Pagina 1 van 1
3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: za jun 06, 2015 09:44
door klaas
Ik heb gekregen een 3.0 blok uit een QV en die mag in de GTV6. Er ligt een lager uit dus de motor moet toch uit elkaar. Een prachtkans om de motor eens flink op te frissen en om, zonder dat je dat ziet als je de motorkap open doet want alles moet er origineel uitzien, (wat) meer vermogen de krijgen. Wat raden jullie aan? Zijn er al threads over geschreven? Ik wil géén compressor of turbo, puur atmosferisch. Heeft het zin om met zo'n transaxle iets met het vliegwiel te doen? Het duurt zoooo lang voor de motor in toeren zakt tussen het schakelen; kan die massa lager? Heeft een sper zin? Welke nokkenassen met huidige elektronica hardware? Wie kan de software aanpassen aan nieuwe nokkenassen en eventuele andere wijzigingen? Waar liggen beperkingen? Welke koppeling/drukgroep?
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: za jun 06, 2015 09:58
door vV
hoeveel geld heb je ervoor over?
Houd je het simpel ga je blueprinten, geeft vnl een heel fijn draaiend blok. Aandrijflijn kan lichter, is het hier niet te vinden dan op bv Alfabb.
Geeft met beperkte investering al heel veel rijplezier. Echt (veel) extra pk zou ik persoonlijk alleen doen wanneer je regelmatig circuit rijdt. Of dan gelijk een GTA blok erin.
met nokkenassen, zuigers (grotere boring) bewerken koppen kom je ook een heel eind, maar wel heel dik in de 4 cijfers aan geld, als het geen 5 cijfers worden. Tenzij je heel veel aan bewerking zelf goed kan.
Voor nokkenassen adviseer ik het licht op te steken bij Richard in USA, Alfar7 op Alfa BB. Erg toegankelijke man, bereid kennis te delen (mn de do en meer nog de don`ts , ook voor V6-en)
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: za jun 06, 2015 10:03
door klaas
Dank vV,
Geen ongelimiteerd budget en geen draai, frees of kotter gereedschap. Ik neem je tips ter harte over het lichter maken van de aandrijving de nokkenassen. Daar zal m'n winst uit moeten komen en uit het uitwegen van de diverse delen en balanceren van de krukas. Dan blijft het betaalbaar en heel. GTA blok zit er niet in; uitgangspunt is dit 3.0 blok uit de 75 QV....
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: za jun 06, 2015 10:34
door vV
lijkt mij slim. Nokkenassen is al vele mee te bereiken, als je alles goed op elkaar afstemd. Vraag gewoon aan RJ USA wat voor je doel de beste as is, en welke modofocatis aan kop en zo (klepzittingen en vlakken) goed werken. Denk dat je dan een heel fijn blokje hebt.
Niet gek laten maken door geklets over pk`s.
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: za jun 06, 2015 12:37
door frankalfa
Bedenk ook dat een gtv6 standaard op L jetronic draait (niet aan te passen dmv chiptunen). Een qv blok loopt (liep in jou geval
) op Motronic motormanagement wat wel aan te passen is, daar zit ook wel wat winst natuurlijk.
Moet wel de gtv6 omgebouwd worden naar qv specs (kabelboom en ecu etc), weet niet of je ook de qv injectoren en lmm erbij hebt?
Verder wat vV zegt, bedenk dat budget en homebrew handigheid grotendeels bepalend is hoe ver je kunt/wilt gaan.
De 'v6 engine high performance manual' van Jim Kartalamakis kan ook een hoop info geven trouwens.
Grtz,fRank
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 04:39
door Dennis de Rooy
Even het boek van Jim Kartalamakis bestellen, daar staan hele goede tips in. En een Sper heeft altijd zin, daar kan je het makkelijkst een 75 TS of QV bak voor inbouwen. Staat ook allemaal in het boek
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 05:45
door alfaqv75
75qv frisse motor, eventueel BMW luchtmassa meter, free flow uitlaat en met programmeer systeem kom je over de 220pk
Lijkt me zonder heel veel geld te investeren genoeg pk's in een gtv6
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 09:58
door Performa
met een programmeerbare injectie moet je de lhm gewoon laten vallen...
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 10:13
door giuliettaevo
Eerst het boek van Jim kopen en lezen...
Grootste beperkingen, en meteen de duurste, zijn het management en het inlaat systeem met te kleine kanalen.
Meer vermogen heb je in mijn ogen ook niet nodig als de rest van de auto daar niet op is aangepast. Dus remmen en onderstel.
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 14:12
door yuri 75 V6
het inlaat systeem met te kleine kanalen.
Dat is inderdaad je grootste beperking. Is ook allemaal geen ramp, als je simpelweg een goede QV-motor bouwt en de Motronic door Squadra laat chippen heb je 200 echte pk's. En da's echt zat. Daarbij: een 12v rijd je (ik tenminste) vooral op het koppel in het middentoerengebied. Met de juiste bak er achter (QV, TB of TS) kom je dan altijd best heel prima van je plek.
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 14:15
door klaas
Fijn al deze reacties. Ik parkeer de discussie over onderstel en remmen eventjes. Ik begrijp wat er wordt bedoeld, heb ooit een 75 Evo gehad met een onderstel van Ron Simons en heb daardoor ook wel wensen. Maar dat komt nog wel.
Ondertussen heb ik het boek van Jim met de moeilijke achternaam besteld en dat zal op tijd binnen zijn voor de toekomstige vakantiedatum.
groet en fijne zondag, Klaas
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 07, 2015 14:18
door klaas
Ha Yuri, da's eventjes geleden. Leuk van je te horen. Het gaat op dit moment (en later ook niet) om zoveel mogelijk pk's. Die 2.5 V6 voelt nu als een turbine in die GTV6, veel fijner dan vroeger de 3.0 in mijn QV. Dat gevoel wil ik er zeker in blijven houden.
groet, Klaas
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 21, 2015 20:37
door Jan M
Klaas, die 3L is een Jetronic met aparte benzine- en ontstekingselektronika, gelijk als in je gtv6.
Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren
Geplaatst: zo jun 21, 2015 22:00
door frankalfa
Klaas, die 3L is een Jetronic met aparte benzine- en ontstekingselektronika, gelijk als in je gtv6.
Dan is het als zodanig geen QV blok he...
Grtz,fRank