Pagina 1 van 5

TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma dec 27, 2004 00:19
door Andretti Molletti
Omdat we aardig opweg waren met dit onderwerp lijkt het me leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
:D

http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2791

nog niemand gereageerd

Geplaatst: wo dec 29, 2004 22:33
door Norman
hallo allemaal,

heeft hier niemand een verder idee om zijn TB te versnellen, behalve wat er op het oud form stond....... :roll:

groeten,

Norman

Geplaatst: wo dec 29, 2004 23:15
door Ram6
Je kan een stukkie meepakken van Tuning 75 V6 topic:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8
Is `t belangrijkst bij de V6 [(nose) heavy!], maar wordt je Turbo ook sneller van :wink:

Grt, Ram6

Geplaatst: do jan 06, 2005 05:16
door G-san
Voor die carbon/kevlar of polyester koets delen weet ik wel iemand die alle delen voor onze race auto's leverd, voor een prijs waar je het zelf nooit voor kan maken :lol:

Motordelen:
De hele tuning van deze motoren zou je moeten opsplitsen in verschillende stages, afhankelijk van budget, tijd, gebruik en gewenst vermogen :wink:
Voor de "straat" lijkt me een opzetje met std. motor, grotere/modernere turbo, grotere injectoren, BMW 7 serie luchtmeter, front mounted intercooler en een computer modificatie of piggy back ecu voldoende om een voor een redelijk budget het maximum uit een std. blok te persen.
Natuurlijk zij er andere goedkopere opties door eerst maar een met een gelimiteerde versie van bovenstande mods te beginnen, std. motor, std turbo, std intercooler, std injectoren en een computer modificatie of piggy back ecu om enigzins vermogen winst te boeken.
Ook kun je nog veel hoger gaan, stand alone ecu om die lucht meter aan de kant te kunnen gooien, motor modificaties zoals zuigers drijfstangen etc.

Wegligging:
andere stabi's, verstelbare schokdempers etc misshien ff contact opnemen met Jaco want onze race auto's worden omgebouwt naar full coil over (geen torsie vering) dus daar komen wat spullen vrij.

Gerhard

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma jan 24, 2005 06:55
door Roy Hartgerink
De voorremmen van de 75 TB; monteer een grotere remschijf, verplaats de originele remklauw "naar buiten"....... Theoretisch gezien zal je sneller vertragen toch? Er komt natuurlijk wat meer bij kijken dan het korte zinnetje hierboven.

Iemand ervaring mee of weet iemand info/projectje op internet te vinden?

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma jan 24, 2005 10:18
door Maurizio
@Roy

Ik ben daar eens ingedoken voor RS.
Er is iets mogelijk met GTV V6 24v of M3 schijven, past in een 16" velg en zijn te verbouwen naar de 5 gats schijven van een 75.
Er rijdt een duitse V6 op de ring met deze conversie. Ben eens met hem meegereden.
Rembalans ligt dan teveel naar voren. Er moet meer remdruk naar achteren, zelfs bij originele remmen, naar mijn mening.
Je moet beiden aanpakken als je het goed doet.

Voor mij komt dit een behoorlijk stuk lager op de prio lijst.
Eerst eens de huidige remmen echt gebruiken! (Ik kwam niet boven de 0.6G met remmen :shock: , terwijl 1.3G met de huidige setup mogelijk moet zijn)

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma jan 24, 2005 12:57
door Roy Hartgerink
Hi Maurizio,

Dank je voor je tips. Er dient dan inderdaad een regelaar ingebouwd te worden. Zijn ze, voor zo ver ik weet, alleen niet blij mee op een APK. Je kunt zoiets natuurlijk "verborgen" inbouwen. Als het in balans is hoef je er toch niet veel meer aan te veranderen toch? Je hoeft er dan niet de hele tijd aan liggen te draaien.

De remmen van de V6 24V zijn 130 mm van hart bevestigingsbout tot hart andere bevestigingsbout. Die bij de 75 75 mm. Past dus niet "zo maar".

Welke setup heb jij dan nu aangebracht?

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma jan 24, 2005 12:57
door Roy Hartgerink
Mmmm, 1x is genoeg :-)

Re: RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: ma jan 24, 2005 13:57
door Maurizio
De remmen van de V6 24V zijn 130 mm van hart bevestigingsbout tot hart andere bevestigingsbout. Die bij de 75 75 mm. Past dus niet "zo maar". Welke setup heb jij dan nu aangebracht?


Eeeuuuuh, ik ben niet zo technisch :lol: , maar volgens mij geef je bij zulke dingen de steekcirkel van de bouten op.
En de goede gtv 6 heeft ook een steek van 5x98 mm idem 75 5-gats....
Alleen passen doet het natuurlijk niet zomaar;
- Er is een spacer voor in de klauw nodig
- De schijf moet een andere offset krijgen.

Maar daar weet Wilbert alles van, het werk is vergelijkbaar met zijn guilia/brembo setup en spacer is vergelijkbaar met de achterzijde 8)


Mijn setup:
Standaard remmen met rode pagids voor en standaard ferodo's achter, goede vloeistof en goodridge slangen.
Die 1.3G word bepaald door de maximale grip van de banden. (In de bochten is max 1.3G zijdelings gemeten dus dat moet met remmen ook ongeveer lukken! :blue_lol: )

Re: RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: di jan 25, 2005 23:08
door ravado
De remmen van de V6 24V zijn 130 mm van hart bevestigingsbout tot hart andere bevestigingsbout. Die bij de 75 75 mm. Past dus niet "zo maar". Welke setup heb jij dan nu aangebracht?


Eeeuuuuh, ik ben niet zo technisch :lol: , maar volgens mij geef je bij zulke dingen de steekcirkel van de bouten op.
En de goede gtv 6 heeft ook een steek van 5x98 mm idem 75 5-gats....
Alleen passen doet het natuurlijk niet zomaar;
- Er is een spacer voor in de klauw nodig
- De schijf moet een andere offset krijgen.

Maar daar weet Wilbert alles van, het werk is vergelijkbaar met zijn guilia/brembo setup en spacer is vergelijkbaar met de achterzijde )
)


Volgens mij bedoelt Roy hier de schijven van een V6 24v en niet de schijven van een GTV6? gvt6=5x98 idd maar een gtv v6 24v (nieuwe model) is volgens mij 5x108?

en een gevent. gtv6 schijf past gewoon op een 75, zonder spacers etc...

corrigeer me, als ik het fout heb.

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: wo jan 26, 2005 09:40
door Maurizio
Er zijn twee versie's GTV6 24v!
Het eerste model had schijven met 5x98 wielbouten. (Brembo nr 09.6843.20)
Jammer genoeg is de schijfdikte 28 mm ipv 22 bij de 75


Dus niet zomaar een "bolt-on" met behulp van een hema schroevendraaier..........

Saluti

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: wo jan 26, 2005 17:12
door ravado
@maurizio: een GTV6 met 2.5 motor in 24v uitvoering????????

je bedoelt zeker het nieuwe model (916) ?????

de oude 2.5 liter gtv6 (tot 1986) heeft helemaal geen 24V motor.
van de oude 2.5liter gtv6 (tot 1986) zijn de schijven gewoon uitwisselbaar met de 75 (heb ik zelf gedaan, niente problemo)


de nieuwe Gtv (vanaf bouwjaar 1995) zal ongetwijfeld anders zijn.

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: wo jan 26, 2005 17:43
door Maurizio
Yep, ik bedoel de eerste serie gtv6 24v van het 916 model.
Dus niet zomaar een "bolt-on" met behulp van een hema schroevendraaier..........
ik zal vanavond even de brembo tekeningen online zetten.

Re: RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: wo jan 26, 2005 21:10
door Roy Hartgerink
Yep, ik bedoel de eerste serie gtv6 24v van het 916 model.
Dus niet zomaar een "bolt-on" met behulp van een hema schroevendraaier..........
ik zal vanavond even de brembo tekeningen online zetten.
Het is al 21.08.....;-)

RE: TUNING 75 TURBO

Geplaatst: wo jan 26, 2005 21:19
door Andretti Molletti
De Hema is dicht.....


:lol: