Na regen komt zonneschijn
Na mijn ongewilde tandenpoetsaktie van mijn versnellingsbak op Assen bleek uiteindelijk één van de bouten van het vliegwiel afgebroken te zijn. Niks dramatisch zou je denken, behalve dat daarvoor de krukas eruit moest en daarvoor weer het motorblok eruit. Maar goed, een week voor de race stond de auto weer fris en fruitig klaar bij de 105 Workshop in Etten- Leur om opgehaald te worden. 's Zondags nog even de remmetjes gecontroleerd: kan ik inmiddels met mijn ogen dicht
De dag voor de race zag de weersvoorspelling er gunstig uit: 's nachts een paar druppels regen en dan een droge dag. Maar toen om half zes mijn wekker ging, hoorde ik het geluid van regen :-/ Een blik op de buienradar liet zien dat het voorlopig ook niet droog zou worden. Gelukkig had ik wel regenbanden mee!
Maar ja, wat doe je als het net niet nat genoeg is voor regenbanden en je net op een nieuw type band -Nankangs- rijdt waarvan gezegd wordt dat die best wel okay zijn op nat? Gewoon die banden op nat proberen, lang leve de lol!
In de vrije training was het een beetje aftasten, de auto maakte een paar stapjes opzij in de bochten of gleed rechtdoor in krappe bochten, maar op één of andere manier had ik er wel een goed gevoel bij.
De kwalificatie ging goed: ik had weer het goede gevoel en kon goed aftasten waar wel en niet grip was. Dat was later ook te zien, want één van de auto's liet een druppelspoor van olie achter op de baan. Ik bleek mij als 9e van 22 te hebben gekwalificeerd: een resultaat waar ik heel blij mee was, vooral omdat ik mij voorheen nooit zo senang voelde in dit soort omstandigheden.
Inmiddels was het wel gestopt met regenen, maar de baan droogde maar niet op. Ik kwam lekker weg bij de start van de eerste race en kon mijn positie behouden. Ergens onderweg heb ik wel dicht tegen een andere auto gezeten, want opeens was mijn rechterspiegel ingeklapt, hahaha. De auto's voor mij liepen weg en in het begin trok ik een gat naar mijn achterligger (Djan). Maar toen de baan begon op te drogen, begon hij op mij in te lopen. Net op dat moment spon een - achterliggende- Volvo voor mij in de Hugenholtz-bocht. In plaats van te wachten totdat wij gepasseerd waren, begon die mafketel zijn auto te draaien op de ideale lijn. Ik dacht dat hij mij vol in de flank zou raken, maar op één of andere manier heb ik hem toch ontweken. Mijn achterliggers moesten echter in de remmen en over het gras, dat was mijn gelukje waardoor ik de race op mijn gemak als 9e algemeen en als 1e in mijn klasse kon eindigen
In die eerste race lag de auto goed, alleen had ik in de krappe bochten veel last van onderstuur (dat is dat je auto rechtdoor wilt in een bocht). Ik kreeg de tip van _Pieter_ en DJ om mijn stablisatorstang voor los te gooien: daardoor is de voorwielophaning voor minder stijf en heb je meer grip. Dat hielp als een malle!
Ik had de tweede race echt een superstart: ik kwam heel goed weg en dook in een gaatje tussen twee voorliggers. Spiegel aan spiegel gingen we richting de Tarzan, ik besloot hem gewoon te laten staan en uiteindelijk moest de auto links van mij van het gas omdat zijn voorligger niet goed weg kwam. De auto rechts van mij remde eerder en zo kwam ik als vijfde de Tarzan door! Zo reed ik opeens in een treintje van auto's waar ik qua rondetijden helemaal niet thuis hoor. Maar omdat zij druk met elkaar waren kon ik lekker aanhaken bij die snelle jongens. Uiteindelijk moest ik wel wat op hen prijsgeven, maar ik ben als 7e algemeen en weer als 1e in mijn klasse geëindigd.
Bij de derde race was de baan eindelijk droog. Ik had weer een goede start, maar de hele race had ik Djan Alblas hijgend in mijn nek. Op een gegeven moment vergat ik terug te schakelen voor de Hugenholtzbocht (beter niet dan mis geschakeld, haha
en kwam ik niet snel genoeg de bocht uit. Voorbij het Scheivlak was ik gezien en kon hij hem voorbij steken. Daarna heb ik de hele tijd in zijn kofferbak gezeten. Na de race vertelde Djan mij dat hij alle zeilen bij had moeten zetten om mij voorbij te blijven.
Ik had ook weer een 2.10 gereden, de tweede keer dit jaar. Uiteindelijk was ik in deze race 8e algemeen en 2e in mijn klasse.
Het dagresultaat was 7e algemeen en winnaar in mijn klasse. Wat een opsteker na zoveel technische malheur dit jaar!
Mijn grote dank gaat uit naar iedereen die mij dit jaar geholpen heeft met de auto en natuurlijk sponsor Wasserette Nieuwmarkt - dankjewel Jan!- en nieuwe sponsor Brandloft!