Pagina 1 van 3

andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 18:50
door jorritkooistra
zoals sommige van jullie zullen weten heb ik een 33 op compressor.
helaas heb ik er nog niet veel in kunnen rijden ivm de apk en het weer.
nu staat de 33 geschorst onder het kleed en heb ik wat denktijd om de 33 te verbeteren.
de 33 is wel redelijk vlot maar ik wil meer, je schrikt nog niet van het vermogen, en dat zou wel moeten.
ik heb het volgende bedacht en uitgedacht:

ik heb nu 1 kleine compressor.
moet het sneller dan moet er een grotere compressor op maar dan heb je die andere over.
dat is zonde, waarom geen compressor voor elke cilinderbank....???
dat kan natuurlijk ook nog..... toch????
dan heb je genoeg capaciteit aan compressors.
maar toen zat ik met welke carb ik er voor zou zetten.
dit moeten 2 zijn die kleine inbouwruimte hebben, maar een grote diameter.
vroeger had jaguar van die lijn 6 motoren met 2 dikke enkele carbs er voor.(SU carbs???)
en dat op een 3 liter motor, dan moeten 2 van die carbs toch genoeg zijn voor mijn 1.6 due compressore???

ik zat te denken aan deze:
Afbeelding

dit zijn SU carbs met een diameter van 45mm zei de verkoper.
maar zijn SU carbs een beetje goed om vermogen mee te krijgen en redelijk af te stellen??
en hoe betrouwbaar zijn deze carbs, is het van dezelfde kwaliteit als een weber??

dat is dus mijn vraag, zijn dit goede/redelijke carbs????

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 20:06
door Dottore M
Van Dellorto of Weber naar SU is downgraden. En niet een beetje ook.

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 20:31
door jorritkooistra
Van Dellorto of Weber naar SU is downgraden. En niet een beetje ook.
wat moet er dan op??

het moet een enkele carb zijn die groot is en redelijk vermogen kan leveren.....
wie o wie heeft hiervoor de oplossing.

en graag niet aan komen met dta kms of megasquirt erop.
zover ben ik nog niet.
in de toekomst wil ik dit zelf leren programeren, maar dat is voor later.....

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 20:35
door giuliettaevo
Van Dellorto of Weber naar SU is downgraden. En niet een beetje ook.
Normaal gesproken ben ik het hier 100% mee eens maar in dit geval zou het wel een verbetering zijn denk ik... Er zit nu namelijk 1 dubbele carb op en dat is gewoon bagger in mijn ogen. Normaal heb je op een Nord 2 van die dingen zitten en daar haal je dan je 100+ pk uit, nu heb je er 1 waa je meer doorheen probeert te krijgen. :?

Ik denk dat 2 carbs bedoeld voor een 3.0 al een betere match zal zijn als deze enkele.

Als je nu al genoeg laaddruk hebt heb je geen 2 compressors nodig..

Al jouw problemen om hem goed aan het lopen te krijgen zitten hem in die carb.

Iets oudere motorfietsen hebben ook mooie compacte carbs trouwens. :wink:

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 20:56
door jorritkooistra
Van Dellorto of Weber naar SU is downgraden. En niet een beetje ook.
Normaal gesproken ben ik het hier 100% mee eens maar in dit geval zou het wel een verbetering zijn denk ik... Er zit nu namelijk 1 dubbele carb op en dat is gewoon bagger in mijn ogen. Normaal heb je op een Nord 2 van die dingen zitten en daar haal je dan je 100+ pk uit, nu heb je er 1 waa je meer doorheen probeert te krijgen. :?

Ik denk dat 2 carbs bedoeld voor een 3.0 al een betere match zal zijn als deze enkele.

Als je nu al genoeg laaddruk hebt heb je geen 2 compressors nodig..

Al jouw problemen om hem goed aan het lopen te krijgen zitten hem in die carb.

Iets oudere motorfietsen hebben ook mooie compacte carbs trouwens. :wink:
het probleem dat mijn motor nu niet supersnel loopt is inderdaad de carb, die bevriest gewoon, dus moet te hard werken.
en de inlaat op de compressor is redelijk klein en de compressor is voor een 1.4 niet een 1.6.
daarom wil ik er 2 op hebben. dan heb ik genoeg capaciteit om een 2.8 aan te drijven terwijl het maar voor een 1.6 is.
dan hoeft de druk niet heel hoog te liggen omdat het volume laag is.
dat is de theorie erachter......

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 20:57
door jan1300
Inderdaad 2 dubbele 40 ers erop.
Of een set van bv een hyabusa.
Dan komt er brandstof zat in.

Is er niets voor een boxer opstelling Porsche ofzo?

Gr Jan

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 21:03
door jorritkooistra
Inderdaad 2 dubbele 40 ers erop.
Of een set van bv een hyabusa.
Dan komt er brandstof zat in.

Is er niets voor een boxer opstelling Porsche ofzo?

Gr Jan
het probleem is ruimte gebrek, dan kan er niet een dubbele weber op....
dat gaat gewoon niet passen.

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 21:23
door jan1300
Zijn verticale carbs geen optie dan?

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 21:29
door jorritkooistra
Zijn verticale carbs geen optie dan?
nee, dan word het hoog, en deze keer wil ik het wel onder de kap houden...... :)
het moet wel een originele auto lijken.

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 21:41
door giuliettaevo
het probleem dat mijn motor nu niet supersnel loopt is inderdaad de carb, die bevriest gewoon, dus moet te hard werken.
en de inlaat op de compressor is redelijk klein en de compressor is voor een 1.4 niet een 1.6.
daarom wil ik er 2 op hebben. dan heb ik genoeg capaciteit om een 2.8 aan te drijven terwijl het maar voor een 1.6 is.
dan hoeft de druk niet heel hoog te liggen omdat het volume laag is.
dat is de theorie erachter......
De carb die je nu hebt kanniet genoeg mengsel leveren.

De compressor levert een bepaalde hoeveelheid lucht per omwenteling. Jouw motor verbruikt een bepaalde hoeveelheid lucht per omwenteling. De verhouding die jij kiest bij het aandrijven van de compressor bepaalt grofweg gezegd de laaddruk. Als je dezelfde overbrengingsverhouding handhaaft op een grotere motor zal de druk lager worden. Dat de compresosr van een 1.4 afkomt zegt dus nog niet zoveel. Wat je wilt weten is wat het maximum toegelaten toerental van de compressor is ( waarschijnlijk 14/15.000 toeren/min). Aan de hand daarvan kun je dan zien wat de maximale overbrengingsverhouding is en wat de maximaal te halen laaddruk dan (ongeveer) is.

ik vermoed dat jouw compressor een M45 is zoals ook gebruikt op bv de Mini Coopers. Die is meer als groot genoeg voor waar jij hem voor gebruikt. Michel75 hier op het forum heeft een M45 op zijn 75 TS en haalt hier 217 pk mee. Als je erse groter wilt heb ik nog wel een M62 liggen die ik evt weg wil doen. :)

Een tweede compressor levert je nog meer ruimtegebrek op en maakt het alleen maar lastiger om een goede aandrijving ervoor te maken.

Post anders eens een goede overzichtsfoto van hoe het er nu uitziet in de motorruimte, wellicht kan er iemand een handige tip aanreiken...

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 22:20
door jorritkooistra
het probleem dat mijn motor nu niet supersnel loopt is inderdaad de carb, die bevriest gewoon, dus moet te hard werken.
en de inlaat op de compressor is redelijk klein en de compressor is voor een 1.4 niet een 1.6.
daarom wil ik er 2 op hebben. dan heb ik genoeg capaciteit om een 2.8 aan te drijven terwijl het maar voor een 1.6 is.
dan hoeft de druk niet heel hoog te liggen omdat het volume laag is.
dat is de theorie erachter......
De carb die je nu hebt kanniet genoeg mengsel leveren.

De compressor levert een bepaalde hoeveelheid lucht per omwenteling. Jouw motor verbruikt een bepaalde hoeveelheid lucht per omwenteling. De verhouding die jij kiest bij het aandrijven van de compressor bepaalt grofweg gezegd de laaddruk. Als je dezelfde overbrengingsverhouding handhaaft op een grotere motor zal de druk lager worden. Dat de compresosr van een 1.4 afkomt zegt dus nog niet zoveel. Wat je wilt weten is wat het maximum toegelaten toerental van de compressor is ( waarschijnlijk 14/15.000 toeren/min). Aan de hand daarvan kun je dan zien wat de maximale overbrengingsverhouding is en wat de maximaal te halen laaddruk dan (ongeveer) is.

ik vermoed dat jouw compressor een M45 is zoals ook gebruikt op bv de Mini Coopers. Die is meer als groot genoeg voor waar jij hem voor gebruikt. Michel75 hier op het forum heeft een M45 op zijn 75 TS en haalt hier 217 pk mee. Als je erse groter wilt heb ik nog wel een M62 liggen die ik evt weg wil doen. :)

Een tweede compressor levert je nog meer ruimtegebrek op en maakt het alleen maar lastiger om een goede aandrijving ervoor te maken.

Post anders eens een goede overzichtsfoto van hoe het er nu uitziet in de motorruimte, wellicht kan er iemand een handige tip aanreiken...
het is de kleinste compressor die er leverbaar is de M28, die word gebruikt op de nieuwe vw tfsi modellen.
als de prijs goed is ben ik wel geinteresseerd in de M62, maar dan moet ik eerst even een foto zien ivm inbouwruimte.
als ik zelf even kan zien hoe het eruit ziet dan kan ik even nadenken hoe ik het zal hebben.....

een 2e compressor erop is een grote technische uitdaging, maar dat is ook het mooie er van.
gewoon het moeilijkste proberen te maken, dat vind ik leuk....

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: za jan 05, 2013 23:05
door giuliettaevo
aha... M28 is idd wel klein dan ja. Die verplaatst nog geen halve liter per omwenteling. :(

M62 is van een mercedes 230K, het type met de elektromagnetische koppeling. Die zit er niet meer op. Het is een compact model..
Afbeelding foto'tje gegoogled..

Wil er 250 euro voor hebben. Zitten nieuwe lagers bij, rotors zijn netjes.

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: zo jan 06, 2013 00:05
door jorritkooistra
ik zal morgen even een foto plaatsen van de setup....

RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: zo jan 06, 2013 00:06
door stephen
lijkt me nog eenvoudiger en beter af regelen met injectie en gewoon 1 gasklephuis.
kost wel serieus geld, maar uiteindelijk misschien nie eens duurder voordat het naar het zin loopt.

staat me vaag bij dat er ook wat aanpassingen aan carb's nodig zijn om met die extra druk goed te kunnen functioneren :roll:

carb's blijft natuurlijk wel gaaf om te zien en qua geluid

Re: RE: andere carburateur(s) voor mijn alfa 33 compressore

Geplaatst: zo jan 06, 2013 00:16
door jorritkooistra
lijkt me nog eenvoudiger en beter af regelen met injectie en gewoon 1 gasklephuis.
kost wel serieus geld, maar uiteindelijk misschien nie eens duurder voordat het naar het zin loopt.

staat me vaag bij dat er ook wat aanpassingen aan carb's nodig zijn om met die extra druk goed te kunnen functioneren :roll:

carb's blijft natuurlijk wel gaaf om te zien en qua geluid
ze loopt al op carbs en compressor, maar het gaat niet snel genoeg.

(en zie aub de 3e post.....)