Pagina 1 van 1
tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: di mei 03, 2011 13:54
door alfapeter
Hallo,
Ik heb een 147 1.6 TS (105 pk versie) en wil die laten tunen!
Ik ben op zoek naar Alfa liefhebbers die bovenstaand type auto ook hebben laten tunen en ben benieuwd naar hun ervaringen hiermee!!
groet Peter-Paul.
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: di mei 03, 2011 14:22
door Rainier155
Je kunt beginnen met een Squadra chip.
http://www.squadra-tuning.nl/NL/alfa/14 ... 105pk.html
Maar daar moet je ook weer geen wonderen van verwachten, als je echt flink meer pk's wil dan zou ik op zoek gaan naar een andere motor, bijv een 2.0 16v met andere nokkenassen ofzo.
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: di mei 03, 2011 14:36
door WhizzMan
De 105pk versie is eigenlijk niet zo makkelijk te tunen. Als je een beetje performance wilt, gaat het goedkoper zijn om hem in te ruilen op een 2.0 of een GTA. De 1.6 120pk versie is nog te voorzien van de nokkenassen van de 2.0 motor, in combinatie met een speciale chiptuning daarvoor. Dan kom je op de 140pk. Om jouw auto in te gaan ruilen voor de 120pk versie en die te gaan laten tunen lijkt me onhandig, ruil dan gelijk in voor de 2.0. Dat kost je waarschijnlijk evenveel of minder en je hebt nog meer vermogen, ook onderin. Daarnaast is de 2.0 meestal wat luxer uitgevoerd.
Je kan zoals gezegd de auto door squadra laten chippen. Als je daarmee boven de 115 pk komt heb je mazzel. Veel meer is er niet te doen zonder duizenden euro's uit te geven.
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: di mei 03, 2011 23:14
door alfa164superwebmaster
+1
Gezien de huidige prijsniveau's van gebruikte 147's is het bijna altijd verstandiger om met een andere auto als basis te beginnen als je serieus meer vermogen wilt.
Denk dat een 2.0 de meeste 'value-for-money' biedt, maar de gta biedt natuurlijk veruit de meeste power.
Een chip voor de 1.6 is leuk, maar het wordt nooit een 2.0 of een gta.
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: wo mei 04, 2011 13:39
door WhizzMan
bijv een 2.0 16v met andere nokkenassen ofzo.
Dat moet perse een fase3 motor zijn, wegens nieuwe RDW eisen. Die kosten meer dan een hele 2.0 selespeed kost en dan moet ie er nog ingebouwd worden ook. Je mag niet zomaar een 155blok in een 147 hangen, want die is van na 1998. Daar geldt voor dat je alleen het blok met alles wat er aan hangt er in mag zetten, als dat ook origineel op dat type auto geleverd is. Zomaar een blok overhangen zonder bijbehorende inlaat, uitlaat, katalysators en computer gaat niet meer goedgekeurd worden.
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 11:44
door _Pieter_
Een 147 1.6 tunen doe je door m te verkopen en een 147 GTA te kopen.
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 11:52
door alfaqv75
Een 147 1.6 tunen doe je door m te verkopen en een 147 GTA te kopen.
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
of kost een hoop geld
(zat net een 155 projectje te lezen waar ze een 20V turbo fiat coupe blok in gelepeld hebben, van 150pk naar 350pk
)
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 13:08
door Zaagauto
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 13:28
door _Pieter_
Of kies voor stickertuning, zeer effectief! :LOL:
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 15:46
door WhizzMan
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
De sport kan natuurlijk zijn om binnen de marge die geboden wordt (keuringseisen, raceklasse, persoonlijke uitdaging) toch het maximale er uit te halen. Voor een straatauto moet je dat niet willen als je het ook nog uitbesteed. Koop dan inderdaag gewoon een snel fabrieksmodel en kijk dan of je er nog wat aan kan of wil veranderen.
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 16:10
door _Pieter_
Les 1 van tunen: Begin met de snelste af fabriek geleverde versie van de auto.
De rest is gerommel in de marge.
De sport kan natuurlijk zijn om binnen de marge die geboden wordt (keuringseisen, raceklasse, persoonlijke uitdaging) toch het maximale er uit te halen. Voor een straatauto moet je dat niet willen als je het ook nog uitbesteed. Koop dan inderdaag gewoon een snel fabrieksmodel en kijk dan of je er nog wat aan kan of wil veranderen.
Klopt, maar ik ken iemand die een 147GTA pakte als basis, en die eens even lekker ging kietelen.
Intrax setje eronder, Motor naar 280PK, Q2 diff, etc.
Daar 2 jaar mee rondgereden, verkocht en nu hetzelfde met de Giulietta QV.
Ze begonnen met een uitlaatje van een dikke rooie, want ja dat standaard ding was het toch net niet he.
Onderstel is het ook niet dus er wordt al aan een nieuwe Intrax set gewerkt,
Sjippie van Squadra erin, en dan eens kijken of het hard genoeg gaat
Moraal van het verhaal, koop eerst een snel ding, ga daarna nog los als je portemonee het toe laat.
147GTA's zijn te koop voor geld waarvoor je niks aanvangt met die 1.6
RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 18:25
door siegerdehaan89
en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt
.
Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was.
Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...
Blij dat ik ouwe alfa's rij en een aso duitser als daily!!!
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: vr mei 06, 2011 21:41
door WhizzMan
en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt
.
Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was.
Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...
Mmm... jij bent wel eea gewend, dus dan is een 2.0 al snel traag. Toch kan je uit een 2.0 16V met stokken en kietelen nog wel 180 paardjes krijgen. Ook qua onderstel zijn ze best strak te krijgen zonder dat het gaat klapperen en stuiteren. De opgave gaat wel worden om een 2.0 met handbak te vinden, want een sillyspeed is lastig om echt sportief te rijden...
Vergeleken bij een 1.6 "eco" is de 2.0 echt een stuk rapper en niet zoveel duurder. Een GTA kost toch net effe wat meer en zelfs een 2.0 met wat "aanpassingen" is nog wel te doen voor een budget wat kleiner is dan voor een GTA. Als je per PK gaat kijken, is die GTA natuurlijk goedkoper, plus dat ie vettere bekleding, spoilers verzin het maar heeft. Als je budget gewoon geen GTA toelaat, maar wel een 4 cylinder met wat tuning, is die 2.0 een veel betere basis dan de 1.6, beide versies.
Re: RE: tunen van 147 1.6TS
Geplaatst: ma mei 09, 2011 20:18
door Tymen QV
en ook de 2 liter is zo traag dat je nog geen worst van tafel trekt ---> Gelijk een GTA bij elkaar sparen. Alhoewel je dan enorm gewicht in je neus hebt
.
Gawd wat vielen die 147 2 liters tegen zeg. Na 2 weken al méér dan zat en verkocht voor veel te weinig maar blij dat ik er vanaf was.
Wegligging van pa zijn VAG (A3 met verlagingsveren) op dat moment was zelfs ook nog beter dan een 'sportieve' ? Alfa, 147...
Blij dat ik ouwe alfa's rij en een aso duitser als daily!!!
...