Andretti Molletti

RE: Juiste bandenspanning SSar

za sep 06, 2008 13:56

ja wat voor drukken heb je gereden en hoe is dat bevallen?

jadatis

za sep 06, 2008 14:13

Volgens mijn theorie die ik 2 berichten terug hier geplaatst heb zou de druk koud gevuld zelfs omlaag moeten.
Wil je minder wegcontact dan zou je de drukbereking op het formulier daar voor bijvoorbeeld 90% van het ideale grip-oppervlak moeten berekenen. Kan dan op uitkomen dat je koud gevuld dezelfde druk kunt aanhouden als voor normaal gebruik.
Heb al enkele malen gelezen dat de temperatuur van de band-inhoud direct na de rit, bij stilstand oploopt en daardoor de druk die je dan meet.
voor normaal gebruik ( 45 gr C) door iemand met Tpms sijsteem 70 gr C aangegeven. En een waarbij de koud gevulde druk van 3,5 naar 4,5 opliep, wat een band inhoud-temperatuur van 85 gr C betekent.

Andretti Molletti

za sep 06, 2008 14:38

@ jadatis: je vergeet zover ik kan zien een essentiele component in al je berekeningen (naast ervaring ;) )

Andretti Molletti

za sep 06, 2008 15:34

H2O

afhankelijk van de hoeveelheid water in je bandenvulling neemt de bandenspanning warm toe. De enige juiste manier is bandenspanning warm meten m.i.

jadatis

za sep 06, 2008 15:49

Maar Water of olie in de band moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen.
Daarom wordt ook wel met stikstof gewerkt omdat daar , door het productieproces geen vocht in zit.
In de racerij, zo heb ik eens gelezen, wordt ook wel met droog gemaakte lucht gewerkt.
Maar je hebt gelijk, dat kan de theorie wat in de war schoppen.
Inschatten wordt dan hoeveel invloed dit kan hebben.
Net als de eventuele uitzetting van de band, die ik op nihil gesteld heb.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 06, 2008 19:18

Daar was ik weer

Op het SS heb ik gereden met

voor koud 1.9 bar
achter ietsje harden 2 bar

er waren nogal uiteenlopende reakties maar voor de zekerheid ben ik iets harden gaan zitten Dre :wink:

Ik moet zeggen het is redelijk bevallen alleen wanneer je tegen de limit aan rijdt wil ie wel wat onderstuur vertonen
dus bv in de tarzan wegschuiven over de voorwielen maar dat snapt iedereen hier natuurlijk :biggrin:

eigenlijk zou voor wat mij betreft voor dus wel eentiende harder kunnen.
volgend jaar opnieuw of eerder natuurlijk.

ga die linkjes eens bekijken :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Andretti Molletti

za sep 06, 2008 19:47

Zucht.. er was geen Tarzan om te schuiven... misschien in je hotel???
En je rijdt pas op de limiet met een FWD als je niet meer kan liften omdat i dan genadeloos uitbreekt aan de achterkant!

:twisted:

;) :wink: :wink:

Weet je wat de drukken warm deden?

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 06, 2008 21:31

Sorry natuurlijk geen tarzan

snachts was ik thuis (zal eens vragen waar de tarzan was :biggrin: )

en de limit is voor mij natuurlijk op dit moment als ie begint te schuiven of breken (de boel moet nog ff heel blijven)
nu was het dus schuiven over de voorwielen wil wel harder hoor maar dan gaat ie rechtdoor :schrik:

maarja dat zijn natuurlijk wegbandjes en echt snel is de 1.5 natuurlijk niet.
dus daar is nog een hoop werk aan de winkel .
en warm heb ik niet gemeten volgend jaar een meterje mee ter controle.
verder wel heerlijk gereden .

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

jadatis

ma sep 08, 2008 10:20

Mijn formulier om voor andere band-temperatuur om te rekenen blijft nuttig. Maar dat dus vóór een lager spanning dan achter nodig is gaat dwars in tegen de berekeningen voor begindruk.
Ik denk dat het per wiel bekeken moet worden in de bochten, waar het op aankomt bij racen.
Het binnenste achterwiel komt bij sommige auto's zelfs van de grond, waardoor op het buitenste achterwiel bijna het hele gewicht van de achteras komt . Bij de voor-as is dit minder sterk maar ook het geval.
Hoeveel het is, zal te maken hebben met waar het zwaartepunt zit bij de auto en ook hoe hoog dat zwaartepunt zit.

Ik schat nu even in, maar jullie hebben daar betere gegevens over.
Auto 1000kg is dan ongeveer 600kg op de voor-as en 400kg op de achteras.
In de bocht zit dan op het buitenste achterwiel het hele asgewicht van 400kg.
Buitenste voorwiel 350kg. Binnenste,voor dus 250kg en achter 0kg. Maar over de exacte verhoudingen valt te discussieren , en is afhankelijk van hoe hoog het zwaartepunt van de auto zit.
Omdat je in een race bochten naar beide kanten maakt moet de druk R/L gelijk.
Dus dan rekenen per wiel in het formulier voor 2 wielen per as, voor 700kg (2x350) en achter 800kg ( 2x400).
Daarna voor de 90 gr C temperatuur omrekenen.

Bij onderstuur lijkt het me niet nuttig om de druk te verhogen, tenzij die volgens de berekeningen duidelijk te laag blijkt te zijn.
Een beetje te laag geeft zelfs nog wat meer grip. maar veel te laag weer minder.
Je zou dan uit kunnen rekenen of het voor nog lager kan, en zo niet, dan achter verhogen, zodat voor en achter tegelijk uitbreken.
Blijft dus toch , door expirimenteren, uitgezocht te moeten moeten worden, maar door berekeningen gebruiken, zorg je er voor dat , als je er later andere banden op zet, je daardoor gelijk de juiste druk voor die banden krijgt. Daarvoor heb ik de berekenig met behulp van het percentage van het optimale grip-oppervlak er ook bij gezet. voor zou je dan, in dit voorbeeld ook kunnen rekenen met 600/700= 86% grip-oppervlak en achter met 800/400= 50%.

Zal dan ook zien of ik een terugreken stukje van druk naar persentage erbij kan plaatsen. Maar je moet altijd rekening houden met de afwijkingen die in de meting kunnen zitten. De druk wordt vaak te hoog aangegeven, 5 % is niet ongebruikelijk.
Zelfs de gewichten, als je ze weegt kunnen per as 30kg naar boven of beneden afwijken. Zelfs de werk-temperatuur kan bijvoorbeeld 80 graden zijn ipv 90 en de temperatuur van de band-inhoud koud kan verschillen , afhankelijk of je er net mee gereden hebt. En je moet ook niet in de valkuil vallen, van meten vlak na de rit, dan meet je een hogere druk door tijdelijk hogere temperatuur dan tijdens het rijden.

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: Juiste bandenspanning SSar

ma sep 08, 2008 10:50

Aandrijving is hier ook van belang. Een FWD auto met race setup wil het binnenste achterwiel liften. Een RWD auto eerder het binnenste voorwiel.

Verder hebben transaxles een heel andere gewichtsverdeling als de FWD auto's. 1 rekenmodel voor alle soorten auto's lijkt mij dus niet haalbaar.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Racen - Algemeen”