Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

vr apr 28, 2006 17:21

actie foto ?!

Afbeelding
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Andretti Molletti

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

za apr 29, 2006 16:31

YEAH... Right!

hier stond ook een giga verslag... :cry:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo feb 24, 2010 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

za apr 29, 2006 16:38

Mooi verhaal weer Dre, en graag gedaan 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Roy Hartgerink

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

zo apr 30, 2006 07:20

Ha Dré,

Ja, mooi verhaal. Ik moest door omstandigheden afzeggen maar was anders ook op de baan geweest. Had je graag zien rijden. En ja, die 155-club is zeker oké!

Ciao,
Roy.

Pedro Cannucce

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

ma mei 01, 2006 22:27

2 April:
Vandaag weer terug naar af, in de regen (zonder auto mijnerzijds) en ziehier de ware amateurs staan.. Turbomarc en zijn broer.. in de regen... even gestopt, wat...
LOL :D Oké, beetje late reactie van mij. Maar wat komen die complimentjes toch rottig je toetsenbord uitrollen, Dré :wink: Of is het juist bedoeld als leuke manier om ons te beledigen :twisted:

Anyway... het klopt. Het is zeker niet onze professie. Dat zal het ook nooit worden. Maar (onder andere door de wijze raad en hulp van jouw kant (geen grap)) gaan we wel steeds harder. En het einde is nog niet in zicht. Dus kijk maar uit, profi's!!!

Ennuh... wij hadden tenminste een auto bij ons :?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

ma mei 01, 2006 22:34

Ga zo door! Ik blijf het allemaal volgen om de kunst van het opbouwen af te kijken natuurlijk :wink: dus blijf foto's posten :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

ma mei 01, 2006 22:42

2 April:
Vandaag weer terug naar af, in de regen (zonder auto mijnerzijds) en ziehier de ware amateurs staan.. Turbomarc en zijn broer.. in de regen... even gestopt, wat...
LOL :D Oké, beetje late reactie van mij. Maar wat komen die complimentjes toch rottig je toetsenbord uitrollen, Dré :wink: Of is het juist bedoeld als leuke manier om ons te beledigen :twisted:

Anyway... het klopt. Het is zeker niet onze professie. Dat zal het ook nooit worden. Maar (onder andere door de wijze raad en hulp van jouw kant (geen grap)) gaan we wel steeds harder. En het einde is nog niet in zicht. Dus kijk maar uit, profi's!!!

Ennuh... wij hadden tenminste een auto bij ons :?
Man het is puur respect!!!

Maar dat kan ik niet uit mijn str*t krijgen dus dan grap ik erover...

er zijn er maar weinig die luisteren naar mijn woorden op het circuit...en ik ben blij dat jullie dat wel doen ;)
ondertussen kijk ik naar die twee rietkerk knakkers die met scrap zowat alles zoek rijden.. ja dat is voor mij reesen op zijn puurst.. pak een gebakje en ga hard... Respect dus!!!

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

ma mei 01, 2006 22:47

Weet ik wel Dré. Respect is wederzijds, by the way. Maar stoere mannen met Alfa's horen dat niet zonder grap te zeggen, natuurlijk 8)

Dus dan hou ik nu maar weer op met serieus zijn. Anders moeten mensen weer traantjes wegpinken, ha ha.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 08:28

Ik krijg stellig de indruk dat de 75 niet zozeer uitbreekt, maar juist met te vroeg gas erop rechtdoor wil in de bocht. Toch was het vele malen beter dan vorige keer.
Het onderstuur bij het insturen is nu redelijk verbeterd door het toegenomen camber en castor. Maar door het toespoor wringt de auto nog, en dat merk je met name wanneer je door gasgeven de druk weer van de neus haalt (bij het insturen natuurlijk genoeg wieldruk). Zet er eens wat minder toespoor op (of helemaal niet). Zul je versteld staan hoe goed ie stuurt, ook de bocht uit.
Alfa romeo: The art of the machine!

Pedro Cannucce

Re: RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 09:49

Ik krijg stellig de indruk dat de 75 niet zozeer uitbreekt, maar juist met te vroeg gas erop rechtdoor wil in de bocht. Toch was het vele malen beter dan vorige keer.
Het onderstuur bij het insturen is nu redelijk verbeterd door het toegenomen camber en castor. Maar door het toespoor wringt de auto nog, en dat merk je met name wanneer je door gasgeven de druk weer van de neus haalt (bij het insturen natuurlijk genoeg wieldruk). Zet er eens wat minder toespoor op (of helemaal niet). Zul je versteld staan hoe goed ie stuurt, ook de bocht uit.
@Dré: Het verbaast mij dat je zegt dat een 75 vooral rechtdoor gaat zodra je gas geeft bij het uitkomen van de bocht. Voordat wij achter camber en toespoor hadden, brak onze vorige 75 turbo (misschien ook wel een beetje omdat het een turbo was) kneiterhard uit. Van onderstuur zeker geen sprake. Als je naar links keek in een bocht naar rechts, zag je de achterkant gewoon langs komen als het ware.

Sinds we camber (3 graden) en toespoor (1 tot 1,5 graden totaal) achter hebben, is het juist een kwestie van gas geven om de bocht door te komen. Dus met een beetje onderstuur op clipping-point en door vanaf daar al gas te geven juist weer de balans vinden. Dat verschil was enorm. Eerst kon je geen gas geven omdat je de bocht door wou komen, daarna moest je juist vroeger gas geven OM de bocht door te komen. Scheelde zomaar 2,5 sec op Zandvoort, zonder dat we tijd hadden om er echt aan te wennen.

@marc7eleven: Zet je voor toespoor echt op 0? Wij hebben 'm nu op 1 graden totaal staan.
Laatst gewijzigd door Pedro Cannucce op di mei 02, 2006 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 10:25

@Pedro Cannucce: Ja, ik rij met mijn racer op 0 graden (maar dat is wel met aangepaste draagarmen), uitspoor nog niet geprobeerd, want totaal geen last van onderstuur. En Caster maximaal en camber tussen de 3 en 4 graden (experimenteer ik wat mee). Licht ook een beetje aan je rijstijl. Straatauto staat op totaal 0,5 graden, max castor en 2,5 graad camber,klein beetje zoekerig misschien maar niet storend

Maar volgens mij zijn er zelfs trofeo racers die met licht uitspoor rijden (met originele draagarmen). Ook een paar duitsers in de Scuderia Alfa Classico doen dat. Toespoor zorgt alleen voor stabiliteit bij het remmen volgens mij, en verder heeft het veel nadelige gevolgen. Als je remmen goed zijn, dan remt je auto echt prima recht, ook na 90m bij aanremmen tarzan.
Het is ook logisch dat jij aan je achteras nu ook veel meer grip hebt (soort correctie van het uitsturen van de dion-as, zelfde ervaringen als jij mee gehad, eerst zonder toespoor en camber, daarna met). Bijkomend voordeel dat door velen onderschat wordt: De achterbanden komen veel meer op temperatuur (doordat wieldruk achter stuk lager is bij een standaard draag-arm lay-out (dubbele woordwaarde?)) door het toespoor.

Ach, je kunt het altijd proberen, toch? Desnoods halverwege de dag met een Dunlop setje de boel op nul zetten en dan lekker rijden.
Alfa romeo: The art of the machine!

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 10:42

Bedankt voor je toelichting Marc7-11. Zeker de moeite waard om eens te proberen.

Ook maximaal castor (caster?) moeten we nog mee aan de gang, echter niet zo veel ruimte door coil-over. Maar nog wel wat mogelijk. Eigenlijk moet de ruimte in de bovenste draagarm wat groter. Ik weet echter niet of ze nog stevig genoeg zijn als je het randje weg haalt. Misschien weer een randje oplassen?. Maar dat is fase 2, zeg maar.

Wat bij de laatste keer testrijden opviel is dat we in een bocht naar links veel meer onderstuur hadden dan in een bocht naar rechts. Iemand wel eens dezelfde ervaring gehad? Valt niet mee om in Vodafone binnen te komen (volgens mij sowieso niet, trouwens. Lastig bochie). Ik vermoed dat het met de totale balans van de auto te maken heeft. We hebben nog niet kunnen uitwegen. We zijn ook nog niet klaar met "gewicht-tunen" dus het heeft ook nog niet echt zin. Het houdt je van de straat, hè....

PS: Ik ben nooit zo goed in scrabble geweest :wink:

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 17:38

Ja, Vodafone is lastig, want iedere 75 is aan de voorzijde links het zwaarste. Dus wieldruk opbouwen aan de rechterzijde is lastiger. Zeker als je auto hard is in de neus.

UItwegen kan een boel gewicht verplaatsen, maar rechtsvoor blijft ie licht. Dus alles wat je van links naar rechts verplaats in de auto is goed, zolang het maar rond de vooras is. En niet te hard maken voor.

Door de verkanting in de andere bochten (audiS en hugenholz) heb je er daar minder last van.

Bovenste draagarm is met coil over zeker een beperking. Bij JS-racing hebben ze ervaring met het bouwen van custom draagarmen, mogelijk dat je daar voor redelijke prijs iets kunt laten fabrieken?
Alfa romeo: The art of the machine!

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 17:48

Mmmhhh. Niet te hard voor.... da's mosterd na de maaltijd :? Tenminste, de veerdruk is wel behoorlijk (125kg + standaard torsies), de voorkant is verder nog helemaal standaard, niet doorgelast of verstevigd. Ook geen verbinding met kooi etc. Dus dat buigt nog wel een beetje mee (hopelijk niet te veel :roll: ) Misschien helpt meer wieldruk door spanning op de stabi te zetten middels het uitdraaien van de uniball aan de rechterkant? Is wellicht een optie? Want in iedere bocht naar rechts (en dat zijn er nogal een paar op Z'voort :!: ) is ie wel lekker zo hard... ligt als een plank.

Dus die accu kunnen we maar beter laten zitten daar in dat rechter puntje... Toch ook benieuwd wat de weegschalen zeggen, straks. Maar het zijn zeker weer bruikbare tips!

Bovenste draagarm: Inderdaad. We hadden met Jaco gebabbeld toen ie er nog mee bezig was om een "repeatable solution" te verzinnen. Ik zag dat ie mooie dingen had bedacht daar. De prijs die hij in gedachte had voor de eindoplossing klonk ook zeer redelijk. Weer een goede tip van 7-11 :idea:

Thanx again!

Peter.

Pedro Cannucce

RE: LOW BUDGET 75TS Dreeser annex ReesersCafé

di mei 02, 2006 17:56

@Andretti: Vind je het erg dat we zo lekker doorbabbelen op jouw topic :oops: ? Of is het wel een goede toevoeging aan het 75 low budget racing concept :blue_confused: ?

Groet,
Peter

Terug naar “Racen - Algemeen”