Memorabel race weekend. Had me voorgenomen zaterdag rond het middaguur op de baan te zijn, ff lekker races kijken, komt er anders toch nooit van. Maar, traditiegetrouw, allerlei stoorzenders op de lijn, en zaterdag namiddag nog ff een pitstop moeten maken bij Alfaspecials: geen laadstroom, en de op Oschersleben van Eric geleende verse dynamo bleek niet (meer) te laden. Snel een andere dynamo erop & naar Zandvoort.
Team Slop/Loohuizen/van 't Veer hadden een mooie plek voor me gereserveerd achter hun pitboxen en omdat JW pas zondagochtend kwam kon de Cassa di Pere lekker warm/droog/veilig overnachten.
Toen begon het geruchtencircuit: komt die maffe Ier nu wel of niet ? Bleek dus niet zo te zijn. Aan de regerend kampioen dus de taak vóór Arie en André te finishen, da's genoeg. Doorgaans is dit geen onoverkomelijke hindernis. Maarrrr....Omdat ik het getob om het juiste rubber voor de dan geldende weersomstandigheden écht beu was, tijdig een set OZ UltraLeggera's besteld bij Gerjan Stroeve. (Dan zou ik drie sets velgen hebben met slicks/full wets/inters) Die de verzekering kreeg van de importeur (van der Klei) dat ze er tijdig waren. Gerjan deed een prima follow up, maar Vincent van van der Klei fuckte up en wist het af te doen met "Sorry". Wel met vier stuks "!!!!". De jokkebrok.... Bah !! Ik moest dus een keuze maken, op basis van de weersvoorspellingen besloten de inters en de slicks mee te nemen. Wat dus een verkeerde keus bleek....
De nieuwe Yokohama's Advan deden het in de vrije training best aardig. De baan was ook redelijk begaanbaar, en mijn favoriete referentiepunt (einde Scheivlak, overigens de ENIGE bocht die de hele dag een beetje fatsoenlijk te nemen was !!!) gaf hoop: op max attack op slicks zeil ik halfgas-vijf dat bochtje door en vlak voor het korte rechte stukkie dan 5000 toeren. Op de Yoko's 4900, marginaal minder ! Yeuhh !!!! Goede hoop.
Tijdtraining !! "Spitter spetter spater, lekker in het water" (Herman van Veen: Alfred Jodocus Kwak..
), wat overigens voor de rest van de dag gold. Gewoon gé-é-n grip. Jasper heeft het gros van de training /race 1 kunnen zien hoeveel kunst en vliegwerk er nodig was m'n C. di P. enigszins op het juiste spoor te houden. Kan geen winter-driftcursus tegenop..
Dráák van een tijd, P12 op rij 6... Áchter m'n twee directe concurrenten ?!?!
Goed: op naar race één. Redelijk goede start, André snel voorbij. Over snel gesproken: Arie was snel uit mijn gezichtsveld. Behalve wat zuur gezeik van de onttroonde Champ ook een welgemeend compliment aan Arie: Kerel ! echt goed gestuurd in die semi-straatauto met WangPangs !! Als je met dat materieel in die omstandigheden zo weg kunt wandelen kun je een kampioenswaardig goed stukkie sturen en is de BigBekert je van harte gegund, je hebt 'm 100% verdiend !! Ik ga proberen het bekertje zonder schade los te weken (het ding heeft wortel geschoten op mijn kast, go figure...) !
Hele race op eieren gereden: continu zoeken (en wachten.... Voelde steeds meer glazuur van mijn kiezen barsten.. (Is er een tandarts in de zaal ?????) naar tractie. Het eerste deel van de race was alleen het Scheivlak goed te doen, Hunzerug op ook goed, Hugenholz een dráma en de Audi S ronduit ontoegankelijk. Alsof je op een knikkerbed reed. De Slop guys beetje achter me weten te houden (of hadden jullie te veel medelijden met de SI Senior ??
), maar Barend (op nota bene stokoud en uitgedroogd regenrubber) showde no mercy en André zag ik steeds groter worden in de spiegels. Tot overmaat van ramp bleek de baan het tweede deel van de race gladder dan glad.. Met flinterdun gas in drie de Mitsubishi en Bos uit in vierwieldrift, de eerste keren doodeng, daarna wel vermakelijk, maar o o o wat ging het langzaam...
Uit pure competitiedrang en diepgekrenkt ego André een ronde of drie genadeloos geblokt en afgehouden en met één wagenlengte voorsprong over de meet. Waarna in de uitloopronde ná Tarzan m'n gasstang eraf fl*kkerde en ik op "restsnelheid" nog net de escape in de Hugenholz kon halen.
Daarna tevergeefs geprobeerd het ding erop te knutselen (één of andere amateur-sleutelaar had in de motorruimte bij de carbs allerlei alu luchtgeleidingen geknutseld....) maar je komt er niet bij en kunt die onnozele knelgewrichten niet tussen duim & wijsvinger vastkrijgen. Dat wordt voor komend seizoen een draadeind in twee kleine stangkopjes met uniballs. Ik denk/vrees dat een X-aantal SI'ers me gisteren voor het eerst flink hebben horen ketteren.... Sorry, boys & girls !! Ik kan nu eenmaal niet tegen mijn verlies...
Toen ik er mijn snuit vol van had bleek de rest van het programma afgelast: de baan stond vol olie en water, vangrails te zeer beschadigd. Ik denk dat de organisatie de juiste beslissing heeft genomen. Onze ex-SI'er Hans de Graaf bleek een litertje of 12 Porsche-olie op de baan te hebben gedropt, niet echt een goede manier om de ideale lijn te markeren. (Wie strooide ook al weer een spoor van broodkruimels zodat 'ie de weg terug kon vinden ??)
Dan spullen opruimen, prijsuitreiking, pizza'tje eten met Barend/Pieter/André en Marcel (wat was ik toe aan iets te eten, de hele dag nauwelijks gedaan, met die zenuwtjes van/voor de dag in de bloedbanen...) en 00.15 uur op de zaak. 01.00 oogjes dicht, nu nieuwe plannen uitbroeden...
Nou, iedereen bedankt voor een zeer gezellig, sportief en vermakelijk seizoen 2015 en op naar seizoen 2016 !!
Cordiali Saluti, Emile.
heeft iemand nog schone zakdoeken over ? de mijne zijn op...
PS !!! Weten jullie dat:
* Niels de eerste race kon rijden dankzij TRANSAXLE boutjes ?
* Lars twee dingen kennelijk maar niet kan laten: 1) racen in een transaxle en 2) donuts's draaien in een transaxle ??