Pagina 1 van 1

Nokkenassen

Geplaatst: do apr 07, 2011 12:52
door Alfa-Corazon
In het KDFI tpoic heb ik een vraag gesteld over motormanagement in combinatie met nokkenas tuning.
Dat dreigt uit de hand te lopen.

Daarom plaats ik in dit nieuwe topic even alle opmerkingen.

Start.

Fijn topic geworden met veel duidelijke uitleg over voor en nadelen.

Ik erger mij al een tijd aan de JetTronic van mijn GTV6 en zit geruime tijd te denken aan een ander motormanagement systeem.
Zelf het ombouwen naar een Motronic heb ik overwogen.

Ik heb al begrepen dat de huidige vliegwiel van een GTV6 een nul-puls mist waardoor andere motormanagement systemen niet werken.
Klopt dat. Als ik alles goed heb doorgelezen zou KDFI voor mij een oplossing kunnen zijn voor:
-onrustige stationair loop (vooral koud)
-te hoge stationair loop (warm)
-niet voldoende inspuiting bij hogere toeren.
-pingelen bij gebruik van de vacuüm vervroeger.
-te weinig vermogen voor een 3.1

Hier een verslagje van mijn bezoek aan Buddy van de Wereld.
------------------------------------------------------------------------------------
Tijdens de lunch vertelde ik Buddy over mijn problemen met de GTV6 met SaVaLi 3.1.
Ik waarschuwde hem al dat ie waarschijnlijk pingelde en hij zou er rekening meehouden.

In aanloop naar de eerste run kwam naar voren dat de GTV6 inderdaad aan het pingelen slaat bij half- 3/4 gas. Maar niet bij volgas. Het is erg naar om naast de wagen te staan en het pingel geknetter te horen. Naast de wagen klinkt het als kortsluiting.

Tijdens de tweede run werd de vacuüm vervroeger los gekoppeld en de wagen GTV6 pingelde helemaal niet meer.
Op de koppel- en vermogenskrommen was nauwelijks verschil in uitkomst te zien. Er is toen nog iets ingesteld aan de ontsteking en de derde run leverde dus een iets beter resultaat op.

De vierde run is gedaan zonder luchtfilter en leverde niet veel winst op. Maximaal 2 pk geloof ik.

De conclusie van Buddy is dat de motor netjes rondloopt goede compressie heeft maar........
Het resultaat was teleurstellend. Slecht 184 pk waar minimaal 200 uit had moeten komen.

Afbeelding

Bij het bestuderen van de uitdraai blijkt 95 % het maximale koppel al bijna bij 2000 toeren bereikt te worden. Tot 4500 toeren stijgt het koppel licht om daarna in te storten (dat gebeurt bij alle 4 de runs). Het maximale vermogen wordt net bij de 5500 toeren bereikt.
Bij 6250 toeren wordt de run afgebroken.

Als de koppelkromme zou aanhouden tot 5000 - 5500 toeren dan komt het vermogen boven de 200 pk.
De luchtbrandstof verhouden zit continu netjes rond stoichiometrisch (Lucht/Brandstof = 14) om na 4500 toeren lichtje arm te worden. Bij 6250 toeren is die ongeveer 15.
Misschien zijn de injectoren te klein? Volgens Buddy moeten er andere nokkenassen in. Liefst die van een QV (75 of 164?).

Vandaag gaan ze proberen om in de Jetronic nog wat instellingen te doen.
Mocht dat niet lukken, zou KDFI een oplossing bieden?

RE: Nokkenassen

Geplaatst: do apr 07, 2011 13:00
door Alfa-Corazon
Wat voor inlaattraject en injectoren heeft jouw 3.1 en ik neem aan standaard 2.5 nokstokken?

"Ademnood" en te kleine injectoren zou kunnen, maar als de injectoren wel groot genoeg zijn kan je ook met de brandstofdruk spelen nu met de Ljetronic.
Maar met de kdfi zou je het afmaken door ook echt te kunnen afstellen. Anders ga je "rommelen" en gaat je GTV ook rijker lopen in gebieden waar je dat helemaal niet wilt.

Ik denk dat je het antwoord al weet... doe Buddy de groeten!


"Autotechnisch ingenieur zonder binding met BS, maar met enige voorkeur voor Buddy"
De standaard SaVaLi 3.1 motor heeft 2.5 kleppen en nokkenassen. Om daar meer dan 200 pk uit te halen zal je 3.0 inlaatkleppen moeten plaatsen en de koppen bijbehorend flowen. Dit is vrij onafhankelijk van het gebruikte ECUsysteem en welke nokkenassen je gebruikt.

LJetronic is inderdaad puur een injectiesysteem, LE-Jetronic gebruikt de EZK onstekingscomputer en is al een stuk beter te tunen.

Advies:

Sowieso een ander motormanagementsysteem er op. Probeer inderdaad van een 75 een poulie te vinden ide de 60-2 nokken er op heeft, of plaats desnoods een extra ring op de bestaande poulie of zo. Er zijn meer wegen naar Rome om je puls te krijgen. Ook andere systemen dan KDFi of MegaSquirt gaan die 60-2 bijna altijd nodig hebben. Gebruik dat systeem om je ontsteking aan te sturen en "vergrendel" dus de verdeler die er nu op zit, of vervang je ontsteking voor een DIS systeem zoals in de 24V zit, of in de 916 spider. Wat wordt gezegd over de beperking van de 12V injectoren zou ik ook rekening mee houden. Als je een ander managementsysteem kiest, kijk dan ook naar injectoren die meer flowen. De "gele" van de 3.0 zijn op zich al voldoende, maar die van de 24V hebben (in de laatste versies) multipoint injectie. Dat is net even fijner bij lagere toerentallen en deelbelasting. Jong 2ehands een setje bij bijvoorbeeld CMVA scoren en die laten reinigen is economischer dan nieuw kopen.

Als je geld uit wilt geven om je ademhaling te verbeteren, begin met je inlaatkleppen en het flowen van je kop. Ongeacht de nokkenas die je gaat kiezen, de 2.5 inlaatkanalen zijn zo klein dat je er gewoon niet meer lucht doorheen krijgt dan voor 200pk, of je moet belachelijk veel toeren gaan maken. Qua nokkenassen kan je kijken naar wat je nu hebt, of naar catcams of C&B. Geld uit geven aan 916 of QVstokken zou ik zonde vinden, of je moet ze voor een prikkie kunnen kopen. "echt fijne" nokkenassen kosten nieuw net zoveel als die van de 916 en schelen een boel meer met wat je nu hebt, dan die van de 916 of QV.

Op zich is een fijn lopende motor met 200pk haalbaar zonder de koppen of nokkenassen los te halen. Een investering nu in een nieuw motormanagement zal, als je het goed doet, niet weggegooid zijn als je in een later stadium besluit ook de ademhaling te verbeteren. Of je er dan 250pk uit gaat halen durf ik niets over te zeggen, maar meer dan 10% moet makkelijk haalbaar zijn.

Houdt rekening met de koeling die je nodig gaat hebben. Een motor die meer brandstof verbrandt zal ook meer warmte kwijt moeten. Zeker de 3.1 is kwetsbaar vanwege de dunne wanden en het laswerk in de kop. De geeigende oplossing is een 2.5 TD radiator plaatsen, maar ik zou kijken of er misschien ook andere radiatoren te vinden zijn die minstens net zo goed koelen. Een custom radiator laten maken kost wel eea, maar als je het in het hele investeringsplaatje zet, is het niet eens de grootste kostenpost en wel de grootste zekerheid die je kan inbouwen als je eenmaal rijdt.


Heren, bedankt voor al deze info. Die ga ik eerst goed op mij laten inwerken.
De wagen staat nu bij de garage. Daar gaan ze kijken of ze in het motormanagement nog wat kunnen instellen/verbeteren.
Sowieso om de motor wat netter te laten lopen, zonder te arm mengsel hoog in de toeren (Gelukkig kom ik daar bijna nooit omdat na 5000 toeren het vermogen gewoon wegvalt).

Lukt dat niet, dan weet ik nu ongeveer welke weg te gaan.

Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.


Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.
Waren dat geen catcams? In de 155 zijn in ieder geval gewoon de standaard 2.5 nokkenassen gebruikt in de 3.1
Ik heb verleden jaar na contact met meneer van Lingen nog een setje 3.1 SaVaLi nokkenassen gekocht.
Hij had de uitdraai ook gezien en vertelde mij dat waarschijnlijk de standaard 2.5 nokkenassen er nog inlagen.
Waren dat geen catcams? In de 155 zijn in ieder geval gewoon de standaard 2.5 nokkenassen gebruikt in de 3.1
Oef, dat weet ErwinV6 misschien. Ze zijn wat scherper/heter (hoe dat ook mag heten) dan QV nokkenassen.
Ik zal ze vanmiddag eens uit de kast halen en in wat detail foto's in dit bericht plaatsen om zo veel mogelijk "on topic" te blijven.

Ik vind het echt geweldig dat iedereen zijn kennis wil delen over dit onderwerp en ik ben al onderdelen aan het verzamelen.

SZ-nokkenassen bij SaVaLi kost: Prijs € 475
Set SZ nokkenassen extra power
Type: 12V SZ-ES 30 speciaal
Extra lichthoogte

Colombo & Barani : Prijs € 800 -1200
Stradale Medio
Stradale Massimo
Corsa Medio

Mijn nokkenas.
Afbeelding
Afbeelding van de "scherpte" van de uitlaatnok (rechts) en de inlaatnok (links).

Afbeelding
Afbeelding van de enige code welke op de nokkenas staat.

Afbeelding
Meetfout, diameter rond is geen 22,5 maar 27,5 mm.
Afbeelding van de lift van de inlaatnok: 10,8 mm en uitlaatnok: 7,0 mm.
Gemeten met een cheapy schuifmaat.

Bij Colombo & Bariani lees ik voor:
Straat gebruik Medio
Alzata ASP 10.4
Alzata SCA 6.4

Straat gebruik Maximo
Alzata ASP 10.5
Alzata SCA 6.5

voor de heetste nokkenassen in de aanbieding, circuit gebruik Medio
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Het zijn dus blijkbaar circuit nokkenassen.
Ik weet bijna wel zeker dat het Catcams zijn.
Hier:
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Alfa_ ... 2v_V6.html

Wat zou zo een setje kosten ?
Het hoeft niet zo te zijn dat de catcams die bij catcams op de site staan hetzelfde profiel hebben als die door SaVaLi gebruikt zijn. Bij CatCams kan je voor weinig meer geld ook een eigen profiel laten slijpen.
Afbeelding

Alleen eindigd het art.nr volgens mij op een 8 en staat dus niet op de Catcams lijst. Ik denk dat Fred een eigen serie heeft laten maken toen.
De 24V nokkenassen zijn aan 1000 euro per set bij catcams, dus ik vermoed de 12v zal rond de 500 euro zitten.

Valt toch goed mee vind ik.

In onze GTV6 (grijs) waar we dit jaar weer spa italia gaan rijden zit ook een savali motor, maar dan wel de 3.5, met motronic. Ben wel van plan om hier ook nog kdfi of ms op te zetten (maar tijd vinden is iets anders).
DIT WAS MIJN VERKEERDE METING!
Ik heb op de vorige pagina (7) wat foto's geplaatst van de nokkenas.
De enige code die heb kunnen vinden is S2. Waar dat voor staat weet ik niet.

De lifthoogte van de in- en uitlaatnok heb ik gemeten en is:
- inlaatnok: 15,8 mm (FOUT)
- uitlaatnok: 12,0 mm. (FOUT)
kan iemand mij zeggen wat voor een nokkenas dit is?

Bij Colombo & Bariani lees ik voor de heetste nokkenassen in de aanbieding:
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Ik vraag mij toch af welke nokkenassen dat zijn.

Zeker dat je juist gemeten hebt?

15 mm is wel echt enorm veel, heb ik toch nog nooit gezien.

In onze F3 dallara steekt 13.6 mm lift hoogte en dat is toch kortbij het meeste wat ik zo dadelijk gezien heb al. (voor de nord motoren toch).
De v6 motoren weet ik niet goed, maar lijkt mij toch echt veel ze.
Heb je dit met een schuifmaat zitten meten? Heb je wel haaks op de nok gemeten en niet er naast? Je kan lift eigenlijk alleen goed bepalen als je de stok in 2 v-blokken legt en met een meetklok het verschil tussen de laagste en hoogste punten op de stok meet. Als je 15mm lift in een 12V gaat gebruiken, klappen je kleppen heel hard tegen je zuiger aan, dus ik zou me verbazen als dit echt de juiste metingen zijn.

Ja, met een schuifmaat. Morgen ga ik het op deze wijze meten.


Afbeelding
Meetfout, diameter rond is geen 22,5 maar 27,5 mm.
Afbeelding van de lift van de inlaatnok: 10,8 mm en uitlaatnok: 7,0 mm.
Gemeten met een cheapy schuifmaat.

Bij Colombo & Bariani lees ik voor:
Straat gebruik Medio
Alzata ASP 10.4
Alzata SCA 6.4

Straat gebruik Maximo
Alzata ASP 10.5
Alzata SCA 6.5

voor de heetste nokkenassen in de aanbieding, circuit gebruik Medio
Alzata ASP 11.4 mm
Alzata SCA 8.0 mm

Het zijn dus blijkbaar "minimale" circuit nokkenassen. Dit schrijf ik omdat ze boven de maximale nokkenassen voor straatgebruik en medium nokkenassen voor circuit gebruik zitten.

De meetgegevens komen het dichts bij de CatCams data.
- partnr. 1030320
- duration 274 / 288°
- duration 236 / 232°
- maximum lift 11.00 / 9.80mm (LET OP: Kleplift, Noklift = 7.0 mm!)
- lift at TDC 2.15 / 1.85mm
custom MECH: sport
# ENKEL VOOR GEBRUIK IN FULL RACE MOTOREN. Volgende details moeten worden gecontroleerd:
- de nokkenassen moeten vrij kunnen draaien in de cilinderkop.hiervoor dient de cilinderkop bewerkt te worden waar nodig
- de afstand tussen de oliering op de klepgeleder en de onderkant van de klepveerschotel bij maximale lift moet minstens 0,6mm bedragen
- de extra vrije veerweg van de klepveer bij maximale lift moet minstens 1mm bedragen voor blokkage
- de afstand tussen kleppen en zuigers moet steeds minstens 1,0mm (liefst 1,5mm) bedragen. Deze afstand moet alsvolgt gecontroleerd worden: 5-15° voor het BDP op de uitlaat en na het BDP op de inlaat

Wil ik dit wel in mijn wagen?
Als je toch met een schuifmaat de nok meet op het breedste punt en op het smalste punt, dan is de lift toch het verschil tussen deze maten?
Dat moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen meten met een goede schuifmaat.
Misschien kunnen we ook een nokkenas topic starten? :lol:
Als je toch met een schuifmaat de nok meet op het breedste punt en op het smalste punt, dan is de lift toch het verschil tussen deze maten?
Dat moet je toch redelijk nauwkeurig kunnen meten met een goede schuifmaat.
Nee, want dan ga je er van uit dat de "hoek" van de nok minder dan 180 graden is. die is bij alle auto's eigenlijk wel meer dan 200 graden, 230-250 graden is ook voor een "tamme" motor al heel gebruikelijk.

Als je met de schuifmaat meet, pak je in de praktijk dus minder lift dan de klep feitelijk krijgt. Daarom snap ik niet echt hoe je op 15mm gaat komen met een schuifmaat. De enige verklaring die ik er voor heb is dat de "base circle" niet op de nok, maar er naast gemeten is.
>180gr? Tsja, dan gaat mijn stelling niet op. Ik ging in gedachte uit van onderstaand:
Afbeelding
Hierop is de hoek net iets minder dan 180gr
Doen we de duratie van de nokkenassen niet in krukasgraden...? :twisted:
Als je met de schuifmaat meet, pak je in de praktijk dus minder lift dan de klep feitelijk krijgt. Daarom snap ik niet echt hoe je op 15mm gaat komen met een schuifmaat. De enige verklaring die ik er voor heb is dat de "base circle" niet op de nok, maar er naast gemeten is.
Meetfout, diameter rond is geen 22,5 maar 27,5 mm.
Afbeelding van de lift van de inlaatnok: 10,8 mm en uitlaatnok: 7,0 mm.
Gemeten met een cheapy schuifmaat en te laat 's avonds na een te drukke dag.
Zie ook eerder posting.

Mogelijk moet dit hele nokkenas verhaal in een nieuw Topic.

RE: Nokkenassen

Geplaatst: do apr 07, 2011 13:13
door Alfa-Corazon
Goed, mijn nok lijkt op bovenstaande plaatje.
Volgens mij zijn het de Catcams: 1030320

MOTOR informatie : 1030320
--------------------- INLAAT - UITLAAT
klepspeling [s] 0.20mm - 0.30mm
duratie [0.1mm+s] 274° - 288°
duratie [1.0mm+s] 236° - 232°
klep lift [s=0] 11.00mm - 9.80mm
nok lift ------------------ - 7.00mm
klep spreiding 110° - 110°
timing [1.0mm+s] 8/48° - 46/ 6°
lift in BDP [s=0] 2.15mm - 1.85mm

Informatie & belangrijke opmerkingen:
# GTV: alle data zijn op de klep gemeten en veronderstellen een vaste tuimelaarsverhouding van 1.4 op de uitlaat
# de extra shim van 1mm moet van de onderste veerschotel verwijderd worden
# ENKEL VOOR GEBRUIK IN FULL RACE MOTOREN.

Het "onrustig" lopen van een opgevoerde motor (bij lagere toerentallen) heeft toch niet te maken met de lifthoogte van de kleppen?
Ik dacht alleen met het moment van openen/sluiten en overlap van de inlaat- en uitlaatkleppen.

RE: Nokkenassen

Geplaatst: do apr 07, 2011 21:52
door pietsprintkoerp
waar ik over zit te denken is misschien nog niet haalbaar maar het speeld wel door mijn hoofd.

als je nu de kop om zou bouwen naar elektro hydraulische klepbediening zoals de multieair motor?
dan kan je met een regelcomputer het net zo maken als je het hebben wil :wink:

misschien over een jaar of 5? :?

RE: Nokkenassen

Geplaatst: do apr 07, 2011 23:36
door Alfa-Corazon
Zou zomaar kunnen Piet.
Maar niet in die oude knakenbakken van mij.
Gewoon "old skool" is voor mij al leuk genoeg.

RE: Nokkenassen

Geplaatst: vr apr 08, 2011 19:11
door WhizzMan
Yuri: je hebt gelijk. Precies meten valt alsnog best tegen en zeker bij snelle nokkenassen zit een groot deel van de "aanloop" in een deel wat weinig lift heeft. Je kan dus niet echt op het oog zien waar de nok begint.

Goed te zien dat de meetfout gevonden is.

Onrustig stationair lopen bij "snelle" blokken is een combinatie van een aantal factoren:

- veel overlap, dus helaas ook veel blowback. Hierdoor zal een cylinder al snel ietsje afwijken van de cylinder er naast qua vulling, want er komt al zo weinig in bij stationair
- brandstofsysteem gemaakt om veel brandstof te leveren, daardoor minder precisie als het heel weinig moet leveren
- meestal ook weinig vliegwiel meer gemonteerd, dus ook meer schommeling bij lichte afwijkingen

RE: Nokkenassen

Geplaatst: ma apr 25, 2011 11:21
door Alfa-Corazon
Op de Engelse site staan mijn CatCam nokkenassen getypeerd als sportnokkenassen.
Alfa Romeo 6, 75, 90 & GTV6 2.5L & 3.0 12v V6
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Alfa_ ... 2v_V6.html
Prijslijst bij Beek (wel 2008 prijzen!):
http://www.beekautoracing.nl/catalogus.php
CatCams