Roy Hartgerink

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser

zo feb 12, 2006 19:27

Goed te lezen Dré dat het je prima bevallen is. Zo'n 75 rijdt zo gek nog niet. M.b.t. die beemer in de audi-s; vraag dat BvdSluis maar. Haalde deze in 2004 niet dezelfde truc uit? Heb er zelf ook al eens de wereld rond in vogelvlucht gezien. Goed te lezen ook dat 'alles' goed gegaan is.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser

zo feb 12, 2006 19:46

Iemand enig idee waarom die E30 VOL in de vangrail ging in audi S??
De bijrijder werd per ambulance afgevoerd... best erg!
Ik vraag me nu af hoe je daar zo hard na de eerste bocht rechtdoor de vangrail kan raken in de tweede bocht?????
Ik was er niet bij, maarre....uitaccelereren Audi-S met te veel vermogen leidt tot overstuur, te laat tegensturen en je rijdt rechtdoor de vangrail in, met geblokkeerde wielen op het gras. Te laat tegensturen en te veel, en de auto klapt terug en je gaat rechts haaks de vangrail in, en als je m dan toch opvangt dan is de klap de andere kant op heel heftig en steek je alsnog aan de overkant (hard) de vangrail in (en daar zit geen ruimte achter, want duin). Vraag maar aan Harmen van de Putten. En Rees-Cees heeft mij ook al wel eens aardig zien gaan daar, maar toen heb ik m bewust in een spin gegooid daar, juist omdat ik wist dat ik m niet meer zou houden bij de 2e keer tegensturen en ook wist hoe van de Putten daar in de vangrail ging. Zijn nog wel een paar van die punten op zandvoort, bijvoorbeeld uitkomen Kumho en daar te krampachtig proberen uit het grind te blijven en overstuur. Regelmatig raak bij racecursussen, je komt voor bosuit achteruit de vangrail ingevlogen!
Alfa romeo: The art of the machine!

Andretti Molletti

zo feb 12, 2006 20:34

Ik was er wel bij ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo feb 12, 2006 20:37

Hoe zag het profiel van je banden eruit na zo'n daggie knallen, Dre?

Andretti Molletti

zo feb 12, 2006 20:38

Dat viel achter 100% mee, voor zag ik dat i op de buitenkant reed dus.. gok maar ;)

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 12, 2006 21:10

Ik was er wel bij ;)
Als je een lijn trekt van de A van Audi-S naar de P vd Pits dan zie je de verdikking in de lijn die de vangrail voorstelt..
Daar, dus na de eerste haakse bocht ging die BMW al.. uitaccel. vd Audi_s was dus niet ter sprake... Bob ging idd 2 jaar terug NA de Audi-S richting Kuhmo...
Tja, wat dan...Grosser Fahrfehler? Dus overstuur bij het insturen, teveel tegenstuur een keer terugslaan nog een keer terugslaan en hop, vangrail? Hij heeft in ieder geval voldoende kunnen remmen om in te sturen, dus remmen zijn het probleem niet geweest...

Achterremmen kunnen wel degelijk meedoen. Budget optie 1: Controleer afstelling en gangbaarheid achterremmen (maar ja, dat is logisch). Volgende aardige stap check ontluchting (vaak is die niet te best naar achteren en zit er wel een nippelte of 2 vast, zodat je nooit weet of alle lucht eruit is). Budget optie 2: controleer remdrukverdeler (het blokje naast de remcilinder)...wil nog wel eens vast gaan zitten. Budget optie 3: monteer een instelbare remdrukverdeler en haal dat blokje eruit (standaard gaat er bijzonder weinig remdruk naar achteren). Een remdrukregelaar van een bepaald type renault kun je onder de auto monteren (heb ik op mijn straatauto) en dan remdruk instellen door te testen (openbare weg is misschien een beetje tricky), iets duurder is om een instelbare remdrukregelaar te nemen. Remt stukken beter (en is meetbaar meer remdruk achter op een meetbank; gevolg: veel beter en stabieler remmen).

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

zo feb 12, 2006 21:23

Zo zie je maar met KC als mental-coach komt alles dik voor elkaar !
Koekje ? :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Andretti Molletti

zo feb 12, 2006 21:35

Woow!

Heerlijk zoals KC kan kijken als i koek brengt !!!
;)

Afbeelding

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo feb 12, 2006 21:41

maar bilstein is een gasdemper!! Het gas fungeert als veer en zowaar ongedempt?Ik vind bilstein ook fijner rijden op de baan dan gele koni's (onder de Bert beide gehad), maar technisch kan ik het niet verklaren! De grote jongens in het 147ECC reden ook zonder gas in de dempers!!

Koni vind ik bagger omdat alleen de uitgaande slag fatsoendelijk dempt, ingaand is vergelijkbaar met een standaard demper, dus veel te min. Je auto zakt langzaam steeds lager bij veel hobbels achter elkaar :)

Of gas te vergelijken is met ongedempte veer, hmmmm .... Ik denk eerder dat het als een progressieve demper met een eindige dempingsfactor werkt en dat is juist leuk.
Maar dempers is voor behoorlijk black voodoo magic, heb er nog nooit leuke theorie over kunnen vinden en kan alleen maar op m'n buikgevoel af gaan.
Laatst gewijzigd door Maurizio op zo feb 12, 2006 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

zo feb 12, 2006 21:45

Waarschijnlijk maakt een slappe....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Het-Licht
Guru
Guru

zo feb 12, 2006 22:27

Koni's voor op z'n hardst
Achter ongeveer op de helft

De voorkant van de auto kan nooit stijf genoeg zijn.
De achterkant mag daarentegen slapper zijn! Wielen op het asfalt is grip :!:
Helemaal mee eens ! Alleen heb ik ze achter helemaal open. Maat van me rijd zelfs achter op originele schokbrekers met voor gele koni's helemaal dicht. Alleen ik vind dat bij mij de auto voor nogal ver induikt (ik heb een foto in de Hugenoltz waar ik de zijskirts zowat op de rond heb liggen) ondanks dat ik voor een megadikke stabi met uniball verbindingen heb. Zou een setje Bilstein shockers dit verbeteren ???

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 12, 2006 22:40

Bilsteins heb ik ook onder mijn 75v6 voor op straat. En daar is, zoals hier ook al gemeld, de ingaande slag veel stugger dan een koni. Daardoor minder rol. Ik kan alleen maar bevestigen dat die Bilsteins heel fijn zijn op een standaard auto. Enne...dat duiken; zet m achter eens flink omlaag, dat helpt echt een hoop. t staat misschien wel niet zo ' stoer' als voor laag, maarre als ie achter laag staat dan wordt t al een stuk beter.
En te hard voor: Dan wordt de auto heeeel onderstuurd, alleen lukt dat bijna niet bij een 75, zolang je met de standaard torsies rijdt. En ook met een paar mm dikkere torsies (de veren dus, niet de stabi!) is het nog niet te hard. De 75 is van huis uit zo veilig mogelijk ' afgericht'.Haal de achterstabi er maar uit (wel een paar hardere veren achter monteren), dan gaat er een hoop onderstuur weg.

Oja, en als je m voor zo laag legt, dan ligt het rollcenter een stuk dieper dan normaal (onder het asfalt) en wordt de hefboom waarmee de bodyroll overgebracht wordt op het onderstel groter, en daardoor meer roll. En dus zou je bij verlagen hardere voorveren moeten hebben. Dus voor niet te laag leggen, anders wordt dus je rollcenter te laag.

Andretti Molletti

zo feb 12, 2006 23:12

Met :D
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

DENNIS
Guru
Guru

zo feb 12, 2006 23:28

Staat idd heel erg stoer zo diep verlaagd 8)
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 13, 2006 00:05

Mooi verhaal dré en een erg leuk en leerzaam topic zo. :thumbs: :blue_cool:

Wel lachen trouwens dat ik een half jaar geleden met 5 graden castor no voor gek werd veklaard en nu lees ik verhalen over 6 graden! :roll:
Ik kan je vetrellen als je een 116 hebt met laten we zeggen 0 - 2 à 3 graden caster hebt dit vreselijk onderstuurt. :shock: Toen ik enkele jaren terug de Alfetta nog niet echt uitgelijnd had reed ik (naar later bleek) met 3 graden castor rechts en 0 (!) graden links. Dat resulteerde in vooral veel onderstuur in bochten naar rechts. Maar ja, wie ben ik. :wink:

Dus ik zou zeggen neusje ietsje omhoog en meeer castor. :whistle:
p.s. camber lijkt me vet okay. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Racen - Algemeen”