Pagina 1 van 1

Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: di mar 06, 2007 15:56
door alf_alfa
Ik heb sidepipes gemonteerd op de 3V6. Dat geeft nogal wat geweldig oorstelende geluid.
Zijn er hier mensen met ervaring die sidepiped hebben gebruikt in KNAF raceverband? Komt het geluid onder de norm of was er sprake van een overschrijding?

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: di mar 06, 2007 16:08
door vV
tja maar 1 manier om te weten te komen, Db meting doen net als op het circuit. Aan welke kant heb je de sidepipe? ik meen dat d emeting gebeurt begin rechte eind aan de kant van de pitstraat. Dus sidepipe links blaast van de meter vandaan.

Hoeveel en wat voor soort demper zit erin? Het is mogelijk sidepipes te maken die voldoen aan de normen overigens, er rijden er meer.

Overigens worden de geluidseisen steeds strenger, en niet voldoen aan de norm bij meting betekent auto aan de kant en niet meer rijden, en dus zonde van het inschrijfgeld...

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: di mar 06, 2007 17:36
door frankalfa
Ik weet dat turbomarc en brother pedro met het SI vorig jaar op Zolder 2x zwart (= exit) hebben gehad met hun side pipe...(75 turbo) Terwijl daar nog een limiet is van 90dB....
Was volgens mij Remco de Boer die met een TS reed (een oranje); moest bij het uitkomen van de kanaalbocht ook ff gas liften bij de geluidmeettent om in de baan te blijven....Ging volgens mij meer over inlaat- dan uitlaatgeluid...
Grtz,fRank

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: di mar 06, 2007 17:43
door TurboMarc
Sidepiijp mag, geen probleem, als hij maar niet meer dan een paar cm buiten de auto uitsteekt.
Verder geldt het decibel verhaal. Zolder ging bij ons fout omdat het dempingsmateriaal verbrand was (nieuwe demper van Simons).
Ik rij nu met alleen een originele middendemper en dat geeft geen problemen :)

P.S.
Wat ook scheelt is uitlaat omhoog laten wijzen. Als hij naar beneden kromt, weerkaatst (lees versterkt) het geluid via het asfalt.

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 00:23
door alf_alfa
Even een antwoord vanaf mijn laptoppie, met kapotte ENTER toets. Dus schrijf ik alles maar achter elkaar. ;) Uhm, het betreft een sidepipe ZONDER middendemper, maar zal deze dus gaan aanpassen. En het zijn er twee. Links en rechts. Volgens mij steekt ie niet uit. Het is de ex 75 van Jeroen Boer, dus die met die 2 turbo's. Echter nu zonder turbo's dus zal ie duidelijk meer geluid gaan produceren, dan met turbo's. Enfin, er gaat binnenkort een nieuwe APK (!) op, dus daarvoor wordt tijdelijk een standaard op gemonteerd. Nu we het dan toch over geluids normen hebben.... ik was voornemens de grotere inlaat kanalen van 6 cm per kanaal te monteren. Dus als ik jullie goed begrijp, produceert dat nog meer geluid....ik doe het wel icm een grotere "hoedje" (de airintake met 6C erop), waarin de spruitstukjes worden gemonteerd, en daarna een Squadra chip erin....volgens mij blaas ik dan de DB meter en al van de band :P .....

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 17:28
door TurboMarc
eea hangt er natuurlijk vanaf of je wel of geen luchtfilter monteerd 8)

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 18:14
door alf_alfa
ja tuurlijk slimpie 8)

Die crosspipe, conische openluchtfilter

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 18:41
door Dennis de Rooy
Natuurlijk moet je de grotere kelken monteren en als je gewoon het inlaathuis daarbij gebruikt wat erbij hoort (met bijpassende openingen) en voor de luchtmeter een filter, dan moet het met je inlaatgeluid wel goed komen. Liefst een flinke airbox. Koelere lucht en minder geluid dan een open filter.

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 18:48
door alf_alfa
Dan gaat ik dat gelijk doen. Ik had begrepen dat extra grote inlaten, zoals jeroen die op zijn biturbo meeleverde, niets extra aan vermogen opleverde. Gemonteer dop een conventionele non-turbo motor. Wat denk t u ;) ?

RE: Sidepipes op Zandvoort of in het algemeen op een circuit

Geplaatst: wo mar 07, 2007 19:42
door Dennis de Rooy
Kortgezegd zijn er 2 theorien. De ene zegt: "Hoe groter de inlaat, des te beter", de ander: "met zulke grote kelken verlies je luchtsnelheid en dus vulling". Aangezien de kelken taps toe lopen (sluiten ze netjes aan op de inlaatpoort qua diameter??) lijkt het me een goede zet om ze te monteren. Als ze niet aansluiten lijkt het me beter om std kelken te monteren, anders heb je 6 restricties in je inlaattraject = HEEL slecht voor flow. Dus: Meten = weten!