De DSMEC zal zeker de 24 uren niet rijden... Ze willen alleen een vol startveld hebben voor de 24 uur.
't Heeft z'n voor en nadelen... Maar wat het nu effectief zal worden, geen flauw idee
Zoals geweten zijn de organisatoren van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup en SRO Belgium in vergaande onderhandeling omtrent een samenwerking in het kader van de 24 Hours of Zolder 2008. Beide partijen werken ondertussen verder om tot een compromis te komen dat zowel de autosportliefhebbers, de rijders en de teams ten dienste kan zijn. In de loop van volgende week zal hieromtrent een besluit genomen worden, een besluit, al dan niet positief, dat onmiddellijk kenbaar gemaakt zal worden naar de betrokken rijders en teams toe. In dit kader stelden wij niet de traditionele vijf, maar slechts vier vragen van deze addertjes aan Dries Heyman, communicatieverantwoordelijke voor de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup en Dunlop Motorsport BeLux.
De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup (DSMEC) kent van bij de lancering een groot succes. Toch is er de wil om met SRO Belgium samen te gaan werken met betrekking tot de 24 Hours of Zolder.
“Laten we vooral duidelijk stellen dat SRO Belgium en de promotoren van de DSMEC al vrij lang contact hebben met elkaar. Iedereen kent de huidige problematiek in de BGTC en als we de Belgische autosport ten dienste willen zijn moeten we met elkaar praten. Een eventuele samenwerking aangaande de 24 Hours of Zolder zou dan ook niet meer dan logisch zijn, op voorwaarde dat we alle violen gelijk gestemd krijgen.
Maar schep je dan geen conflict?
“Een conflict schep je enkel als één van de partijen dat zelf wil. Wij zijn echter geen politici. Zowel DSMEC, SRO Belgium als de RACB zullen water bij de wijn moeten doen, iets dat tot vandaag perfect lukt en waar alle partijen zich kunnen in vinden. De onderhandelingen verlopen in de best mogelijke omstandigheden en geen enkele partij stelt zich overigens negatief op.”
Een gemengd kampioenschap, dat zich zou integreren in een nationaal GT kampioenschap. Is dit nog haalbaar?
“Jarenlang is het concept van een mix tussen GT’s en Touring Cars de sleutel tot succes geweest in België. Nu trouwens nog, dat bewijzen onze goed gevulde deelnemersvelden in de DSMEC. We kunnen de DSMEC perfect integreren in de 24 Hours of Zolder, zodat we opnieuw tot een volwaardig deelnemersveld komen voor deze topper op de Zolderse omloop.”
En aan welk compromis denken de beide partijen?
“We gaan nu nog niet spreken over een compromis en ik wens het vel van de beer niet te verkopen alvorens deze geschoten is. De onderhandelingen tot samenwerking verlopen perfect en de bal ligt nu in het kamp van SRO Belgium en de RACB. Als zij ons voorstel aanvaarden en het licht op groen zetten gaan we een schitterende 24H of Zolder tegemoet. We zijn alvast op goede weg en in de loop van volgende week wordt het definitieve en gemeenschappelijke standpunt van DSMEC en SRO Belgium naar buiten gebracht… Eén zaak moge duidelijk zijn: als we tot een sluitende overeenkomst komen, dan zal dit enkel en alleen in het belang van de nationale autosport zijn.”
Zonder enige twijfel kijkt elke Belgische autosportliefhebber uit naar het compromis, waarvan hierboven sprake. Dat de onderhandelingen in een ver gevorderd stadium zijn is intussen duidelijk. Dat mag ook wel, want over goed vier weken vangt het hele etmaalgebeuren over het Zolderse asfaltlint immers aan. “De 24 Hours of Zolder 2008 zullen dit jaar enkel op papier en niet sportief een team of een rijderskwartet als winnaar zien, behoudens een samenwerking”, besluit Dries Heyman. “Het kan raar klinken, maar de enige winnaar (of verliezer) van deze race kan alleen maar de nationale autosport en het aanhorige publiek zijn…”
2 en half nu dus hè Guntherke ! Zo mogen er veel naar de pomp lopen die dat op 2u niet moeten en is er toch maar 1 pitstop verplicht in tegenstelling tot 3u wedstrijd waar minimum 2 pitstops verplicht zijn .2 uurkes vind ik nog kort maarja beter dan niks.
Die gast van arcb ( of hoe dat geval ook heet) wil dat alles volgens gt3 gebeurd volgend jaar, dus geen 24 uren van zolder voor de bgtc. Ik denk dat die dan gereden word door de dsmec volgend jaar. Zullen wel zien zeker maar ik zet daar mijn hoop al op.
ik begrijp ten eerste niet waarom gt3 er gekomen is. Zo ne boecht eigenlijk. Ik zag velle liever Goossens worstelen met zen marcos en die c5-r voorbij vliegen. Hadden ze ook een mooier startvekd. Maarja das mijn mening.2 en half nu dus hè Guntherke ! Zo mogen er veel naar de pomp lopen die dat op 2u niet moeten en is er toch maar 1 pitstop verplicht in tegenstelling tot 3u wedstrijd waar minimum 2 pitstops verplicht zijn .2 uurkes vind ik nog kort maarja beter dan niks.
Die gast van arcb ( of hoe dat geval ook heet) wil dat alles volgens gt3 gebeurd volgend jaar, dus geen 24 uren van zolder voor de bgtc. Ik denk dat die dan gereden word door de dsmec volgend jaar. Zullen wel zien zeker maar ik zet daar mijn hoop al op.
We rijden normaal met 2 Franky & ik terwijl de truckprix ook 2u30 is .
24u hoop ik ook sterk op voor volgend jaar als we Dunlops hebben die iets langer meegaan anders gaan we failliet zonder regen
BGT Gt3 wagens zijn niet berekend op 24u is vorig jaar gebleken enkel de Porsches en Ferrari's zijn daarvoor gewapend met o.a. brembo's die geschikt zijn voor endurance . Lambo's, Astons & Vipers hebben ook brembo's maar zijn te zwaar en zuipen te veel .
Witmeur: ”Als ik het voor het zeggen krijg, dan gaan de toerwagens en de silhouettes er ook uit voor de 24 uren van Zolder. Ik wil me best engageren om 10 bijkomende deelnemers uit het buitenland aan te trekken om het veld te stofferen, in plaats van het risico te lopen dat een Mégane Silhouette onze Aston Martins, Ferrari’s of Vipers zou kloppen.”
Op aandringen van SRO Belgium en Witmeur besloot de RACB dan eind januari 2007 om Toerisme en Silhouette inderdaad te weren uit de 24 Uren van Zolder. Nu past de RACB gewoon die scheiding toe.