Pagina 1 van 4

2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo aug 11, 2010 23:29
door ccr-timo
Ben bezig met de restauratie van GT junior. En ik heb een 2.0 motor en 1300 bak en achter as
Heeft er iemand ervaring mee of kan dat niet.

Zou in eerste denken dat ie harder optrekt, maar kun je dan nog wel op de snelweg rijden met een fatsoenlijk toerental.
of zijn er ander oplossingen :?

Re: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: do aug 12, 2010 13:32
door GiuliaCorse
Ben bezig met de restauratie van GT junior. En ik heb een 2.0 motor en 1300 bak en achter as
Heeft er iemand ervaring mee of kan dat niet.

Zou in eerste denken dat ie harder optrekt, maar kun je dan nog wel op de snelweg rijden met een fatsoenlijk toerental.
of zijn er ander oplossingen :?
Achteras van een 2.0 met sper zien te vinden. Anders idd op de snelweg heel veel toeren.

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo aug 25, 2010 22:13
door m.brandon
Ik rij (bijna) met deze configuratie. Een 2.0 met 1600 as en 1300 bak. Volgens mijn beste weten zijn 1300 en 1600 as identiek.
Is op zich goed te doen voor een straatracer als de mijne. Als je voor een nettere Bert gaat zou ik het niet doen, lekker 2.0asje met sper scoren. Rijdt stuk relaxter. Met mijn configuratie rij je met 120km/h toch wel zo'n dikke 4200rpm volgens mij,

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo sep 08, 2010 16:47
door vermeerschguillaume
Hallo,

zelf rij ik al een paar jaar met deze configuratie en dat gaat héél netjes.
de wagen is veel vinniger.
op de autosnelweg rij je idd wel in iets hogere toeren al is het verschil ook niet om
over naar huis te schrijven;
Wel zou ik ook de voorste remmen van een 2-liter nemen en dan gaat ie prima!

veel plezier ermee

Alfapassions

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo sep 08, 2010 18:22
door Andretti Molletti
Het maakt wezenlijk verschil of je een 1300 Bertone bak of een andere guilia bak hebt.
De bertone bak is echt te kort voor de snelweg icm een 2 liter dan he.

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo sep 08, 2010 19:46
door ravado
mijn vroegere buurman had onder zijn Juul een 1600 v.bak met een 2.o in het vooronder en dat gaf een behoorlijk aantal rpm's bij 120 km/u. Ik meen ook zo tussen de 4000 en 4500 rpm.
Daarna heeft ie een 2 as en bak geplaatst en nu is het een stuk rustiger (ook omdat ik niet meer naast hem woon :blue_lol: )

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: wo sep 08, 2010 23:00
door Gordon
Rijdt klote...

Bij mijn weten, wat Brandon al zegt, 1300 en 1600 as (zeg maar eindoverbrenging) identiek. Verschil zit 'm in de overbrenging van de hoogste versnelling van de bak; die is bij de 1300 9/10 en bij alle andere motoren 8/10. Als je om vermogen verlegen zit is het leuk om een lichtere as (eindoverbrenging via differentieel) met een zwaardere motor te combineren, maar de 1300 versnellingsbak is in dergelijke combinaties uitsluitend interessant indien je alleen maar over heel korte afstand hoge snelheden haalt. Voor normaal weggebruik dus nooit een 1300 bak gebruiken als je een zwaardere motor hebt.

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: do sep 09, 2010 14:46
door Andretti Molletti
Dan rij ik al 10 jaar klote...

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: do sep 09, 2010 15:01
door SQUADRA LEO
En ik al 8 jaar !

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: do sep 09, 2010 16:34
door Hans33sw
interessant voor de vraagsteller is of de eerste 4 overbrengingen dus ook korter zijn voor de acc.

even een punt hierover van mijn kant (zonder bakratio's, max koppel en pk bij welk toerental te weten!):
soms lijkt de acc met een kortere bak vlotter, maar doordat je meer moet schakelen kan (kan) hier zelfs geen verschil in zitten of zelfs langer duren.

heren die met deze configuratie rijden kunnen dus aan de vraagsteller aangeven wat de verschillen hiertussen zijn en of het wel of niet prettig is.
zelfs dre onderbouwd zijn mening niet... ben ik niet van je gewend!

dan nog aan de vraagsteller de vraag wat hij met de auto wil gaan doen.
zondagmiddag cruisen met lekker weer? daily? trackday?

Re: RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: do sep 09, 2010 21:02
door Gordon
interessant voor de vraagsteller is of de eerste 4 overbrengingen dus ook korter zijn voor de acc.

even een punt hierover van mijn kant (zonder bakratio's, max koppel en pk bij welk toerental te weten!):
soms lijkt de acc met een kortere bak vlotter, maar doordat je meer moet schakelen kan (kan) hier zelfs geen verschil in zitten of zelfs langer duren
De onderste vier zijn bij alle bakken gelijk, alleen de vijf is afwijkend. Bij een dikke motor en korte as heb je dus hoe dan ook altijd een stoplichtracer. Korte of lange bak erbij is vooral afhankelijk van of je branie wil spelen op wegen buiten de bebouwde kom. Op de snelweg is het alleen maar een hoop meer lawaai en een ongunstig toerengebied om even snel ergens voorbij te kunnen komen. En dat is best zonde als je bedenkt dat die nordjes met standaard bak en as juist op het meest perfecte koppel zitten wanneer je in 5 tussen 100-120km/u rijdt.

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: vr sep 10, 2010 18:57
door Andretti Molletti
Het is idd alleen de 5e versnelling die korter is bij een Bertone 1300 bak.
Toerentallen zijn idd zo'n 4000 rpm bij 120km/u
Grappig is dat dat vlgs een hoop mensen klote rijd, maar een 1300 bertone rijd dus standaard af fabriek met die toerentallen!
Ik zie het probleem niet zo tenzij je een moderne diesel gewend bent en je nu ineens dagelijks gaat kilometervreten in je Giulia :roll:
Om te cruisen en lange afstanden te rijden zou ik een bak met een lange 5 kiezen (altijd eigenlijk) en een 2 liter achteras.
Sportiever rijden doe je met een 1600 achteras en dan wel een 1600 bertone as ;)

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: ma sep 13, 2010 12:29
door Giulia2000TS
cruisert...... 8)
Komt ook redelijk rond op cpz als het moet..... :wink:

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: di sep 21, 2010 09:28
door Zaagauto
Wat een HEERLIJKE (versnellings)bak onzin allemaal weer over kloten rijden en koppel....

Het verschil tussen een "lange" en een "korte" overbrenging is ongeveer 3 km/h/1000 rpm... Ga maar ongeveer uit van 30 km/h per 1000 rpm in z'n 5 tegen 33 km/h per 1000 rpm.

Omgerekend draai je dus bij een lange overbrenging bij 120 km/h zo rond de 3650 toeren en met een korte 4000 toeren.

Het leuke is dat die 4000 toeren dus als "kloten" afgeschilderd wordt maar bij dat zelfde toerental en een lange overbrenging rij je effectief 132 km/h... en dat zou dan dus ook kloten moeten zijn... ergo: boven de 132 km/h rijdt een 105je sowieso kloten????? WAT een lading onzin! :lol: :lol: :lol:

De andere kant op redenerend: een fatsoenlijk 2000 blok met standaard klepveren is veilig tot zo'n 7.200 toeren. Rekenend kom je dan op 7,2 x 33 = 238 km/h theorethische topsnelheid... Helaas moet ik het eerste Bertoontje dat dat loopt met een standaard blok nog tegenkomen omdat ze daar gewoon het vermogen niet voor hebben (er loopt vast wel iemand hier rond die even kan uitrekenen hoeveel pk er nodig is voor die topsnelheid).

Hoe je het ook wendt of keert, een top van rond de 200 km/h is wat je mag verwachten van een frisse 2000. Ga er dan vanuit dat die top bij maximaal vermogen gehaald gaat worden want dat is tenslotte ideaal en neem daar voor aan dat het bijbehorende toerental rond de 6700 zal liggen.

Guess what?

200 / 6,7 = 29,85 km/h / 1000 rpm

Verrek zeg! da's wel akelig dicht bij die 30 km/h van die korte overbrenging....

Zouden ze bij Alfa dan TOCH niet helemaal gek geweest zijn in die jaren?

Bijkomend voordeel is dat je bij snelwegsnelheden niet alleen maar koppel nodig hebt maar juist ook vermogen... koppel is leuk bij het optrekken uit lage toerentallen op binnenwegen maar voor serieus snelheid maken heb je toch echt ook pk's nodig... Zoals hoegenaamd elk torretje levert ook het Nordje z'n pk's bij een hoger toerental dan waarbij het koppel levert en door een korte overbrenging zit je beter in de vermogenskromme om ook daadwerkelijk vanaf 120 km/h te kunnen accelereren dan met een lange (in tegenstelling tot eerder wat beweerd werd). Sterker nog, een beetje 2000 Nord begint pas echt te leven bij 4000 dus zit je daarmee echt perfect in je vermogenskromme om snel(ler) te kunnen inhalen.

Het verhaal maar eens in het extreme trekken? Extremen maken tenslotte de zaken erg duidelijk... Plaats een Berlina automaat achteras met een eindoverbrenging van 11/41 maar eens in een standaard 2000 set-up, koppel dat aan een 2000 TS blok en zie de boel "afsterven" doordat het blokje niet z'n toeren kan halen en daar zit je dan met een top van 150 km/h.... maar wel lekker weinig toeren.... alleen de zwarte rookpluim en het voorgloeilampje ontbreken nog...

Vervolgens zou een korte overbrenging alleen geschikt zijn voor "branie spelen op wegen buiten de bebouwde kom"???? In dat geval zou ik zeggen, mooi het 1300tje laten zitten en er geen snellere / grotere motor in zetten want je wilt toch niet als branie speler door het leven gaan... :roll: :roll: :roll:

Dus aan de vraagsteller: Kun je leven met 4000 toeren bij 120 km/h of is dat ondragelijk en moeten het er slechts 3650 zijn? En is die winst van 350 toeren het je waard om weer aan levendigheid in elke versnelling in te leveren?

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

Geplaatst: di sep 21, 2010 10:08
door giardinetta
Feit is denk ik wel dat een 1300tje veel makkelijker toeren draait dan een 2.0 met een wezenlijk lagere zuigersnelheid toch?