnen de marges valt voor de apk), maar dat wordt een hoop uitzoek werk en met minimale kennis ga je het niet halen..
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 13:35
door alfaqv75
owja, er was toch een knakker die een blauwe 33 aanbied met een 1.7op carbs, staat ergens hier ook op het fourm, staat in de advertentie dat hij ook snelle nokkenas heeft (ook heel bijzonder die ene nokkenas
)
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 14:08
door Hans33sw
dat van de APK is toch wel een goed punt. dat ik daar zelf niet op kom
een soeb boxertje dan maar erin knutselen
maar zonder gekheid. ik denk dat ik eerst maar eens in een 16v'er moet gaan rijden voordat er iets gaat gebeuren
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 18:36
door giuliettaevo
Mijn eerste auto was een 33 1.7QV type 2. Dus 1700 met carbs.
Met een kleine aanpassing( andere rotor in de ontsteking) en goed afstellen liep dat ding als de brandweer, een 16v maakte er niets tegen klaar.
Grootste nadeel was toch echt het verbruik
.... Met flink poken haalde ik nog geen 1 op 5.
Mijn record slurpen was 189km op een volle tank....
En toen tankte ik super plus a 2 gulden 93 per liter ( vergeet ik nooit meer denk ik..
hoewel het vandaag de dag de prijs van euro is zit ik me nu te bedenken
).
Als je de stralen benzine uit die vier messing pijpjes ziet komen als je in één keer gas geeft (acceleratie-verrijking) snap je dat verbruik wel...
Bij ombouwen naar carbs moet je ook een andere brandstofpomp monteren trouwens, de injectiepomp levert een veel te hoge druk.
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 21:46
door Hans33sw
kun je de boel niet afstellen voor apk dan? dat 'ie traag loopt maar wel de juiste uitstoot haalt?
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:13
door giuliettaevo
Mijn QV kreeg ik toendertijd de CO maar net van op de goede percentages, maar hij liep niet lekker ermee, na de keuring meteen weer omhoog gedraaid
. En ik mocht een hoop meer CO hebben als een injectie.
Maar ik geloof dat je je niet zo druk hoeft te maken om CO, die regels zijn volgens mij veranderd. Als je geen kat hebt en geen klambdasonde mag je volgens mij een hoger CO percentage hebben als vroeger. Even navragen dus.
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:14
door Hylke
Tsja, hoe ga je dan de emissie-waarden regelen?
Een injectie doet dat dmv de lambdasonde.
Bij U9 op kenteken moet je al een geregeld systeem hebben.
Staat er E2 op het kenteken, dan is het helemaal dweilen met de kraan open.
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:21
door brolli21
Remco heeft het bij het rechte eind.
Wat er op je kenteken staat is voor de APK niet meer voor belang.
Dus,lamba geregeld 0,5% CO stationair,niet lambda geregeld 3,5% CO stationair.
DET na 31-12-1992 dan moet je 4gas meten,en dan moet je ook meten op verhoogd toerental,en das waarschijnlijk jouw grootste probleem,want dan mag je max 0,3% CO tussen de 2000 en 3200 rpm.
Ook moet de lambdawaarde dan tussen de 0,97 en 1,03 zitten.
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:25
door Hylke
Er is meer in het leven dan alleen APK, bij controle voldoet je wagen niet aan de type-goedkeuring die er destijds voor is verkregen.
Oftewel, val je op bij de politie, tref je er net een die verstand van zaken heeft, kun je je papieren inleveren en de auto opnieuw laten keuren door de RDW.
Neemt niet weg dat ik regelmatig speculeer over wat voor leuks je kunt doen om meer power te krijgen.
Groeten, Hylke
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:28
door brolli21
Overal is een uitweg voor hylke,ook voor het typegoedkeuringsverhaal hoor
Een kat kun je leegkloppen/een pijp in lassen,en een lamdasonde kan je monteren zonder de draad ergens op aan te sluiten...
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:29
door Hylke
Krijg je geen lambdawaarde van
RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:30
door giuliettaevo
Gelukkig moet ik de eerste agent met verstand (van auto's
) nog tegenkomen...
Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?
Geplaatst: ma feb 08, 2010 22:32
door dibro
Gelukkig moet ik de eerste agent met verstand (van auto's
) nog tegenkomen...
Ik geloof dat er in het noorden eentje woont..... A, of @@, zoiets...