wo sep 24, 2008 18:19
Wat de 155 betreft daar is juist zeer weinig mee geraced (in de straatuitvoeringen) een STW/DTM155 heeft weinig meer met een normale 155 te maken.
De 156 is eenvoudig om te bouwen naar 147 cup specs en beter, alleen dan zonder de seq 6 bak met sper (hoeveel zal dat schelen per rondje??).
Bij mij is de keuze juist op een 155 gevallen, ten eerste door de goede herinneringen aan de btcc en dtm races, de btcc 155 vind ik een hele stoere verschijning.
Ik heb twee jaar terug veel track days gedaan met zowel een 75 24V en een 155 24V en ik moet zeggen dat ik meer lol had met de 155 dan met de 75 terwijl de 75 veel verder was aangepast voor circuitgebruik.
De 155 had alleen een straatschroefset en goede remvloeistof en dat deed meer dan de hele rs shop op de 75, veel meer rust in de auto met remmen en constanter hard blijven remmen.
Uitaccellereren in korte bochten ging wel minder in de 155, doordat er relatief lang gewacht moest worden voordat je weer op het gas kon, door te veel wheelspin (hier waren de 75's en squadra duidelijk in het voordeel), maar dat zal met een sper een stuk beter worden verwacht ik.
Bij een 75 hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, alles is te koop.
Bij de 155 is dat wel anders, daarentegen sla je met een aantal straatupgrades al geen slecht figuur in bv de SI, verwacht ik.
Wat een 155 echt op het circuit doet, zal nog moeten blijken, alhoewel het eerste optreden van M van de Berg op SS Assen in zijn 3.0 12V 155 voor mij al zeer hoopgevend iwas naast Gerben Goet op de grid (2.05) met een 75 met vergelijkbare motor in je eerste race is veelbelovend.
Ik ben wel heel benieuwd wat een redelijk standaard 75 TS tegen een vergelijkbare 155 TS 16V zal doen op het circuit.
Doordat er praktisch niet geraced wordt met 155's is de ervaring zoals die er is met 75's er simpelweg nog niet.
Ondanks de simpele wielophanging en de relatief zware body denk ik dat er wel potentieel in een 155 zit.
Momenteel zijn er wel al meerdere track-day 155 in opbouw en sommige berijders overwegen nu al om er echt met te gaan racen, dus dat beloofd wat.
www.lenjansen.nl
67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv