Wat een HEERLIJKE (versnellings)bak onzin allemaal weer over kloten rijden en koppel....
Het verschil tussen een "lange" en een "korte" overbrenging is ongeveer 3 km/h/1000 rpm... Ga maar ongeveer uit van 30 km/h per 1000 rpm in z'n 5 tegen 33 km/h per 1000 rpm.
Omgerekend draai je dus bij een lange overbrenging bij 120 km/h zo rond de 3650 toeren en met een korte 4000 toeren.
Het leuke is dat die 4000 toeren dus als "kloten" afgeschilderd wordt maar bij dat zelfde toerental en een lange overbrenging rij je effectief 132 km/h... en dat zou dan dus ook kloten moeten zijn... ergo: boven de 132 km/h rijdt een 105je sowieso kloten????? WAT een lading onzin!
De andere kant op redenerend: een fatsoenlijk 2000 blok met standaard klepveren is veilig tot zo'n 7.200 toeren. Rekenend kom je dan op 7,2 x 33 = 238 km/h theorethische topsnelheid... Helaas moet ik het eerste Bertoontje dat dat loopt met een standaard blok nog tegenkomen omdat ze daar gewoon het vermogen niet voor hebben (er loopt vast wel iemand hier rond die even kan uitrekenen hoeveel pk er nodig is voor die topsnelheid).
Hoe je het ook wendt of keert, een top van rond de 200 km/h is wat je mag verwachten van een frisse 2000. Ga er dan vanuit dat die top bij maximaal vermogen gehaald gaat worden want dat is tenslotte ideaal en neem daar voor aan dat het bijbehorende toerental rond de 6700 zal liggen.
Guess what?
200 / 6,7 = 29,85 km/h / 1000 rpm
Verrek zeg! da's wel akelig dicht bij die 30 km/h van die korte overbrenging....
Zouden ze bij Alfa dan TOCH niet helemaal gek geweest zijn in die jaren?
Bijkomend voordeel is dat je bij snelwegsnelheden niet alleen maar koppel nodig hebt maar juist ook vermogen... koppel is leuk bij het optrekken uit lage toerentallen op binnenwegen maar voor serieus snelheid maken heb je toch echt ook pk's nodig... Zoals hoegenaamd elk torretje levert ook het Nordje z'n pk's bij een hoger toerental dan waarbij het koppel levert en door een korte overbrenging zit je beter in de vermogenskromme om ook daadwerkelijk vanaf 120 km/h te kunnen accelereren dan met een lange (in tegenstelling tot eerder wat beweerd werd). Sterker nog, een beetje 2000 Nord begint pas echt te leven bij 4000 dus zit je daarmee echt perfect in je vermogenskromme om snel(ler) te kunnen inhalen.
Het verhaal maar eens in het extreme trekken? Extremen maken tenslotte de zaken erg duidelijk... Plaats een Berlina automaat achteras met een eindoverbrenging van 11/41 maar eens in een standaard 2000 set-up, koppel dat aan een 2000 TS blok en zie de boel "afsterven" doordat het blokje niet z'n toeren kan halen en daar zit je dan met een top van 150 km/h.... maar wel lekker weinig toeren.... alleen de zwarte rookpluim en het voorgloeilampje ontbreken nog...
Vervolgens zou een korte overbrenging alleen geschikt zijn voor "branie spelen op wegen buiten de bebouwde kom"???? In dat geval zou ik zeggen, mooi het 1300tje laten zitten en er geen snellere / grotere motor in zetten want je wilt toch niet als branie speler door het leven gaan...
Dus aan de vraagsteller: Kun je leven met 4000 toeren bij 120 km/h of is dat ondragelijk en moeten het er slechts 3650 zijn? En is die winst van 350 toeren het je waard om weer aan levendigheid in elke versnelling in te leveren?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...