Heb me hier aangemeld om antwoord te geven op je vraag.
Ben al een jaar bezig met bandendruk zelf uitrekenen, met behulp van de formule, die de bandenfabrikanten ook gebruiken.
Komt van pagina 14 van het Standards Manual van het ETRTO, dus de formule is betrouwbaar.
Is echter maar net wat je invoert, vooral voor de gewichten.
Onder de volgende link staat mijn artikel met zijn doorlink naar het camperforum, waar alles begonnen is.
http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492
Als laatste heb ik een Excel-formulier gemaakt om de berekende drukken, die ik aanneem voor standaard gebruik, om te rekenen naar temperatuur voor race-gebruik. En dat is nu precies wat je nodig hebt.
Het staat onder de volgende link
http://members.home.nl/jadatis/Druktempomrekenen.xls
Mijn idee is dat als je ervoor zorgt dat de ideale druk voor straatgebruik, waar de werk-temperatuur van de band-inhoud ongeveer 45 graden C is,heerst bij race-gebruik ( band-inhoud 90 graden C), dat dan de auto maximale grip heeft. Zelf bedacht, dus kan nog wat aan mankeren. Dus als je daar zelf andere inzichten over hebt , dan lees ik dat graag. De temperaturen, en zelfs de luchtdruk buiten, kun je ook nog veranderen, als je daar betere kennis over hebt.
werk er eens mee en laat het me weten .