Voorbereiding wéér niet geheel vlekkeloos.. Giulia ruim op tijd weer raceklaar, maar nagenoeg geen prik op de trekhaak van de Iveco dus zo goed als nul verlichting op de trailer. En ik ben niet zo handig met elektriek. Dus... wekker op 04.00, en de 2.4 JTD er maar voorgeknoopt. Scheelt nogal: met engelengeduld, fluwelen koppelingsvoet en oordoppen in versus tempo-zoveel-je-maar-wil, daadkracht in elke versnelling en bij 100 km/uur in zes, bij net geen 2000 tpm, alleen windgeruis..
Om 07.15 op de paddock, inschrijven/keuren en spullen de pitbox in. Vrije training ging alleraardigst, even wennen, tijd niet gereden daar en nu dus zonder nadenken/liften. Lekker hoor.. Helaas in de eerste ronden van de vrije training al een kop-flank tête a tête tussen Barend en Elmer, en Barend was klaar voor die dag. Dat Barend vanaf dat moment nogal wat "vrije tijd" had bleek een "blessing-in-disguise": na een aantal snellere rondjes in de tijdtraining gooide de Giulia zomaar, helemaal vanuit het niets en zonder welke waarschuwing vooraf haar bevallige achterste om, een aantal pirouettes gemaakt, slick gevierkant, en de muur op centimeters gemist.. Door kunnen rijden maar ineens een rookgordijn van jewelste. Met de pitlaan in zicht doorgehobbeld, voor ingang pitstraat motor uit, voor de laatste meters weer ff gestart en toen een flash van de oliedruklamp. De "toren" vond dat een bijzonder slecht idee, en daar hadden ze ook wel gelijk in. Wat bleek: mijn elke-race-opnieuw zorgvuldig geborgde (!! Ik ben een vastzet- en borg- en controle freak. Na iedere race alle bouten/moeten van onderstel en aandrijving checken (tot dusver altijd voor Jantje Joker), en alle vloeistoffen/borgingen van gasstang/oliepeilstok, oliefilter) oliefilter losgelopen... Borgdraad door, en filter halverwege los. Paniek...
Anyway: Juul wat laten afkoelen, meteen hulp van Barend: auto op bokken, boel schoon- en droogmaken. Al doende kwam de Slop Gang de pitbox in, waarna ook Robert meteen de handen uit de mouwen stak. Carterstop eruit, gevolg door nog bijna een litertje olie. Gelukkig geen spoortje metaal in de rest van de olie, en op de magneet van de carterstop. Nieuw oliefilter er op, met hulp van Barend en Luuk aan de benodigde 7 liter 10W60 gekomen, blok gevuld, gestart. En gelukkig vrijwel meteen "normale" oliedruk, geen 10 bar van/door bijvoorbeeld een vastzittende plunjer in de oliepomp of géén druk door kapot gelopen lagers...
Met een beetje knikkende knieën, na geruststellende woorden van Barend, Robert en (via GSM op afstand Marco van Doorn, mijn Chief Engineer) toch maar gaan racen. De motor klonk prima, gedurende beide races is de oliedruk onder vollast niet onder de 4 bar gekomen. De vraag blijft, hoe het filter in hemelsnaam los heeft kunnen lopen. Oliepomp/plunjer goed, druk goed, afdichting van oliefilter goed, filter voor afreizen naar Zolder dus (weer) gecontroleerd op "handvast" en (weer) opnieuw geborgd. De enig zinnige verklaring, volgens Marco, is een woord wat begint met een "s", maar daar kan en wil ik niet aan.
Race één ! Vanuit pole het gas er maar opgezet en me gefocussed op de deelnemers van "toer & sport", die voor ons gestart waren. Een Ibiza, een Bimmer en een Clio kunnen binnenhengelen. En kanonne, wat "lag" de Cassa di Pere.. Mooiste punten vond ik de beide chicanes. Voor de eerste hard in de ankers, neus mikken op de eerste knik naar links en dan alweer met plankgas de rest van de chicane doorbeuken. Gááf.. Chicane twee vraagt (voor mij dan) meer remtechniek, gevoeliger stuurwerk en op tijd het overstuur opvangen bij exit van de rechterbocht die er op volgt. Leuk spelen !!
Race twee zo'n beetje een kopie van race één. Op het laatst de BMW Z3 coupe in het vizier gekregen, liep ik best aardig op in en ik moést en zoú dat ding verschalken. Helaas helaas leidt die vorm van dadendrang bij mij altijd tot onrust, rafelig rijden en een paar stuurfouten.. Had ik die niet gemaakt, én zou de race twee, drie ronden langer hebben geduurd dan had die Bimmer-meneer de neus van de C. di P. kamerbreed in zijn binnenspiegel gezien..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Barend en Robert bedankt voor de broodnodige hulp in de voor mij zo stressvolle en "olierijke" momenten !! Voor de niet-racende lezers onder jullie: SI mede coureurs zijn "gouwe gasten"!
Thuisblijvers: jullie hebben een mooi evenement gemist. Knoop het in je oren.
Oh ja ! Last but not least : voor de menneke's die een probleemloze sanitaire stop op het vrouwke's toilet denken te kunnen maken: Karma's a bitch !!
![Jumping like a madman :jumping:](./images/smilies/smile_jump.gif)