Je bent me nét voor Walter.
Ik hoú van Assen. Vanuit de zaak snelweg op, bij Assen snelweg af, prima. Daar die XXL paddock oprijden, sanitaire stop in de uitstekende voorzieningen, en daarna een bakkie zelf gezette pleur, want er is daar namelijk gewoon electriciteit. Hoe goed wil je het hebben.
Vind ik dan. En met mij een whopping 9 andere Squadristi. 10 auto's aan de zonovergoten start. Wauw.....
"Het is te ver". Een onmogelijk argument in dit kikkerlandje. "Het is een brommerbaan". Ja, én ? Je kunt er ook gewéldig gummen met vierwielers. Best of both worlds. "Het is op een doordeweekse dag". Ja, én ? Je hebt geen vrije dagen ? De race-kalender wordt pas een weekje van te voren bekend gemaakt ? "Ik kan het niet inplannen". Jõh ! En het plannen van een biertje inkopen, sanitaire stop, bloemetje voor moederdag, zakelijke klus, buurt-BBQ lukt je wél ?
"Mijn auto is nog niet klaar". O. Je hebt er een full winter endurance mee gereden ? Gelukkig bleef 'ie heel maar nu moet er gesleuteld ?
Ik wil mijn lichtzuur/cynische intro even vervolgen met een héél dikke
voor de heren Slop Jr. en Sr., en Joël Selder van JTD Performance. "Scuderia Sloppi-di-Dieseli" moet en zal namelijk rijden. Ook al betekent dat dat je het halve land moet doorkruisen om de benodigde onderdelen op tijd te hebben. Jasper sleutelt/bereidt voor, Robert taxie't de onderdelen. En Joël (over afstanden gesproken !!) komt persoonlijk poolshoogte nemen of het allemaal goed gaat. Over betrokkenheid bij je produkt gesproken. Dit alles resulteerde in twee heren Slop die, met de wallen onder de ogen, er wél zijn en even een paar race-jes winnen !!!! Hulde mannen, ik vind jullie echt een visitekaartje voor het Squadra Italia. En fervente aanhangers van het adagium "het kan wél" .
Okay. De racedag. Top weer, gezellige, helaas véél te kleine club Alfisten, en voor het eerst met de 156 op Assen. Hoewel ik mijn rechtervoet al beter heb leren beheersen (best een soort van noodzakelijk bij een FWD met een beetje vermogen) kenmerkte een rondje Assen zich toch door bijna continue bandengekerm.. Een vers setje voorbanden (R888R) alweer tot op de slijtindicator afgekloven. Hoe kan een combi auto/circuit verschillen ! Een schril contrast met Zolder, waar de 156 eigenlijk lag als een huis. Het wordt zéér hoog tijd voor een rondje wegligging/afstellen. Maar het lot van een drukke ZZP'er hoef ik jullie niet uit te leggen.. En ik doe liever mee met een auto die niet ligt, dan dat ik het ding half strip en er vervolgens niet mee kan rijden. Want dat was namelijk toch wel héél erg gaaf. Rijden ! Sleutelen komt wel in de winterstop van 2019.
Goed. Training 2.11. Hmm.. Seconde of zes langzamer dan de Cassa di Pere..
Vijfde tijd. Race één als een hagelnieuwmoderne ultrasone russische raket uit de startblokken en een licht onthustste blik van Jasper, die me ineens naast zijn linkerdeur aantrof. (volgende keer zwaaien man..
) Maar aan de verkeerde kant van de eerste bocht, en 10 seconden per ronde langzamer dan Jasper, dus lekker liften maar. Snel de derde plek, derde gefinished. Race twee idem, zij het dat ik bij de start een "jumpstart" had van ik schat een decimeter, dus 10 seconden straf en als zevende beginnen aan race 3. Weer snel kunnen opstomen naar plek 3. Beste rondetijden in de races tussen de 2.08.5 en 2.09-nogwat.
Veel bekende componenten in de races: de katapult-starts van Sieger in zijn 155 Q4, de jonghondige onverschrokkenheid van Jasper, rijden in Niemandsland... (Voor mij) nieuw ingrediënt in het race-gerecht: Volvo's die kennelijk in hun spiegels kijken en zelfs voor me aan de kant gaan ! Thanks guys.
Nou, top dag dus. Geen technisch gezeur. Onwerkelijke rust op de paddock tussen de races. Jaja... Niet(s) te sleutelen/repareren voor de volgende race. (Zolder over 2 weken sla ik over. Geen zin om de knalpijp van de 156 vol te stoppen met luiers die ik reserve hou voor mijn grote kleine kleindochter. )
En o o o wat maakt zo'n 3.2 toch grote stappen, als het stuur weer recht staat....
Ik wil tóch weer een dringend beroep doen op alle "thuisblijverds". ( Drie Twinspark 16V cuppers. Terwijl er inmiddels een stuk of 16 auto's gebouwd zijn ? ) Tandje bijzetten mannen, kom op. Voordat je het weet ben je opa, of worden dit soort plezierigheden geschrapt door de milieu-maffia. En dan ?? Had ik maar/was ik maar/coulda-woulda-shoulda ??????