en de motorbouwers de euro`s....De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

en de motorbouwers de euro`s....De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>
Yep, goed punt Remco ! Maar als ik de oliekoeler recht wil hebben moet 'ie (in mijn geval, qua lay-out in de motorruimte) voor de radiateur komen, of (op de huidige plek) in oppervlakte halveren. Ik heb nog ff (helemáál) geen zin om de hele layout van radiator/oliekoeler/leidingen op de schop te nemen ! Gaat niet passen zonder allemaal nieuwe spullen.Bij jouw oliekoeler kan het nog beter.
De vorm die je nu hebt is een soort van trechter.de instromende lucht volgt de makkelijkste weg.in dit geval zal er nog een hoop lucht door de spleet tussen de bovenkant van de oliekoeler en de motorkap ontsnappen.
Lucht gaat niet graag door een koeler heen.je moet zorgen dat het niet anders kan als er doorheen stromen. Een trechter is daar niet voor nodig en ook niet optimaal voor.de lucht zou zelfs terug kunnen stromen en over de randen er omheen gaan. Een aanvoer met rechte wanden of zelfs naar binnen staande wanden is dan beter.het oppervlak van de koelopening bij de grille kan daardoor zelfs kleiner zijn als het oppervlak van de koeler.
Bij moderne auto's zie je dit vaak bij intercoolers bv.
Geschuimd PVC ken ik Maurice, zelfs op voorraad, maar in de motorruimte wil ik metaal !!!