Voorschriften van DNRT:
Artikel 13- Rolkooi
De rolkooi (zie ook ASJ 2006, pp. 517 t/m 524) dient in alle opzichten (model, uitvoering, afsteuning met afsteuningsplaten) tenminste te voldoen aan de voorschriften gepubliceerd in FIA Code Sportif annex J, onder artikel 253 voor de FIA klassen Groep N/A/B/(ST), corresponderend met het (bouw)jaar van de ingeschreven wagen; voor wagens met een bouwjaar van vóór 1993 geldt als minimum de FIA voorschriften die in 1993 voor de groepen N/A/B van toepassing waren.
Uitvoeringen rolkooi
a. Zelfbouw. Deze dient ten aanzien van vorm, uitvoering, afmetingen en materiaal in alle opzichten exact te voldoen zoals in artikel 253, annex J, FIA Code Sportif, onder meer met illustraties is weergegeven. Een vertaling van artikel 253, annex J, FIA Code Sportif 2006 is opgenomen in het Knaf ASJ 2006 op pp. 517 e.v.
b. Vrij ontwerp overeenkomstig artikel 253 lid 8.4, annex J, FIA Code Sportif, met een homologatie door een ASN (Knaf, DMSB, RAC, etc.). Elke modificatie aan een gehomologeerde rolkooi is verboden en maakt de kooi ongeldig (Knaf ASJ 2006, pp.522).
Bevestiging rolkooi
a. Bevestigingsvoeten beugel(s):
Iedere beugel die wordt afgesteund op een chassis/carrosseriedeel dient op de plaats van afsteuning van een bevestigingsvoet te zijn voorzien. Een bevestigingsvoet is een plaat gelast aan de rolbeugelpijp waardoor deze aan het chassis of carrosserie bevestigd kan worden, gewoonlijk op een versterkingsplaat.
b. Versterkingsplaten:
Een versterkingsplaat is een plaat bevestigd aan de carrosserie of het chassis bestemd als montagevoet van de (bevestigingsvoet) rolbeugel om de last over de opbouw te verspreiden. De versterkingsplaat dient minimaal 3 mm dik te zijn, en een oppervlakte te hebben van 120 cm2. De versterkingsplaat moet aan de carrosserie zijn vastgelast (zie tekeningen nr. 253-18 e.v.( ASJ pp.573)
c. Bevestiging:
Met uitzondering van de beugel(s) die achter de hoofdbeugel (dit is de beugel dwars door de auto direct achter de voorstoel) zijn afgesteund, dient de bevestigingsvoet van iedere beugel op een stalen versterkingsplaat te worden bevestigd met tenminste 3 bouten van tenminste M8 grootte, kwaliteit 8.8 ISO norm of beter. Dit zijn minimum eisen. Meer bouten mogen worden gebruikt en de bevestigingsvoeten mogen direct op de versterkingsplaten worden gelast. Het vastlassen van de kooi aan de carrosserie is toegestaan, eventueel met verbindingsstrips of –platen.
(Voor bijzonderheden zie ASJ pp. 449 e.v.; voor KNAF erkende rolkooifabrikanten zie ASJ pp.583)
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... nnexeJ.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... _Tekst.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... kanten.pdf
http://www.knaf.nl/bestanden/jaarboek/A ... ningen.pdf
Als ik de pdfjes snel doorlees zie ik geen problemen.