Vanmorgen met een (spier)pijnlijk lijf wakker geworden. Wat een racedag.. Neef Lars was als logistiek expert/fourageur/weer-meneer/prettig gezelschap weer een keertje van de partij. En guess what: oompje moest maar eens een race team beginnen met oom-neef Lars-neef Jarno-(mijn)zoon Thom. Goed plan ! Klein financieel hobbeltje te nemen..
Dinsdagnacht wakker geworden door een stel hoosbuien op het dunne alu camperdakske, weer gaan pitten met de gedachte van "wat er nú valt, valt er morgen niet". Vrije training op een lekker natte baan gebruikt om de maagdelijk nieuwe slicks in te rijden/op te ruwen, om vervolgens een paar uur later te horen dat dat met modern rubber niet meer hoeft !? Anyway, een record rondetijd neergezet van net geen 3 minuten.. Zo ! Doe me dat maar eens na !
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Met afstand de langzaamste Alfa. Dat pakt niemand me meer af.
Tijdtrainen !! Neef Lars checkte zo'n beetje iedere minuut de buienradar app, drukte me op het hart metéén het gas er vol op te zetten. De eerste rondjes lekker droog, ook "ruim baan" gehad en 2.08.66 bleek aanmerkelijk verder verwijderd van de 3.00 als de in de vrije training gescoorde 2.56.53. Na een rondje of 5 (schat ik, niet goed onthouden) weer regen, me meteen voorgenomen deze ronde dan nog wel mee te pakken, maar wat meer te liften in de Ramshoek. Iedere racer kent dat moment wel: je stuurt in, om vervolgens meteen al te weten dat het niet goed gaat komen... Zo ook m'n laatste Ramshoek van de tijdtraining. Kanonne, wat wordt je toch gelanceerd door nat gras... Niet zo héél veel geleerd in 8 jaar racen, wél om in dit soort gevallen van het middelste pedaal af te blijven EN te blijven kijken/sturen, dus het liep gelukkig goed af. P3 !!
Race 1 ! Voor vertrek naar de opstelplek gaf weerman Lars de verzekering "Oom, dróger dan droog !!". Not.... 10 minuten later dacht ik aan duikpakken/zwemvliezen/regenrubber. Zo ook de beide H&S 155's: vlak voor de opwarmronde terug naar de pits voor een bandenwissel, maar starten vanuit de pits/te laat terug. Bleek overigens een goede keus: in de eerste ronden stoomden ze met lichtsnelheid van achter naar voor. Starten dus op de eerste startrij !! Nou ja, starten... Ik kwam niet weg: geen tractie/geen grip, en aan remmen en insturen had de Juul ook geen trek. Binnen een paar bochten van "vrij zicht" op de eerste startrij naar "geen zicht whatsoëver" omdat het halve veld me al voorbij was. Halverwege de eerste ronde in het gedrang Jasper niet gezien, die kon ook nergens meer heen dus in de rondte (kleine battle scar voor de Juul), waarna ik lekker met me myself and I het volledige veld kon zien bij te gaan houden. Zo gaandeweg een opdrogende baan/droge lijn, dat bood perspectieven. Helaas code 60: Pieter ging niet uit zijn dak, maar op zijn dak, gelukkig bleef 'ie daar niet op liggen maar kwam met 4 wielekes weer op de grond. Ik zag het gebeuren, ging gelukkig niet hard, nooit leuk, maar de volgende ronde stond ie geheel zelfstandig naast de auto & op eigen benen dus dat was goed om te zien.
Dan de snelheid.. Ik moet in 3 rond de 2800 toeren zitten voor 60 km/uur. Tijdens de briefing waren we héél nadrukkelijk gewaarschuwd ! Maar..... 4000 toeren (in 4 !!!!) bleek niet voldoende om "bij te blijven" bij m'n voorgangers... Ik heb me teveel laten opkl*ten met als resultaat 26 strafseconden aan m'n brandvrije racebroek... Kak.. Als vijfde over de finish (na "groen" kon het gas er lekker vol op ! Profijt van de nieuwe slicks !!), maar als achtste geklasseerd door de tijdstraf.
Race twee !!! Lekker droog, geen druppel op de baan. Ik had, geloof ik voor het éérst in 8 jaar racen, een wé-reld-start !! Voor de eerste bocht al (ik dacht) drie plekken gewonnen. Ook Cees kogelde bij de start naar voren. Al vrij snel alleen nog de zwarte H&S 155's voor me, maar daar kwam Marc aangestoven met z'n tsunami aan Turbo-peekaa's EN het snelsoepele schakelwerk, dankzij een rare maat "mistery bolt" welke zomaar op de paddock voorhanden bleek, just when he needed it most..
In m'n grenzeloze optimisme Niels tóch nog te kunnen pakken in de laatste paar ronden (dat 'ie onderhand een halve baan voor lag was natuurlijk totaal niet relevant..
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
) wat te lomp gereden, veel teveel kerb gepakt in de bochten voor de GT, en ff vergeten de remzuigers weer tegen de schijf te positioneren, en voor aanremmen GT véél teveel vrije slag in het pedaal dus.... rechtdoor dan maar.. Uiteindelijk als vierde over de streep, en als derde geklasseerd omdat Niels strafseconden kreeg. Wat ik overigens niet helemaal snap: Niels kreeg 10 seconden, maar lag schat ik 30, 40 seconden op me vóór ???
2.07.186 als snelste tijd gereden, 8 tiende sneller dan vorig jaar, met als ik me goed herinner vergelijkbare omstandigheden. Nu wel hagelnieuw rubber én 15 kilo lichter, dus er moet strakker worden gestuurd !!
Voor iedere niet-SI deelnemer die dit leest, en eigenlijk best ook zou willen gaan racen: andermaal bleek dat het SI uit een groep van hele prettige mensen bestaat ! Je kunt het veel slechter treffen ! En ALS je wilt racen, wil je dat in een Alfa Romeo, voor niet al te veel geld, dus.....
Speciaal moment voor een speciaal moment: de opstelling van alle Alfa's in "de hoek bij de toren", (kan een handigerd deze foto ff plaatsten hier ??) met Irene en haar twee meiden ervoor: dat was toch wel héél erg gaaf. Thanks voor alle organisatoren hiervan ! Het is natuurlijk afschuwelijk als je een dierbare moet missen, maar om dan te zien dat deze (Alberic, uiteraard) voor veel mensen iets betekent is natuurlijk heel bijzonder en geeft hopelijk wat steun.
Bloedjegave dag, veel geleerd (slicks op nat), redelijk moe, hoop rotzooi in de loods en in de camper, en alweer een redelijk vol zaken-bureau..
Cordiali Saluti, Emile