ma apr 06, 2009 21:07
goed, mijn ervaringen van 5 april, 1e SI race 2009. Erg vroeg eruit, want inschrijven was erg vroeg, had achteraf gezien een half uurtje langer kunnen blijven liggen, maar ja. Dus om 5.00u naast het bed, de honden hadden nog niet eens zin in een wandelingetje , om 5.30 naar de stalling, auto inpakken , trailer aanhaken en rollen maar... Om even over 7.00u aangekomen op het circuit, na mij eerst door de dikke mist geworsteld te hebben. A-dagen waar wij nu rijden zijn druk...erg druk. Dus geen pitbox meer te krijgen, maar gebruik kunnen maken van de gastvrijheid van Barend en team, zodat wij (GR autotechniek en rijders Bart Jan en ondergetekende) wel wat meer faciliteiten hadden dan alleen asfalt om op te staan. Barend had naast zichzelf en Chris als oude bekenden ook 2 nieuwe rijders meegenomen, Johan met de ex-Pieter GTV, die wij vanaf vandaag dus de Johan-nu GTV gaan noemen, en Eelco met de ex-Ronald van Maanen 75 TS. Naast deze 2 nieuwe rijders ook de ex-Patrick Giulia met achter het stuur Raf (nu geheel wit) , een heel fors geprepareerde Alfetta sedan met turbo van Wijnand, en de heel fraai geprepareerde Alfetta GTV van Jon van Auto-GT. Ook een 147 van Edwin Konijn, natuurlijk Armando , Pascal Giacomini en Jan Slinger om de ex-squadra`s compleet te maken. Al met al dus 7 Giulia`s en 1 bertone, dus 8 105-jes, meer dan 50% van het veld (totaal 15 auto`s, niet slecht voor een eerste race denk ik). nog meer cijfers: 5 (ja 5!) nieuwe rijders. Nadat iedereen gekeurd had bleek door de mist de vrije training uitgesteld, begon veel later, met fors inkorten van de tijd tot gevolg. Wel bleek al dat de aanpassingen van de voorgaande week geholpen hadden! in de tijdtraining daarna werd dat helemaal duidelijk met structureel 3 rondjes (van de 5 totaal) achter elkaar onder de 2.13. Ik was tevreden, want het was goed voor een 4e startplek, achter achtereenvolgens Edwin Konijn (147), Pascal (Giulia) en Wijnand Loohuizen (Alfetta Turbo). Niet verkeerd dus! En dan afwachten tot je mag starten, om 1500u pas. Eerst een puinhoop bij de startopstelling, want 4 groepjes: de sportklasse zelf, de BMW compacts, de 10 langzaamste BWM E30`s (want het veld daarvan was te groot!) en wij... Bedenk dat de snelste sportklasseauto`s een 2.00 rijden globaal, en de langzaamste nog altijd god zijn voor een 2.10. Dus je weet dat je , als laatste groepje startend, toch wel vrij vlot ingehaald gaat worden door de snelle jongens, maar ook zelf op de E30`s gaat inlopen.. Met een als ik het goed begrepen heb meer dan 50 auto`s op de baan... leuk... en je kent elkaar ook nog niet goed. Respect trouwens voor de snelle jongens, die zijn gewoon snel voorbij, hoeft geen tijd te kosten ook voor beiden als je even goed oplet.
Race 1: de start. Opgesteld einde Bos-uit, biten beeld van de brug, dus een eigen starter met vlag! Ik was slecht weg, maar kon snel goedmaken, en na enige tijd een gevecht met Wijnand kon ik de derde plek zeker stellen. Bij inlopen van de BMW`s kon Pascal (en uiteraard Edwin) helaas verder uitlopen dan ik wilde, ik kon geen aansluiting meer krijgen. Achter mij zag ik Armando in gevecht met Wijnand, uiteindelijk in het voordeel van Armando beslist. Race uitgereden met handhaving van positie, maar wel een beetje saai: Pascal te ver voor, de rest ver genoeg achter om geen bedreiging te vormen mits ik geen fouten zou maken. Dus oppassen dat je lekker constant blijft rijden, en geen risico`s aangaan.
Race 2: derde startplek, achter Edwin en Pascal! Lekker gevoel, dat was lang geleden. Wijnand was klaar door turboproblemen (pakking meen ik) , Armando naast mij, Bart Jan achter mij... De start was uiteindelijk door ongevallen bij andere races bijna een uur later. Nu wel een goede start. Er lag een oliespoor op de baan van Gerlach tot bovenaan Hunzerug, wel zand gestrooid maar toch.. Edwin was voorzichting waardoor Pascal een tijdje 1 lag, en Edwin toch wel enige moeite had erlangs te komen. Achter mij Armando in de nek, die zich druk aan het maken was erlangs te komen. Uiteindelijk het pleit beslecht , hij kwam erlangs en uiteindelijk ook langs Pascal, waar ik in ieder geval bij kon blijven, en zelfs een beetje inlopen. Race 2 was 2 ronden ingekort, helaas, anders had een derde plek er misschien nog wel in kunnen zitten.. In de laatste paar rondjes hard geprobeerd er langs te komen, maar verder dan hem er naast zetten lukte niet helaas. Bijna is nog steeds niet genoeg....Dus uiteindelijk Edwin , Armando, Pascal en ik als 4e over de streep. dus ook 4e dagoverall Squadra Italia, een mooi begin, goed voor de punten nu het nog kan. Diverse 75`s met TS of turbo , en de beloofde 155 (`s) waren nog niet af. Ik hoop wel dat wij een 50-50 verdeling moderner/klassiek kunnen handhaven . En op naar de 20+ rijders! Naar ik begreep hebben de nieuwe rijders zich kostelijk vermaakt, ondanks hun aanloopproblemen, dus mensen: doorbouwen!
Wel werk te doen voor Superraceweekend, de eerstvolgende race, en als het droog is hopelijk 17 april testen bij de HARC met de volgende aanpassingen.
En mijn complimenten voor Eric, de coupe was niet klaar, maar hij was er wel, met een seicento! that`s the spirit! En hij staat ook niet onderaan in de totaallijst van de DNRT (niet uitgesplitst naar klasse)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.