ma okt 28, 2013 10:29
Al bladerend kom ik natuurlijk een heleboel uitslagen tegen. Leuk om de rondetijden van toen te vergelijken. Op 7 en 8 september 1997 werd een van "The Greatest Alfa Races" verreden op Francorchamps met een krappe 100 deelnemers. Ron Simons reed met de blauwe GTV6 2.52.67, gemiddeld 145.276 km/u en goed voor de snelste tijd. Een GT3 Mercedes SLS AMG doet daar tegenwoordig 2.20 over. Daar komt Carlos Monteverde in zijn 250 LM uit de sixties met 2.28 dicht bij, wat best knap is. Maar een Ferrari 250 GT Short wheel base komt niet verder dan 2.55. Henk Tappel reed knap met de Marcel vd Linden GTV 2.59.1 (plaats 6). Maar de kleinere motoren zijn natuurlijk het interessantst. Bernd Reuffel op de tweede plaats bijvoorbeeld met een 4 cylinder Bertone, 2.54.169, anderhalve seconde langzamer dan Ron. En wat te denken van Hans Fink met de kleine Sud Sprint. Die presteert een tijd van 3.00.083, ongelofelijk voor een autootje waar hij amper in past. Fink reed al in de zeventiger jaren in de Sud Sprint cup en ging werkelijk bloedsnel met dat ding. De snelste Squadra's waren Leerdam, Gerhards, Smits en Commijs met tijden tussen 3.03 en 3.06. Termijtelen en van Os zaten rond de 3.10.
Ik zat daar een beetje tussen met 3.08.389. Ludwig de Buyser ging met de kleine 33 net een seconde sneller en Jan Dekkers was met een 75 2 seconden sneller. Maar in Alfa Bleu was mijn tijd toch goed voor de 4e plek en een gemiddelde snelheid van ruim 133 km/u. Christian had waarschijnlijk problemen met dat oranje ding, want hij reed een stuk langzamer, zelfs langzamer dan de standaardklasse, normaalgesproken reed hij voorin Modified Plus. Mooi om te zien dat Onno in de standaardklasse Bertone heel dicht bij mijn tijd kwam; 3.08.819, maar een halve seconde langzamer, net als Gerard Klaver met zijn Giulietta. Ary-Hans en Peter zaten daar weer niet ver vandaan met 3.09.09 en 3.09.683. Het was echt close in die tijd met Ron, Bob, Reuffel en Henk Thuis in de kop dicht bij elkaar en een eindje verder de Squadra's, onze standaardklasse en modified plus ook heel dicht bij elkaar.
en voor wie dacht dat we hard gingen; Formule 1 draaide in 1997 1.46 op dat circuit....
waarop Bob altijd sprak: "Die auto's met open wiele zijn racewagens, wij rije in pakhuize..."
Once you've raced, you never forget it...
and you never get over it.
(Richard Childress)