Pagina 1 van 2
2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr feb 07, 2014 20:46
door bertone1600
Hallo allemaal.
Heb weinig verstand van het tunen etc. Maar ik heb nu een setje nokkenassen over van een 2 liter. Vroeg me af hoeveel pk ik er mee kan winnen als ik de originele nokkenassen omwissel voor deze. Kan het ooit schadelijk zijn voor het blok?
Re: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: zo feb 09, 2014 14:21
door Dominic
Hallo allemaal.
Heb weinig verstand van het tunen etc. Maar ik heb nu een setje nokkenassen over van een 2 liter. Vroeg me af hoeveel pk ik er mee kan winnen als ik de originele nokkenassen omwissel voor deze. Kan het ooit schadelijk zijn voor het blok?
Koppel en pk misschien iets.
Bij gebruik van een 10548 type nokkenas ga je van 9,5 lift bij 226 graden naar 10,06 lift bij 230 graden.
Beter is een 1800 nokkenas van een 75 op de inlaat zetten.
Is 11 mm lift bij 299 graden.
vlgs mij ...typenr1655 00320008
en een 10548 nokkenas op de uitlaat .
Let wel op de klep / zuigerspeling, dan is het niet schadelijk.
Zou ook naar het type carburateur kijken wat je hebt, het type met een 30 mm venturi geeft het beste rendement, die zaten bv op de nuova's.
Bovenstaande zou ik alleen maar doen als het blok in perfecte staat is anders doe je een hoop moeite voor niets.
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: do feb 13, 2014 12:47
door JoorZ105
ik vroeg me dit onlangs ook af voor een 1300.
Weinig zinvol dus?
Re: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: do feb 13, 2014 17:23
door sebastiaan
Hallo allemaal.
Heb weinig verstand van het tunen etc. Maar ik heb nu een setje nokkenassen over van een 2 liter. Vroeg me af hoeveel pk ik er mee kan winnen als ik de originele nokkenassen omwissel voor deze. Kan het ooit schadelijk zijn voor het blok?
Koppel en pk misschien iets.
Bij gebruik van een 10548 type nokkenas ga je van 9,5 lift bij 226 graden naar 10,06 lift bij 230 graden.
Beter is een 1800 nokkenas van een 75 op de inlaat zetten.
Is 11 mm lift bij 299 graden.
vlgs mij ...typenr1655 00320008
en een 10548 nokkenas op de uitlaat .
Let wel op de klep / zuigerspeling, dan is het niet schadelijk.
Zou ook naar het type carburateur kijken wat je hebt, het type met een 30 mm venturi geeft het beste rendement, die zaten bv op de nuova's.
Bovenstaande zou ik alleen maar doen als het blok in perfecte staat is anders doe je een hoop moeite voor niets.
Nu het hier toch over gaat: dit zijn geloof ik de nokkenassen van de 1.6 en 1.8 carb 75. Hebben deze dezelfde basiscirkel als de 105 nords en is deze pas bij de latere (motronic?) 75's groter geworden in combinatie met kortere kleppen? Of zijn de 75 carb stokken ook al voor gebruik met korte kleppen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer....
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: za feb 15, 2014 14:49
door siegerdehaan89
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je ongeveer van de kop kan vlakken bij een standaard 1600tje voor wat meer porrie?
Heb een 1600tje staan met prima onder blok waarbij de kop gereviseerd wordt maar wellicht is een beetje vlakken nog een leuke optie ipv 'schoon' vlakken...
Nokkenassen eerst standaard. Wellicht later 2l nokken of die 75 stok of mn conrero nokken erin prutsen en proberen.
@ Sebastiaan, volgens mij werd die 'dikke' nokkenas geleverd in de 2l nord 75 met katalysator. Mij is verteld dat ze toen overgestapt zijn op die nokkenas om het vermogensverlies can de katalysator op te vangen. Klinkt aannemelijk maar of het zo is... Denk dat Dominic hier wel antwoord op weet.
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: za feb 15, 2014 17:57
door Dominic
Ken niet alle nokkenasen die in alfaas gebruikt zijn......maar Ik heb 2 alfetta motronic blokken gebruikt en daar zaten geen speciale assen in.
Standaard Ingekorte kleppen ken ik niet en standaard aangepaste lc ook niet.
@ Joris ...1300 moet je grote kanalen maken met veel compressie en lift dan wil zo'n blok wel vermogen leveren....is voor op de straat niet interessant.
Kiep er een 1600 in icm een 9/41 as en groep 1 nokkenassen, dan kan menig 2000 je niet bijhouden....heb ik nog wel videootje van geloof ik ......
@ Sieger.. 1600 max vlakken kan tot 109,5
maar in jouw geval zou ik niet verder gaan dan 110,5 icm met standaard zuigers.
Conrero assen ... leuk , geef eens wat specs ??
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: za feb 15, 2014 19:26
door sebastiaan
Volgens deze info:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... post419608 zijn de latere (laatste?) nords naar 30mm basiscirkel gegaan met (dus) kortere kleppen. Als ik snel even op Eper kijk, lijkt de 11mm@29deg inlaatas in alle 75's 1.6 én 1.8 met carbs te hebben gezeten. Hmmm... Misschien toch eens verder uitzoeken?
Re: RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: za feb 15, 2014 20:12
door Dominic
Volgens deze info:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... post419608 zijn de latere (laatste?) nords naar 30mm basiscirkel gegaan met (dus) kortere kleppen. Als ik snel even op Eper kijk, lijkt de 11mm@29deg inlaatas in alle 75's 1.6 én 1.8 met carbs te hebben gezeten. Hmmm... Misschien toch eens verder uitzoeken?
TOP ....we horen wel wat de verschillen zijn in " performance "
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: do feb 27, 2014 21:15
door Dennis Otten
En dominic heb je het filmpje nog gevonden? Ben wel benieuwd
Re: RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr feb 28, 2014 08:30
door GiuliaCorse
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel je ongeveer van de kop kan vlakken bij een standaard 1600tje voor wat meer porrie?
In squadra tijd haalden ze blijkbaar 3mm van het blok af.
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr feb 28, 2014 10:34
door Dennis Otten
Dus als ik het goed heb voor een leuk 1600 blok voor op straat en redelijk betaalbaar:
- Zorg dat het blok fris is!
- 1600 max vlakken tot 110,5 icm met standaard zuigers.
- 9/41 as
- 2lt nokkenassen/ 1800/ groep 1? Of praten we over een 2lt as op de inlaat en een 1800 op de uitlaat?
- Elektrische ontsteking
- Carbs met 30mm venturi
- Elektrische fan
- Goed afstellen
Maakt het volgende ook nog heel veel uit voor op straat als je het bovenstaande al heb gedaan:
- Lichter vliegwiel
- Kop flowen
Ben benieuwd
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: do mar 06, 2014 09:40
door Dennis Otten
Klopt dit? ben het op korte termijn wel van plan om dit een keer te doen.
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr mar 07, 2014 12:50
door Firedriver
Ben benieuwd, heb en 75 IE, en goede wagen, maar gewoon een echte luiaard, nog nooit zo een luie wagen gehad, maar ja, ben tss. door aan een 166 bezig, en als deze af is ga ik eens de 75 motorisch eens onder handen nemen, denk dat ik er gewoon een 2.0 TS motor ga insteken, maar dat zal niet voor vandaag zijn hé.
De 166 dient gewoon dan als voorlopige vervanging en kan ik op mijn gemak aan de 75 werken, en als de 75 gereed is ga de 166 waarschijnlijk naar mijn dochter of aan iemand anders, moet toch ergens een keus maken, als ik plaats had had ik alle Alfa's gehouden, of de 75 wegdoen, of eventueel uitkijken naar een 3.0, maar ja ze zijn schaars aan het worden, dan heb je tenminste een wagen met put en mooi geluid, zal nog zien.
Gr.
Jantje
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr mar 07, 2014 14:59
door vV
Hmmm, zeker dat blokje goed is. Heb ooit eens een licht gekietelde demo van een dealer gereden en dat was een ontzettend leuk rijijzer, absoluut niet lui. Weet alleen niet meer wat er aan gedaan was behalve een andere uitlaat, maar waren redelijk beperkte en eenvoudige aanpassingen.
RE: 2 liter nokkenassen in een 1600. veel verschil?
Geplaatst: vr mar 07, 2014 17:36
door Ron Gta
Ik houd persoonlijk meer van een 1600 dan van een 2-liter blok!