Melvivio
Full Member
Full Member

RE: Gezocht: 27mm of dikker torsies '80 gtv6 of RSr-setup vo

vr apr 25, 2014 18:12

Heb tot nu toe geen slechte ervaring met Performatek. Dus ga ik iets nieuws bestellen dan neem ik Andy's producten zeker in overweging.

Niet iemand nog iets op zolder liggen??
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 25, 2014 19:00

De beste aanpassing die ik had gedaan op de GTV6 SaVaLi was de dikke RS stabi.
Achter had ik niets veranderd en de wagen stuurde (bijna) SZ-achtig door een bocht.
Daarvoor vond ik het niet best.

Melvivio
Full Member
Full Member

ma mei 19, 2014 22:09

Dat is een mooi eind oplossing als dit nog niet gaat helpen.

Ben voorzien van 30mm torsies & 60KG achterveren.
Afbeelding
Wellicht is het te hard, en ga ik nog opzoek naar zachtere vering rondom.

Nu het nog zien te monteren op de auto. Het schijnt dat het een b*tch van een klus kan zijn.
Ben me al aan het inlezen. Waarschijnlijk eerst in de draagarmen, het balkje eraf pakken en ze er dan tegelijk in te krijgen?

Achter gaat wellicht de uitverende lengte van de Koni nog een probleem worden. Heb via DJ & Pieter al eens informatie & een adres gekregen. Dus uiteindelijk mocht de veer los blijven komen bij uitveren de achter dempers inlaten korten. Of nog ergens bijpassende RSR dempers vandaag toveren?

Voor de werkzaamheden, nog tips of truuks? Het meeste staat ondertussen wel op internet lijkt me zo?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

AG
Full Member
Full Member

di mei 20, 2014 07:32

De achteras met een stuk gordel of spanband begrenzen is genoeg.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 20, 2014 07:42

Hoi,

Is inderdaad behoorlijk hard. Of het te hard is? Is ook nogal persoonlijke zaak en hangt natuurlijk van gebruik van de auto af. Gewoon proberen.
Ik weet niet of het al gebeurd is, maar als het standaard dempers zijn gaan die echt geen 30mm torsi of 60kg/cm veer uitdempen, maw moeten ze revalved worden.
En inderdaad zal slag van achterdempers te groot zijn waardoor de veren ertussen vandaan zouden kunnen vallen (apk)
Dus vangbanden maken, of netter, dempers inkorten.
Om fouten te voorkomen eerst maar helemaal monteren en dan stukkie rijden en meten. Daarna dempers loshalen tbv aanpassingen stelt niks voor.
Grootste probleem is monteren van de voorste torsi's. Omdat ze dikker zijn kan je niet meer doorsteken achter vandaan.
En omdat ze veel stugger zijn moet je draagarmen behoorlijk vlak monteren.
Combinatie van de twee zorgt ervoor dat je de gewone bouten maar lastig meer kan gebruiken, als draagarm in de goede stand staat kan je ze niet doorsteken.
Makkelijkste oplossing is draadeinden gebruiken en dan aan twee kanten een moer. Echter originele bouten zijn klasse 10.
Klasse 10 (en 12) draadeind bestaat wel maar is prijzig.
Toevallig ben ik zelf ook met monteren dikke torsi's bezig. En volgens mij heb ik nog een volle lengte klasse 10 M12 draadeind liggen. Inclusief klasse 10 moeren. En volgens mij is een halve meter genoeg voor 1 auto.
Dus mogelijk kun je restant van me overnemen. Als je dat wilt.
(even afwachten of ik ook echt genoeg overhoud, laatste keer dikke torsi's monteren is alweer lang geleden voor me)

Gr DJ

Melvivio
Full Member
Full Member

di mei 20, 2014 10:16

Super DJ! Ik had zoiets ook al gelezen in het Jim Kartalamakis boek, maar wist niet helemaal wat die daar nou mee bedoelden.
Draad is waarschijnlijk te koop bij Farbory?? Hoor graag mocht je iets over hebben. Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen met een vriend van me.

Idee was om voor te beginnen en het lassen zo lang mogelijk uit te stellen?

Edit: Topictitle: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6
Laatst gewijzigd door Melvivio op di mei 20, 2014 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mei 20, 2014 10:24

Voorste draagarm is zo te modificeren dat er vanaf de wielzijde een imbusbout in te schuiven is.
Staat waarschijnlijk ook in het boek van Jim beschreven.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6

di mei 20, 2014 10:48

bouten en draadeinden kan ik je wel aan helpen. Inbusbouten 12.9 zijn niet duur zolang je geen metrisch fijne draad nodig hebt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Gezocht: 27mm of dikker torsies '80 gtv6 of RSr-setu

di mei 20, 2014 12:43

Voorste draagarm is zo te modificeren dat er vanaf de wielzijde een imbusbout in te schuiven is.
Heb ik ook geprobeerd de eerste keer, en ik het redelijk staan slijpen aan die armen. Maar met torsi's moet je wel wat sterkte overhouden in de draagarm. Al krachten lopen er doorheen.
Dus ben ik mee opgegehouden.
Ben het niet tegengekomen in boek van Jim K maar dat lukt je alleen bij rijhoogte van een terreinwagen, en dat was al bij 27mm torsi's. Laat staan met nog stuggere 30mm's.
Draadeinden is echt met afstand de makkelijkste oplossing. Ook als je later nog eens niet al te moeilijk wil sleutelen.

Gr
DJ

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mei 20, 2014 13:23

Heb ik ook geprobeerd de eerste keer, en ik het redelijk staan slijpen aan die armen. Maar met torsi's moet je wel wat sterkte overhouden in de draagarm. Al krachten lopen er doorheen.
Ben het niet tegengekomen in boek van Jim K maar dat lukt je alleen bij rijhoogte van een terreinwagen, en dat was al bij 27mm torsi's. Laat staan met nog stuggere 30mm's.
Draadeinden is echt met afstand de makkelijkste oplossing. Ook als je later nog eens niet al te moeilijk wil sleutelen.

Gr
DJ
Die dunne brug zit alleen maar in de weg, heeft weinig toegevoegde waarde om de kracht in te leiden richting de torsie staaf.
Is wel handig om een stukje brug (een touwtje :P ) te laten staan, zodat je de driehoek niet open te buigen is.
(beetje cryptische omschrijving, heb geen plaatjes ter beschikking)..
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 20, 2014 18:53

Ik snap wat je bedoeld. Ik weet hoe een 75 draagarm eruit ziet. (hier had een knipogende smiley moeten staan, maar die versprings steeds helemaa naar einde van bericht..? )
Het is niet alleen de dunne brug die in de weg zit.
Echt waar, gewoon draadeind en klaar ben je, simpeler word het niet.

Gr
DJ

Gr
DJ
Die dunne brug zit alleen maar in de weg, heeft weinig toegevoegde waarde om de kracht in te leiden richting de torsie staaf.
Is wel handig om een stukje brug (een touwtje :P ) te laten staan, zodat je de driehoek niet open te buigen is.
(beetje cryptische omschrijving, heb geen plaatjes ter beschikking)..

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 20, 2014 19:03

....... (hier had een knipogende smiley moeten staan, maar die versprings steeds helemaa naar einde van bericht..? )
......
Volleeeeeeeeeeeeeeedig off topic maar dat ge-emmer met die verspringende smilies heb ik ook sinds enige tijd... :evil: (en ja die hoort hier te staan!) :lol: Evenals deze trouwens.

Grtz,fRank

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mei 20, 2014 19:11

Super DJ! Ik had zoiets ook al gelezen in het Jim Kartalamakis boek, maar wist niet helemaal wat die daar nou mee bedoelden.
Draad is waarschijnlijk te koop bij Farbory?? Hoor graag mocht je iets over hebben. Ik hoop dit weekend te kunnen beginnen met een vriend van me.

Idee was om voor te beginnen en het lassen zo lang mogelijk uit te stellen?

Edit: Topictitle: 30mm torsies & 60kg RSRsetup '80 Gtv6
Hoi,

Net ff originele bouten opgemeten. Die zijn dus 13cm. Eigenlijk wil je fractie langer om makkelijk iets meer camber te kunnen zetten.
Reken maar uit 4x13=52cm beetje zaagverlies. Gaan dus net geen 8 draadeinden (=4x Armen) uit 1 lengte... :evil:
Klasse 10 draadeind is bij Fabory te bestellen. Wellicht ook bij Remco? Zo niet kan ik evt bestellen bij Fabory, heb er een account. Prijs is 50 euro incl btw voor een meter bij Fabory (ik heb geen korting, ben ik veel te kleine klant voor)
Je kan evt ook 60cm klasse 10 draadeind van me overnemen. Ben je voor 30 euro ex verzenden klaar. Komen er alleen nog klasse 10 moeren bij. Zijn circa 1,50 p/s incl btw.
Origineel bouten en moeren van de A armen zijn ook sterkte klasse 10.

Gr
DJ

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 20, 2014 21:10

Wij zijn op het werk een van de grootste klanten/wederverkopers van de Fabory... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mei 21, 2014 07:40

Dussss: vrienden worden met Remco. :lol:

Gr
DJ

Terug naar “Racen - Algemeen”