ma sep 08, 2008 10:20
Mijn formulier om voor andere band-temperatuur om te rekenen blijft nuttig. Maar dat dus vóór een lager spanning dan achter nodig is gaat dwars in tegen de berekeningen voor begindruk.
Ik denk dat het per wiel bekeken moet worden in de bochten, waar het op aankomt bij racen.
Het binnenste achterwiel komt bij sommige auto's zelfs van de grond, waardoor op het buitenste achterwiel bijna het hele gewicht van de achteras komt . Bij de voor-as is dit minder sterk maar ook het geval.
Hoeveel het is, zal te maken hebben met waar het zwaartepunt zit bij de auto en ook hoe hoog dat zwaartepunt zit.
Ik schat nu even in, maar jullie hebben daar betere gegevens over.
Auto 1000kg is dan ongeveer 600kg op de voor-as en 400kg op de achteras.
In de bocht zit dan op het buitenste achterwiel het hele asgewicht van 400kg.
Buitenste voorwiel 350kg. Binnenste,voor dus 250kg en achter 0kg. Maar over de exacte verhoudingen valt te discussieren , en is afhankelijk van hoe hoog het zwaartepunt van de auto zit.
Omdat je in een race bochten naar beide kanten maakt moet de druk R/L gelijk.
Dus dan rekenen per wiel in het formulier voor 2 wielen per as, voor 700kg (2x350) en achter 800kg ( 2x400).
Daarna voor de 90 gr C temperatuur omrekenen.
Bij onderstuur lijkt het me niet nuttig om de druk te verhogen, tenzij die volgens de berekeningen duidelijk te laag blijkt te zijn.
Een beetje te laag geeft zelfs nog wat meer grip. maar veel te laag weer minder.
Je zou dan uit kunnen rekenen of het voor nog lager kan, en zo niet, dan achter verhogen, zodat voor en achter tegelijk uitbreken.
Blijft dus toch , door expirimenteren, uitgezocht te moeten moeten worden, maar door berekeningen gebruiken, zorg je er voor dat , als je er later andere banden op zet, je daardoor gelijk de juiste druk voor die banden krijgt. Daarvoor heb ik de berekenig met behulp van het percentage van het optimale grip-oppervlak er ook bij gezet. voor zou je dan, in dit voorbeeld ook kunnen rekenen met 600/700= 86% grip-oppervlak en achter met 800/400= 50%.
Zal dan ook zien of ik een terugreken stukje van druk naar persentage erbij kan plaatsen. Maar je moet altijd rekening houden met de afwijkingen die in de meting kunnen zitten. De druk wordt vaak te hoog aangegeven, 5 % is niet ongebruikelijk.
Zelfs de gewichten, als je ze weegt kunnen per as 30kg naar boven of beneden afwijken. Zelfs de werk-temperatuur kan bijvoorbeeld 80 graden zijn ipv 90 en de temperatuur van de band-inhoud koud kan verschillen , afhankelijk of je er net mee gereden hebt. En je moet ook niet in de valkuil vallen, van meten vlak na de rit, dan meet je een hogere druk door tijdelijk hogere temperatuur dan tijdens het rijden.