Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

Juiste bandenspanning SSar

wo aug 27, 2008 22:00

Bij deze mijn vraag
Het gaat natuurlijk om mn sprint .

Wat is een goeie bandenspanning voor zaterdag en zondag op het circuit.
mooi weer dus ...............
Er zitten straatbanden op
voor Toyo proxis
en achter pirelli drago
de maat 195/50 R15
gewicht zal ongeveer 850 kg zijn

Wie ??

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 07:49

Als mijn sprint wordt uitgelaten op het circuit zet ik de spanning met straatbanden op 2 bar voor en 2,2 bar achter. Of dat ook voor jou en jouw banden werkt weet ik niet.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 10:13

Daar lijkt me toch geen zinnig woord over te zeggen?

Is grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur, balans in de auto, staat van de banden, buitentemperatuur van dat moment, vochtigheidsgraad zelfs etc, etc....

Voor een basis set-up kun je gewoon gaan experimenteren en kijken wat het best bij jouw rijstijl past.... kun je ook gewoon op straat doen... straatasfalt verschilt niet heel veel van dat op Assen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 11:45

Geen zinnig woord :?:

er zal toch wel zoiets als een basis zijn lijkt mij
Daar gaat het mij namelijk om , veel ervaring heb ik namelijk niet behalve met de normale sprint een aantal keren op het circuit gereden

anyway......... ik druk er wel wat lucht in :biggrin:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 11:54

Ik zou gewoon lekker gaan experimenteren... is nog leuk om te doen ook... een paar gemene bochtjes uitzoeken en beginnen met standaard spanning.... voetpompje mee als er geen compressor in de buurt is....en dan gaan varieeren... als je steeds dezelfde bochtjes rijdt zou je het verschil moeten voelen en kun je gaan inschatten of je omhoog of omlaag moet met je spanning om hem zo te laten sturen dat JIJ je er lekker bij voelt...

Hebben dat in Italie wel eens gedaan met verstelbare schokdempers... keertje of 8 dezelfde bochtjes gereden en na elke keer verstellen totdat ie "perfect" was....

En geen zinnig woord... als je op zoek bent naar "relatieve" perfectie niet... want er zijn zo verschrikkelijk veel factoren... slijtage van je onderstel... demper/veren-combinatie... persoonlijke voorkeur... IMHO is beginnen met standaard het enige zinnige....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 11:56

Hey Rogier,

Beetje zoeken levert wel wat op qua gegevens van met name de 33's..
Vorig jaar reed ik met de sud voor 2,1 en achter 2,2 uit mijn hoofd. Maar dat was met 225/45/13 dus zegt eigenlijk niks t.o.v. jouw banden+maat.
Word voor mij ook wat vogelen met slicks dit jaar.

Ciao martijn
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:21

Op zich zijn de waarden die genoemd worden een goed uitgangspunt. Probeer als je de kans krijgt in pauzes even te voelen hoe warm je banden worden en of de warmte goed evenredig op de breedte van de banden zit. Als alleen het midden warm wordt, sta je te hard, als allebei de buitenranden warm worden en het midden minder sta je te zacht. Een 155 met die banden en een boel kilo's meer zette ik op 2.4 rondom (gastank) en met minder gewicht zou je met wat minder druk moeten rijden. Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje. Verder moet je uiteraard op je gevoel afgaan, als je er af glijdt sta je waarschijnlijk te hard, als je gaat bouncen staan je waarschijnlijk te zacht. :)

Andretti Molletti

Re: RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:26

.... Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje.
Ik zeg grindbak :lol:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:34

.... Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje.
Ik zeg grindbak :lol:
Geen zorgen... ik neem de Engelse Boer in net jasje wel mee... en een lange ketting... 8)

Ik zou toch eerder gokken op de laagste spanning (= meeste grip) op die wielen die het zwaarst belast worden... en dat is bij een FWD toch echt de... voorwielen!

Daarna met de spanning van de achterwielen spelen om de balans goed te krijgen... maar eerst de voorkant naar je zin...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:38

En een zeem om hem op te poetsen.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:38

HEUL belangrijk! :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...


Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:45

straatbanden altijd wel wat harder zetten dan normaal is mij altijd geleerd. Om de eenvoudige reden dat de samenstelling en opbouw van met name het karkas van de band heel anders is dan van slicks cq racebanden. Veel slappere wangen met name.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Juiste bandenspanning SSar

do aug 28, 2008 12:51

Ik meen dat het advies op de racecursus destijds was 0.5 bar harder dan normaal..
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

jadatis

RE: Juiste bandenspanning SSar

za sep 06, 2008 13:53

Heb me hier aangemeld om antwoord te geven op je vraag.
Ben al een jaar bezig met bandendruk zelf uitrekenen, met behulp van de formule, die de bandenfabrikanten ook gebruiken.
Komt van pagina 14 van het Standards Manual van het ETRTO, dus de formule is betrouwbaar.
Is echter maar net wat je invoert, vooral voor de gewichten.
Onder de volgende link staat mijn artikel met zijn doorlink naar het camperforum, waar alles begonnen is.
http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492

Als laatste heb ik een Excel-formulier gemaakt om de berekende drukken, die ik aanneem voor standaard gebruik, om te rekenen naar temperatuur voor race-gebruik. En dat is nu precies wat je nodig hebt.
Het staat onder de volgende link
http://members.home.nl/jadatis/Druktempomrekenen.xls

Mijn idee is dat als je ervoor zorgt dat de ideale druk voor straatgebruik, waar de werk-temperatuur van de band-inhoud ongeveer 45 graden C is,heerst bij race-gebruik ( band-inhoud 90 graden C), dat dan de auto maximale grip heeft. Zelf bedacht, dus kan nog wat aan mankeren. Dus als je daar zelf andere inzichten over hebt , dan lees ik dat graag. De temperaturen, en zelfs de luchtdruk buiten, kun je ook nog veranderen, als je daar betere kennis over hebt.

werk er eens mee en laat het me weten .

Terug naar “Racen - Algemeen”