Hey ik heb een gerichte vraag voor de lichte tuning van mijn Alfetta sedan 2.0 uit 1983.
De motor is volledig origineel en loopt prima. De gemeten compressie (met gaskleppen 50-75% geopend) met een handwarme motor, varieert van 10.5 tot 11.0 bar. Ik weet dat er verschil is tussen " compressieverhouding" en gemeten "compressiedruk" en dat het verschil tussen de cilinders max 10% mag bedragen, maar zijn dit goede waarden of heeft de motor (zuigers op cilinderkop) dan toch wat slijtage? Compressie meten met een beetje olie op de zuigers heb ik nog niet gedaan, ik wacht eerst eens jullie reacties af.
Ik heb al veel gelezen mbt tuning van de 116 nord motor op jullie forum en heb het boek van Jim Kartalamakis besteld (voor onder de kerstboom) maar heb toch een aantal praktische vragen mbt mijn doel van lichte tuning
Ik weet precies welke motor karakteristiek ik wil, namelijk:
1. Topsnelheid is absoluut niet belangrijk, 190 km is meer dan voldoende
2.Vermogen boven 6500 rpm is eveneens niet van belang
3.Koppel en trekkracht van 2000 rpm tot 6500 rpm is de doelstelling
4. Alertheid, gasrespons is de doelstelling
Zelf was ik aan het denken aan hoge compressie zuigers (of Motronic ) zuigers incl nieuwe bussen? Is dit een goed idee en welke dien ik dan aan te kopen , Motronic of echte HC zuigers (zonder dat cilinderkop aanpassing nodig is). Weet iemand een goed verkoop adres en prijs?
Welke nokkenas dien ik te nemen om dit doel te bereiken, C&B , ander merk en welk profiel? Wederom iemand een idee waar ik deze kan aankopen en aan welke prijs?
In een latere fase (als er weer wat euro'(s zijn gespaard) zal ik waarschijnlijk de gehele koppeling vernieuwen en een lichter vliegwiel laten monteren. Ik realiseer me dat er wat nadelen zijn mbt stationaire motorloop , maar mijn vorige alfa had eveneens een licht vliegwiel en ik vond het heerlijk dat de alfa zo goed op het gas reageerde....
Ik ben oorspronkelijk afkomstig uit Zuid Limburg, Nederland maar woon nu in Belgie (Regio Leuven). Ik ben technisch redelijk onderlegd maar ik zou deze tuning werkzaamheden toch graag aan een ervaren Alfa specialist/liefhebber willen uitbesteden. Hebben jullie adressen voor mij wie dit in de regio Limburg, zuid Brabant (NL) of regio Leuven (Bel) kan doen tegen een schappelijke prijs? Een officiele alfa garage hoeft voor mij niet, facturen enz heeft ook geen prioriteit, officiele garagetarieven zou ik liefst vermijden ivm extreem hoge uurtarieven. Ik realiseer me dat je niet voor een dubbeltje op de 1e rang kunt zitten, maar er zal toch wel iemand zijn die vakmanschap van Alfetta's kan combineren met een acceptabele prijs? Alle ideen zijn welkom
Een goede kerst gewenst
Groet Kurverke