Pagina 1 van 1

nokkenassen, standaard of sneller

Geplaatst: di jan 08, 2013 10:06
door Peter-F
Voor revisie van mij 2.0L Nord blok heb ik info ingewonnen bij Oldtimerland Amersfoort.

Zij hebben me geadviseerd om voor HC zuigers te gaan met standaard nokkenassen omdat je dan een soepele motor met veel koppel krijgt.
Om resultaat te hebben van snelle nokkenassen moet je veel toeren draaien en dat doe je in de praktijk op de weg niet echt.

Klopt dit? Hebben snelle nokkenassen alleen maar zin als je meer vermogen bij hogere toerentallen wil? En vanaf welke toerentallen is dit dan.

RE: nokkenassen, standaard of sneller

Geplaatst: di jan 08, 2013 10:29
door vV
klopt niet helemaal, maar om goed effect en sterker nog geen negatief effect van nokkenassen te hebben moet je eigenlijk veel meer doen aan een blok, mn op punt van compressie, flow en zo nog wat zaken. En dan win je al heel veel met een blok in de basis netjes opbouwen, balanceren etc. Juiste keus nokkenassen is best alstig, en heel erg afhankelijk van ook gepland gebruik. Met een mooi uitgebalanceerde motor met inderdaad wat hogere compressie heb je al zat voor op straat. Daar wil je ook geen pk`s maar koppel, in het juiste toerengebied.

RE: nokkenassen, standaard of sneller

Geplaatst: wo jan 09, 2013 13:48
door Peter-F
Vandaag even bij een ander motor revisiebedrijf geweest.
Die hadden nog een tip om de inlaatnokkenas te vervangen voor een van een 75.
Dan schijn je meer koppel te krijgen.

Iemand ervaring?