Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

za mei 18, 2019 13:56

Mooie filmpjes, Jasper :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

ma mei 27, 2019 14:25

Nou, het lek is boven. De vraag wáárom de 156 maar geen wegligging heeft is beantwoord. Ik snap nu waarom ik geen verschil merk, als ik met de demperinstellingen rommel. Ik snap ook, waarom de voorwielen bijna direct blokkeren, als ik een beetje "race-worthy" aanrem, in plaats van als een bejaard medeburger. En ik begrijp waarom het Quaiffe torsendiff niets voor me doet.

Geïnspireerd door een pitbox-gesprekje met Lars eens goed naar de 156 gekeken. Bij gedemonteerd wiel/opgekrikt 25-30 mm vrije demperslag over, en bij "4 wielen op de vloer" ligt de bumpstop op een paar mm na op het demperhuis.... :evil:

Ik zou, als ik een schokdemperset bestelde, eerst goed uitvogelen of het voor zijn taak geschikt is: wagenhoogte, vrije demperslag, dat werk. En na montage zou ik óf eerst een bakkie pleur doen, óf eerst controleren of de praktijk de theorie volgt.

Degene die dit heeft gemonteerd heeft in ieder geval dat bakkie gedaan....

Ik neem het mezelf best een soort van kwalijk dat ik hier niet veel eerder naar heb gekeken, de auto gaf alle juiste signalen voor dit probleem, achteraf gezien. Ik troost me maar met de gedachte dat ik toch nog best hard ga, zonder schokdemperwerking en sperrend diff voor/in/na de bochten... :mrgreen:


Afbeelding

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

ma mei 27, 2019 19:13

En nu? Ding omhoog zetten, ophangpunten veranderen of andere set aanschaffen? :|

Het is in ieder geval fijn dat je nu een goede reden hebt en het aan kunt gaan pakken. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

ma mei 27, 2019 19:26

Als het een fatoenlijke set is ipv "zooi" is kan je die gewoon volledig laten aanpassen.
Door iemand die er wel kaas van heeft gegeten ipv een prutser.
Want dit is idd gepruts...
In mijn herinnering lag jouw 156 ook niet idioot laag? Trouwens met zo weinig uitgaande slag ben je snel klaar met hoger zetten.
Alhoewel je nog altijd beter heel weinig uitgaande slag kan hebben dan heel weinig ingaande slag, zoals nu.
Maar gezien het feit dat er niks klopt van slag versus rijhoogte kan je afvragen of de dempersettings wel kloppen....
Overigens werkt een fatsoenlijke bumpstop ook deels al een (erg stijve) veer. Dit akkevietje toont wel gelijk weer belang van bumpstops aan. Dan heb je tenminste nog iets wat de klappen opvangt en is binnenwerk dempers hopelijk nog heel. Die dingen zitter er niet voor niets.

Maar goed, je kan het eerst eens proberen met 2cm meer rijhoogte oid. Dan heb ik iig iets van ingaande slag waarmee de demper kan werken. Keer trackday pakken om te proberen wat dat doet? Bumpstops weghalen om meer ingaande slag te maken is iig niet de oplossing.

Of gelijk een vakkundige onderstel/schokdemper specialist op zoeken. Zijn er genoeg in NL. De mijne is een echte vakman (Frans Verbaas) maar zit alleen niet echt in de buurt voor jou. (Oud Beierland)

Wel fijn dat je nu iig iets gevonden hebt. Ook al is het beetje laat. :wink: :mrgreen:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

ma mei 27, 2019 19:51

Auto niet extreem laag:

Afbeelding

Optie's zijn nieuw (aauuwww...), een getipte 156/147 cup set (aan te passen naar V6) of de "zaag/slijptol" bij iemand die inderdaad het vak verstaat. Ik heb voor de volledigheid ook AST (het is een AST set) even gevraagd/foto's verstuurd. Aanpassen/inkorten voelt voor mij niet héél echt jofel, meer "lapmiddelentjoening", maar da's ingegeven door mijn leken-gevoel. Binnenwerk, demperhuis, zuigerstang, het is toch allemaal op elkaar afgestemd !? Als één van de componenten wijzigt moet de rest toch mee ? Als een bewezen specialist zegt dat het goed kan dan zal ik niet eigenwijs zijn.

Punt is wel dat schaken/bowlen/dammen allemaal veel veiliger hobby's zijn, ik ze niet zie zitten, autosporten wel. Maar alléén als alle zaken tippietop voor elkaar zijn. Voor mij never-ever bochtjes afsnijden als het met kooi, leidingwerk, wegligging en remmerij te maken heeft.

Ben wel reuze benieuwd wat ik ermee kan, als alle elementaire zaken op orde zijn. Ik kreeg, in alle eerlijkheid, ook al een beetje de balen van het stuur/rem/bochtengedrag van de 156. Die fenomenale schop in de rug als het stuur rechtstaat, en het onovertroffen geluid maken veel goed, maar toch. Ook blij dat het niet aan het menneke achter het stuur ligt.. :lol:

Ik wacht even antwoord op alle uitstaande vragen af. Frans Verbaas heb ik al vaker positief gehoord, de afstand is voor mij geen deal-breker. Kan ik meteen ff kind & kleinkind opzoeken (in Zwijndrecht), daar krijg ik namelijk zeker niét de balen van...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

ma mei 27, 2019 23:45

Ik zou eerst het contact met AST eens afwachten. Die weten volgens mij ook echt wel van de hoed en rand en de klok en klepel.
Leveranciers zijn nu eenmaal ook afhankelijk van degene die hun spullen monteert.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

di mei 28, 2019 10:49

Ik verwonder ik me dat er bij montage ook geen vraagtekens zijn geplaatst bij het zover erop moeten draaien van de onderste veerschotel.

Ik weet niet of Frans Verbaas ook iets met deze AST set kan, maar hij heeft ook mijn Koni dempers voor een zeer schappelijk bedrag aangepast op de Twin Spark Cup verenset. En ondanks dat dit echt heel grove vrachtwagenveren zijn gaat de 156 echt goed de bocht om.
Je kunt ze ook opsturen naar hem, je hoeft er volgens mij niet helemaal heen te rijden, al is dat wel de moeite waard denk ik. Geeft een goed beeld van wat hij allemaal kan en doet.

Timmeteenalfa
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di apr 30, 2019 14:41

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

di mei 28, 2019 14:29

147/156 wordt zo-ie-zo te vaak te laag gezet! Homokineten kunnen dat niet aan [met name volle uitslag] en je Caster gaat helemaal overhoop bij insturen, vandaar je eerdere vraag over wegvreten van de binnenzijde van je banden. Kunst bij voorwiel aangedreven wagens is om de hulp van de achterkant te gebruiken door zo min mogelijk te sturen op het moment dat je gas geeft, dus de kont om te laten komen zodat je zo snel mogelijk recht staat! Je rijdt ook andere lijnen met een voorwiel aangedreven wagen tov achterwiel aandrijving. Lastige van de 156 is dan wel dat de kont wat zwaarder is dan de 147 dus als ie gaat moet je wel snel kunnen opvangen. Ander effect is dat de achterwielen doorgaans lastig op temperatuur te krijgen zijn maar als je de achterwielen ook wat anders zet dan vang je twee vliegen in 1 klap, iets meer wrijving dus warmte in je banden en de band waar bochtdruk op staat kan je laten mee sturen. Lastige is wel dat de achterkant dan ook snel nerveus kan worden, dus het gaat om nuance verschillen. Hiervoor moet je de achterwiel ophanging wel aan passen door de rods door buizen te vervangen waarbij je op de uniballs wat met camber en sporing kunt spelen! Demping staat ook te vaak te hard [want dat is racy !!] en banddruk moet op orde zijn!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

di mei 28, 2019 15:11

Check: doorgelast subframe, dwarsversterking voor onder en geuniballde stokjes voor achter:

Afbeelding

Dat de/een 156 best speels in de achterkant kan zijn was me al eens opgevallen.. Bruikbare eigenschap dus/overigens.

Ik ben ook nog op zoek naar zoveel mogelijk rijders/gebruikerservaring met V6 wat betreft camber/caster/velg/band/wagenhoogte/dikte stabi's enz. enz. Ik snap dat e.e.a. wagen/rijder gebonden is, maar alle info is welkom !

Ben een beetje aan het zoeken geslagen voor "competizione"stabi's, vooralsnog alleen Eibach wat ik tegenkom. Tips/ideeën/aanbiedingen welkom ( zit nu nog standaard spul op0
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Timmeteenalfa
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di apr 30, 2019 14:41

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

di mei 28, 2019 15:51

Achter kun je gewoon standaard houden, bij regen eventueel los gooien. Op mijn 147 is ie in 3 stappen instelbaar! Wij hebben voor de rijeigenschappen ervoor gekozen dat ie een pootje optilt in de scherpere bochten. Tevens is mijn kooi ook best uitgebreid waardoor de wagen van zichzelf al stijf is.
Voor zou ik wel naar zwaarder gaan, die van mij is van de Cup Diesel denk van Wiegers ...
Je kunt idd niet vanuit een ander zijn opzet afgaan, je zult de auto moeten uitwegen [met rijder] en uitlijnen. Daarnaast wat de een prettig vind kan de ander irriteren aan weggedrag. Ik weet dat de 156 Nederlandse Cup auto's kneiter hard stonden [met name achter] maar die reden de race op kwali banen ! Ik meen dat een staat 156/147 GTA V6 een beperkte stuuruitslag heeft, zit volgens mij een stop op de stuurstangen oid. Het neusje is iewat zwaar dus wil automatisch rechtuit in de bocht, daar moet je dus mee overweg leren gaan. Onderste draagarm voor trouwens niet geheel in Nylons zetten, er moet wel wat beweging in blijven!

Ik denk dat door de beperkte uitslag op je voordempers een deel van je vering uit je banden kwam, vinden die ook niet leuk en gaan overmatig slijten en kunnen kapot gaan op curbs ! Ik weet niet of je wagen doorgelast is op de naden maar als je lang met die beperkte dempers hebt gereden is het verstandig om de lasnaden bij je voorwiel ophanging goed na te kijken, ook bij je binnen schermen!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Daar is 'ie weer... De eerste race van het seizoen...

di mei 28, 2019 16:35

Dat is inderdaad ook persoonlijk, ik zou juist achter voor een relatief zwaardere stabi gaan in plaats van voor.
Mijn 156 tilt overigens ook een pootje op achter.


Terug naar “Racen - Algemeen”