Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Handigheidjes voor het racen

di apr 29, 2008 20:30

Ik vind het altijd fijn van andermans ervaringen te leren en graag, waar mogelijk, te verbeteren. Enkele handigheidjes (in het algemeen of voor de nieuwelingen) om het racen tot een nog groter genot te maken;

- Kom op tijd bij de keuring (TC)
- Een auto die gewassen/ verzorgd is, komt in de regel beter door een keuring dan een ongewassen/ onverzorgd is. Geef de keuring geen reden om te zoeken is het devies.
- Leg netjes je racekleding en helm etc... ook in je auto voor de keuring (maar let wel op dat anderen het niet jatten)
- Zorg ervoor dat je 15 minuten voor aanvang van de kwalificatie of de race klaar staat in de pits of parkeerplaats. Zou zonde zijn dat je denkt op tijd te zijn voor de race, maar men al begonnen is met een warm-up lap. Organisatie, hoe zeer je zo ook mag, is hier (te) streng in. Daarmee heb je je race al verloren, voordat je bent gestart.
- Leg na het racen nooit je helm op de auto. Vaak moet je je auto nog wegzetten en donderd dat ding eraf (schade) of iemand neemt het in een onbewaakt moment mee.
- Als je een transpondernummer hebt, noteer dit dan in je auto/ telefoon, kan je makkelijk je nummer overhandigen aan de organisatie, of je kan makkelijk op www.mylaps.com je tijden terugkijken.
- Soms is het handig, voor wanneer je twee races hebt, of wanneer het erg warm weer is, om 2 balaclaves te hebben. Dat geld ook voor je ondergoed.
- Een race win je niet in de eerste bocht. Een race bouw je ook op. De eerste 3 ronden heb je echt nodig om de banden grip te geven. Na drie ronden zit er echt pas de temperatuur in.
- Weet je op de baan niet meer hoe je betere tijden moet neerzetten tijdens de kwali, kom dan ook eens een ronde binnen, evalueer je ideale lijnen en bouw op die manier weer op. Lijnen rijden, bochten hard uitrijden en steeds later remmen.
- Gebruik stikstof in je banden ipv zuurstof. Banden zetten minder uit, temperatuur blijft namelijk lager en de slijtage is minder.
- Gooi ook een extra litertje (of een half litertje) olie in je motor/ carter
- Tijdens nat weer: rijdt met "wets" en rijdt geen droogweer lijnen. Deze zijn dan glad, door het rubber wat er op het asfalt ligt. Net buiten de ideale lijnen zit minder rubber tussen het asfalt en heb je meer grip. Verder buiten die lijnen rijdt je weer op het te vuile gedeelte, wat de tijden ook niet positief zal beinvloeden.
- Draag je armband altijd als je moet gaan rijden en houdt hem in je helm na het rijden, zo zal je hem altijd tegenkomen wanneer je gaat rijden. Die armband of raamnet is noodzakelijk.

Vul alsjeblieft aan als je denkt nog meer ensuweetjes te hebben voor ons allemaal :)

Have fun!

Terug naar “Racen - Algemeen”