Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 16:15

Maar dat doe jij toch juist zo graag!?
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 16:26

Maar dat doe jij toch juist zo graag!?
Ben er onderttussen wel een beetje klaar mee: al die avond en nacht uren doorwerken heb je wel een keer gezien (zelfs ik :lol: )

( Bijkomende beroerde is dat ik qua auto (sec) nog liever in een leuk opgebouwde 200SX zit, puur vanwege de fun-factor... die is nogal hoog in die auto. Kortom: dilemma ! )
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 16:43

Arnoud als je niet meer wilt bouwen is dit misschien wat:

http://auto.marktplaats.nl/crossauto-s- ... nd=34&fs=1

AG

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 16:51

Dat hoeft ook niet per-se: mijn huidige 318iS is bijna klaar.. vanavond haal ik 'm op, dan zit ook de rolkooi er in (uitgebreide kooi). Afgezien van wat kein werk (nette alu voetplaten, kooi schilderen, motorklap snelsluitingen en zo) is ie klaar.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 18:19

Wat de 155 betreft daar is juist zeer weinig mee geraced (in de straatuitvoeringen) een STW/DTM155 heeft weinig meer met een normale 155 te maken.
De 156 is eenvoudig om te bouwen naar 147 cup specs en beter, alleen dan zonder de seq 6 bak met sper (hoeveel zal dat schelen per rondje??).
Bij mij is de keuze juist op een 155 gevallen, ten eerste door de goede herinneringen aan de btcc en dtm races, de btcc 155 vind ik een hele stoere verschijning.
Ik heb twee jaar terug veel track days gedaan met zowel een 75 24V en een 155 24V en ik moet zeggen dat ik meer lol had met de 155 dan met de 75 terwijl de 75 veel verder was aangepast voor circuitgebruik.
De 155 had alleen een straatschroefset en goede remvloeistof en dat deed meer dan de hele rs shop op de 75, veel meer rust in de auto met remmen en constanter hard blijven remmen.
Uitaccellereren in korte bochten ging wel minder in de 155, doordat er relatief lang gewacht moest worden voordat je weer op het gas kon, door te veel wheelspin (hier waren de 75's en squadra duidelijk in het voordeel), maar dat zal met een sper een stuk beter worden verwacht ik.

Bij een 75 hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, alles is te koop.
Bij de 155 is dat wel anders, daarentegen sla je met een aantal straatupgrades al geen slecht figuur in bv de SI, verwacht ik.
Wat een 155 echt op het circuit doet, zal nog moeten blijken, alhoewel het eerste optreden van M van de Berg op SS Assen in zijn 3.0 12V 155 voor mij al zeer hoopgevend iwas naast Gerben Goet op de grid (2.05) met een 75 met vergelijkbare motor in je eerste race is veelbelovend.
Ik ben wel heel benieuwd wat een redelijk standaard 75 TS tegen een vergelijkbare 155 TS 16V zal doen op het circuit.
Doordat er praktisch niet geraced wordt met 155's is de ervaring zoals die er is met 75's er simpelweg nog niet.
Ondanks de simpele wielophanging en de relatief zware body denk ik dat er wel potentieel in een 155 zit.
Momenteel zijn er wel al meerdere track-day 155 in opbouw en sommige berijders overwegen nu al om er echt met te gaan racen, dus dat beloofd wat.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 19:34

Met de 155's wordt in Engeland aardig wat gereden op trackdays en in de (club) racerij. Ken daar een paar mannen van (ook van de Nurburgring) waar ik goed contact me heb (vanwege de Ring week-ends van AlfaOwner met name).
Zelf ook een paar gehad, wat ook niet onbelangrijk is :lol: . Je merkt gewoon de snelheid die je met zo'n auto met een paar relatief simpele upgrades al mee kunt nemen. Setje stabi's, een schroefset en een (uitgebreide) rolkooi levert al heel veel snelheid op. Als je daarna de spoorbreedte (met name achter) een stuk vergroot, gaat het serieus van de plaats (binnen een beperkt budget). Met de H&S corse motor upgrades kun je ook voor een relatief lage prijs flink vermogen winnen in vergelijking tot de 75 (ivm de 8 kleppen motor). Wil je met een 75 even hard gaan, heb je flink meer werk + budget nodig... althans, dat is mijn ervaring na een stuk of 'tig' Alfa's ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

wo sep 24, 2008 20:09

Het gaat hier eigenlijk over de vraag 75 of 156, maar in het geval 155, mag dat in de challenge met de standaard tank, onder de auto, zit namelijk ook grotendeels achter de achteras?
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 10:52

Ik denk dat de hamvraag is: Kies je voor FWD of RWD. Geld bepaald uiteindelijk of een auto hard gaat of niet (de kwaliteiten van diegene die achter het stuur zit daargelaten :wink: ) Met een 75 kun je gewoon hard gaan (kijk naar de IMSAs), maar de 156s hoeven ook niet stil te staan (kijk maar naar de ex ETCC wagens).

Wat de 156 betreft kun je in mijn optiek diverse kanten op. Je kunt direct een ex ETCC 156 kopen of een Gr.N 156 (of Cup) en deze gaan doorontwikkelen. De Cup 147 is een doorontwikkeling van de Cup 156 dus dat pad kun je nemen, maar er zijn ook diverse engine kits op te markt te verkrijgen als ook sequentiële bakken etc. Zie bv de APP 2.0 TS 16V.

Ikzelf ben begonnen met een 75TS onder het mom van racen moet je leren met een RWD, maar heb nu ondertussen een Cup 156. Keuze hiervoor was voor mij simpel, ik wilde een stapje hoger en zocht hiervoor een goede betrouwbare basis. Het opnieuw laten opbouwen van een 75 was hiervoor mijn 1e idee, maar uiteindelijk geen optie omdat dit te veel tijd en effort zou gaan kosten. Voor wat betreft de doorontwikkeling is het voor mij persoonlijk simpel. Eerst weer eens een jaartje kilometers maken en daarna kunnen we wel wat leuks gaan doen met een engine kit met throttle bodies.

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 11:05

Ja dat mag. De kunststof tank is bij de 155 eigenlijk hetzelfde als bij de 147 cup en 156 cup. Dus geen probleem gelukkig.
Het gaat hier eigenlijk over de vraag 75 of 156, maar in het geval 155, mag dat in de challenge met de standaard tank, onder de auto, zit namelijk ook grotendeels achter de achteras?
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel vd Grinten
Guru
Guru
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 12:46
Locatie: In mijn iPhone

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 12:42

Ik denk dat de hamvraag is: Kies je voor FWD of RWD. Geld bepaald uiteindelijk of een auto hard gaat of niet (de kwaliteiten van diegene die achter het stuur zit daargelaten :wink: ) Met een 75 kun je gewoon hard gaan (kijk naar de IMSAs), maar de 156s hoeven ook niet stil te staan (kijk maar naar de ex ETCC wagens).
Wat de 156 betreft kun je in mijn optiek diverse kanten op. Je kunt direct een ex ETCC 156 kopen of een Gr.N 156 (of Cup) en deze gaan doorontwikkelen. De Cup 147 is een doorontwikkeling van de Cup 156 dus dat pad kun je nemen, maar er zijn ook diverse engine kits op te markt te verkrijgen als ook sequentiële bakken etc. Zie bv de APP 2.0 TS 16V.
Ikzelf ben begonnen met een 75TS onder het mom van racen moet je leren met een RWD, maar heb nu ondertussen een Cup 156. Keuze hiervoor was voor mij simpel, ik wilde een stapje hoger en zocht hiervoor een goede betrouwbare basis. Het opnieuw laten opbouwen van een 75 was hiervoor mijn 1e idee, maar uiteindelijk geen optie omdat dit te veel tijd en effort zou gaan kosten. Voor wat betreft de doorontwikkeling is het voor mij persoonlijk simpel. Eerst weer eens een jaartje kilometers maken en daarna kunnen we wel wat leuks gaan doen met een engine kit met throttle bodies.
Rijdt jij in de Challenge? Kareltje? :?:

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 12:52

Nee, is niet Kareltje. Kareltje is begonnen in de 156 cup auto verleden jaar.

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 20:34

Rijdt jij in de Challenge? Kareltje? :?:
Als het goed is volgend jaar, maar vandaag ben ik al met open armen ontvangen door onze vrienden van de ARC dus mag ik op de Nurburgring al mee komen doen :D :D :D :D

Gr.

Remco

Andretti Molletti

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 20:48

Aha.. de ex reescees auto misschien???

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 20:51

Aha.. de ex reescees auto misschien???
En je mag door voor de wasmachine :wink:

Andretti Molletti

RE: AR Challenge racen: nemen we de 156 of de 75

do sep 25, 2008 20:54

YES!

;)


Gaaf dat die terug komt en ingezet gaat worden!! :thumbs:

Terug naar “Racen - Algemeen”