Pagina 1 van 5
Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 09:40
door shoppy
In overleg open ik een topic over Water/Methanol Injectie.
In 2009 ben ik door iemand attent gemaakt op dit fenomeen en sindsdien ben ik 'om'.
Het is relatief onbekend in Europa en daarom wordt er vaak vreemd op gereageerd.
Wat is het?
WMI zorgt voor koeling van de inlaattemperatuur en is bij uitstek geschikt op zogenaamde geblazen motoren (turbo, compressor, enz.).
Een turbo stuwt de lucht op en perst ze enigszins samen waardoor de temperatuur oploopt. Warme lucht zet uit en neemt dus méér ruimte in en bevat ook minder zuurstof.
Door die lucht te koelen kan er meer lucht en dus meer zuurstof in dezelfde ruimte komen wat een beter rendement geeft, oftewel: je krijgt meer vermogen.
Hoe krijg je dan die koeling?
Door een fijne mist van water in de inlaat te sproeien.
Water neemt warmte op en dus daalt de inlaattemperatuur.
Methanol of Ethanol wordt toegevoegd vanwege een nog betere opname van warmte en tevens als extra brandstof.
Maar WMI heeft nog een paar leuke bijkomstigheden.
Ten eerste maakt het schoon. Het reinigt het inlaattraject dat vaak vervuild wordt door de werking van de EGR.
Ten tweede heeft het een verhogend effect op het octaangehalte waardoor getunede benzine motoren niet langer op RON98 hoeven te rijden.
Ten derde wordt de uitstoot schoner.
Ten vierde zal het brandstofverbruik lager worden naarmate een motor schoner wordt.
Hoe werkt het allemaal?
Alles begint bij een sterke pomp, deze pomp wordt aangestuurd door een schakelaar (switch). Deze switch is door jezelf af te stellen zodat jijzelf bepaald wanneer er wordt geïnjecteerd.
Bij een turbo motor wordt de switch aangestuurd door de turbodruk en wanneer de gewenste waarde is bereikt slaat de pomp aan.
Deze pomp zuigt de vloeistof aan en perst deze door een nozzle in de inlaat.
Zodra de turbodruk weer daalt onder de ingestelde waarde slaat de pomp weer af.
(Bij non-turbo motoren gebruik je een vacuüm switch of bijvoorbeeld een 'vol gas' schakelaar.)
Kan ik dat zelf inbouwen?
Ja, het is erg eenvoudig. Een beetje Handige Harry doet dit in een paar uurtjes.
Het meeste werk gaat vaak zitten in het zoeken naar een plek voor de pomp.
De meesten gebruiken het tankje van de ruitenvloeistof. Het kan dan ook geen kwaad om je ruiten de sproeien met de 'mix' voor de WMI.
Gebruik wel altijd een schakelaar in de cockpit, die via het contact is geschakeld, om het systeem uit te kunnen zetten.
Wij gebruiken zelf een schakelaar waarin een LED zit die gaat branden wanneer de pomp aanslaat. Zo kun je precies zien wanneer je injecteert.
Het afstellen van de switch is het meeste maar ook het leukste werk.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 21:27
door giuliettaevo
Dit is in mijn ogen een beetje een commercieel verhaal geworden door die laatste paar zinnen en de link...
Re: RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 21:39
door shoppy
Dit is in mijn ogen een beetje een commercieel verhaal geworden door die laatste paar zinnen en de link...
Aangepast.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 21:41
door giuliettaevo
Re: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 23:27
door bert308
Ten tweede heeft het een verhogend effect op het octaangehalte
Haha, je schreef "octaangehalte". Kan ik niet gewoon een potje octaan kopen om bij de benzine te schudden?
Je bedoeld waarschijnlijk dat je systeem pingelen voorkomt of de pingelgrens verlegt, iets dat benzine met een hoger octaangetal ook doet.
Re: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: wo mar 14, 2012 23:53
door frankalfa
Ten tweede heeft het een verhogend effect op het octaangehalte
Haha, je schreef "octaangehalte". Kan ik niet gewoon een potje octaan kopen om bij de benzine te schudden?
Je bedoeld waarschijnlijk dat je systeem pingelen voorkomt of de pingelgrens verlegt, iets dat benzine met een hoger octaangetal ook doet.
Psst Bert, dit verhaal gaat volgens mij over de toepassing op een turbo diesel...
WMI op een atmosferische benzinemotor heeft niet veel zin dacht ik.
Grtz,fRank
Re: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 00:45
door bert308
Psst Bert, dit verhaal gaat volgens mij over de toepassing op een turbo diesel...
Ik dacht toch echt benzine en diesel, het praten over octaan is alleen maar relevant voor benzine, van diesel wordt juist verwacht dat het spontaan ontbrand! En voor atmosferische motoren zal inderdaad WMI niet zoveel uitmaken, niet voor benzine en ook niet voor diesel.
De vraag bij dit soort systemen is altijd, doen de grote fabrikanten het toepassen? Zo nee waarom niet? ik kan begrijpen dat Jan anderhalf Modaal in zijn trotse leaseauto niet elke week een kannetje water en methanol wil bijvullen maar als zelfs liefhebbersauto´s er niet mee uitgerust zijn zoals speciale edities van turbo kanonnen dan zullen er toch wel wat mitsen en maren aanzitten. Hadden de F1´s in het 1.5 liter 1200PK turbo tijdperk water methanol injectie of waren ze toen nog niet zo slim? Ben slechts sceptisch hoor.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 05:56
door shoppy
Scepsis is goed.
Lees anders even DIT stukje op
WikiPedia over water injectie (bestaat ook in het Nederlands maar minder uitgebreid).
Re: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 06:02
door shoppy
Psst Bert, dit verhaal gaat volgens mij over de toepassing op een turbo diesel...
Ik dacht toch echt benzine en diesel, het praten over octaan is alleen maar relevant voor benzine, van diesel wordt juist verwacht dat het spontaan ontbrand! En voor atmosferische motoren zal inderdaad WMI niet zoveel uitmaken, niet voor benzine en ook niet voor diesel.
De vraag bij dit soort systemen is altijd, doen de grote fabrikanten het toepassen? Zo nee waarom niet? ik kan begrijpen dat Jan anderhalf Modaal in zijn trotse leaseauto niet elke week een kannetje water en methanol wil bijvullen maar als zelfs liefhebbersauto´s er niet mee uitgerust zijn zoals speciale edities van turbo kanonnen dan zullen er toch wel wat mitsen en maren aanzitten.
Hadden de F1´s in het 1.5 liter 1200PK turbo tijdperk water methanol injectie of waren ze toen nog niet zo slim? Ben slechts sceptisch hoor.
En wederom een verwijzing naar
WikiPedia.
Er zijn meerder wagens uit die tijd die het hadden.
Het verdween toen de turbo's uit de F1 verdwenen.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 07:33
door giuliettaevo
Bij die Lotus lees ik nergens dat ze daadwerkelijk water injecteerden. het gaat wel over waterkoeling in de cilinderkop en de intercoolers maar nergens dat het ook verbrand wordt.
En intercoolerspray is veel gebruikelijker in dit geval.
De bekende BMW turbo F1 had het in iedere geval niet.
Ook liepen die auto's al op een speciale brandstof die veel minder snel laat pingelen.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 07:40
door bralfa
mmmm t bedrag voor de set is iig wel overkomelijk .... wat zou t brengen in mijn bussie? Als t al geen merkbaar extra vermogen levert maar een paar km's extra per liter diesel... Is t met de huidige 1,50 euro/liter misschien best de moeite waard....
Re: RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 08:04
door shoppy
Bij die Lotus lees ik nergens dat ze daadwerkelijk water injecteerden. het gaat wel over waterkoeling in de cilinderkop en de intercoolers maar nergens dat het ook verbrand wordt.
En intercoolerspray is veel gebruikelijker in dit geval.
De bekende BMW turbo F1 had het in iedere geval niet.
Ook liepen die auto's al op een speciale brandstof die veel minder snel laat pingelen.
Google nog maar even verder.
Je komt dan vanzelf wel meer voorbeelden tegen.
Lees
DIT ook even over Renault (F1) en dan onder EF1 1979-1983
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 08:15
door WhizzMan
Krijgen we dit verhaal nou alweer? De vorige keer dat jullie met je ruitensproeierpompjeswinkel het probeerden te pluggen hebben we het hele verhaal hier al ontkracht, laatst probeerde iemand dat topic ook weer op te rakelen.
Dubbelblinde tests bij een onafhankelijke instantie als TNO, RDW, of TuV aub, inclusief emissietesten volgens de volledige Euro6 methodiek. Die geloof ik, niet een of andere rollenbank met 1 auto waar jullie 1 run hebben gedaan en je op de foto's en het filmpje al kan zien dat er veel meer aan die auto gedaan is dan alleen een vloeistofinjectiesysteem er bij geklust.
Geleuter dat het bij een zwaar overblazen dragracer werkt, of op turbo auto's in het algemeen hebben we genoeg gehad. Als het nuttig en practisch was, hadden autofabrikanten het al lang op hun auto's gezet. Je wilt niet weten hoeveel moeite ze doen om de huidige emissie en verbruiksnormen te halen en als je met een ruitensproeierpompje en drie knaken aan klein materiaal zoveel verbetering kan boeken hadden ze dat al lang gedaan. Het verhaal "Saab heeft het gedaan, maar consumenten waren er niet klaar voor, maar het is superieur" heb ik laatst in dat opgerakelde topic al commentaar op gegeven. Saab kwam er achter dat het een nodeloos complex systeem was wat vaak stuk ging en een intercooler was veel minder kwetsbaar, vereiste minder onderhoud en werkte minstens net zo goed.
Re: RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 08:28
door shoppy
Krijgen we dit verhaal nou alweer? De vorige keer dat jullie met je ruitensproeierpompjeswinkel het probeerden te pluggen hebben we het hele verhaal hier al ontkracht, laatst probeerde iemand dat topic ook weer op te rakelen.
Dubbelblinde tests bij een onafhankelijke instantie als TNO, RDW, of TuV aub, inclusief emissietesten volgens de volledige Euro6 methodiek. Die geloof ik, niet een of andere rollenbank met 1 auto waar jullie 1 run hebben gedaan en je op de foto's en het filmpje al kan zien dat er veel meer aan die auto gedaan is dan alleen een vloeistofinjectiesysteem er bij geklust.
Geleuter dat het bij een zwaar overblazen dragracer werkt, of op turbo auto's in het algemeen hebben we genoeg gehad. Als het nuttig en practisch was, hadden autofabrikanten het al lang op hun auto's gezet. Je wilt niet weten hoeveel moeite ze doen om de huidige emissie en verbruiksnormen te halen en als je met een ruitensproeierpompje en drie knaken aan klein materiaal zoveel verbetering kan boeken hadden ze dat al lang gedaan. Het verhaal "Saab heeft het gedaan, maar consumenten waren er niet klaar voor, maar het is superieur" heb ik laatst in dat opgerakelde topic al commentaar op gegeven. Saab kwam er achter dat het een nodeloos complex systeem was wat vaak stuk ging en een intercooler was veel minder kwetsbaar, vereiste minder onderhoud en werkte minstens net zo goed.
Hey Wizz, jij weer? haha.
In overleg met het bestuur is dit topic geopend en geen enkele vorm van pluggen, zoals jij zegt, is aan de orde.
Ik ben blij dat je er zoveel verstand van hebt en dat wereldwijd duizenden gebruikers en inmiddels tientallen in Nederland het met veel plezier en effect gebruiken maakt kennelijk geen indruk op je.
Ook niet dat er bijna een landelijke dekking is van dealers/inbouwers zijn, waarvan de meesten Alfa Specialisten, is natuurlijk ook allemaal onzin.
Mijn onderschrift is aangepast, nergens zijn linkjes of prijzen te vinden.
Als je die wel in dit topic vindt mag je me er op wijzen.
Puur gestart om vragen te beantwoorden en mijn kennis te delen. That's all.
RE: Water (Methanol) Injectie
Geplaatst: do mar 15, 2012 08:42
door BugAlfa
Octaan Getal, niet gehalte ... Octane Number = klopweerstand .