Pagina 1 van 2
Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: wo aug 27, 2008 22:00
door sprint88
Bij deze mijn vraag
Het gaat natuurlijk om mn sprint .
Wat is een goeie bandenspanning voor zaterdag en zondag op het circuit.
mooi weer dus ...............
Er zitten straatbanden op
voor Toyo proxis
en achter pirelli drago
de maat 195/50 R15
gewicht zal ongeveer 850 kg zijn
Wie ??
grt rogeralfa

RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 07:49
door Woody34
Als mijn sprint wordt uitgelaten op het circuit zet ik de spanning met straatbanden op 2 bar voor en 2,2 bar achter. Of dat ook voor jou en jouw banden werkt weet ik niet.
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 10:13
door Zaagauto
Daar lijkt me toch geen zinnig woord over te zeggen?
Is grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur, balans in de auto, staat van de banden, buitentemperatuur van dat moment, vochtigheidsgraad zelfs etc, etc....
Voor een basis set-up kun je gewoon gaan experimenteren en kijken wat het best bij jouw rijstijl past.... kun je ook gewoon op straat doen... straatasfalt verschilt niet heel veel van dat op Assen.
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 11:45
door sprint88
Geen zinnig woord
er zal toch wel zoiets als een basis zijn lijkt mij
Daar gaat het mij namelijk om , veel ervaring heb ik namelijk niet behalve met de normale sprint een aantal keren op het circuit gereden
anyway......... ik druk er wel wat lucht in
grt rogeralfa

RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 11:54
door Zaagauto
Ik zou gewoon lekker gaan experimenteren... is nog leuk om te doen ook... een paar gemene bochtjes uitzoeken en beginnen met standaard spanning.... voetpompje mee als er geen compressor in de buurt is....en dan gaan varieeren... als je steeds dezelfde bochtjes rijdt zou je het verschil moeten voelen en kun je gaan inschatten of je omhoog of omlaag moet met je spanning om hem zo te laten sturen dat JIJ je er lekker bij voelt...
Hebben dat in Italie wel eens gedaan met verstelbare schokdempers... keertje of 8 dezelfde bochtjes gereden en na elke keer verstellen totdat ie "perfect" was....
En geen zinnig woord... als je op zoek bent naar "relatieve" perfectie niet... want er zijn zo verschrikkelijk veel factoren... slijtage van je onderstel... demper/veren-combinatie... persoonlijke voorkeur... IMHO is beginnen met standaard het enige zinnige....
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 11:56
door Duc
Hey Rogier,
Beetje zoeken levert wel wat op qua gegevens van met name de 33's..
Vorig jaar reed ik met de sud voor 2,1 en achter 2,2 uit mijn hoofd. Maar dat was met 225/45/13 dus zegt eigenlijk niks t.o.v. jouw banden+maat.
Word voor mij ook wat vogelen met slicks dit jaar.
Ciao martijn
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:21
door WhizzMan
Op zich zijn de waarden die genoemd worden een goed uitgangspunt. Probeer als je de kans krijgt in pauzes even te voelen hoe warm je banden worden en of de warmte goed evenredig op de breedte van de banden zit. Als alleen het midden warm wordt, sta je te hard, als allebei de buitenranden warm worden en het midden minder sta je te zacht. Een 155 met die banden en een boel kilo's meer zette ik op 2.4 rondom (gastank) en met minder gewicht zou je met wat minder druk moeten rijden. Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje. Verder moet je uiteraard op je gevoel afgaan, als je er af glijdt sta je waarschijnlijk te hard, als je gaat bouncen staan je waarschijnlijk te zacht.

Re: RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:26
door Andretti Molletti
.... Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje.
Ik zeg grindbak

RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:34
door Zaagauto
.... Overweeg om achter zachter te zetten dan voor in verband met de gewichtsverdeling van een sudje.
Ik zeg grindbak

Geen zorgen... ik neem de Engelse Boer in net jasje wel mee... en een lange ketting...
Ik zou toch eerder gokken op de laagste spanning (= meeste grip) op die wielen die het zwaarst belast worden... en dat is bij een FWD toch echt de... voorwielen!
Daarna met de spanning van de achterwielen spelen om de balans goed te krijgen... maar eerst de voorkant naar je zin...
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:38
door giuliettaevo
En een zeem om hem op te poetsen..

RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:38
door Zaagauto
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:43
door Andretti Molletti
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:45
door vV
straatbanden altijd wel wat harder zetten dan normaal is mij altijd geleerd. Om de eenvoudige reden dat de samenstelling en opbouw van met name het karkas van de band heel anders is dan van slicks cq racebanden. Veel slappere wangen met name.
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: do aug 28, 2008 12:51
door TurboMarc
Ik meen dat het advies op de racecursus destijds was 0.5 bar harder dan normaal..
RE: Juiste bandenspanning SSar
Geplaatst: za sep 06, 2008 13:53
door jadatis
Heb me hier aangemeld om antwoord te geven op je vraag.
Ben al een jaar bezig met bandendruk zelf uitrekenen, met behulp van de formule, die de bandenfabrikanten ook gebruiken.
Komt van pagina 14 van het Standards Manual van het ETRTO, dus de formule is betrouwbaar.
Is echter maar net wat je invoert, vooral voor de gewichten.
Onder de volgende link staat mijn artikel met zijn doorlink naar het camperforum, waar alles begonnen is.
http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492
Als laatste heb ik een Excel-formulier gemaakt om de berekende drukken, die ik aanneem voor standaard gebruik, om te rekenen naar temperatuur voor race-gebruik. En dat is nu precies wat je nodig hebt.
Het staat onder de volgende link
http://members.home.nl/jadatis/Druktempomrekenen.xls
Mijn idee is dat als je ervoor zorgt dat de ideale druk voor straatgebruik, waar de werk-temperatuur van de band-inhoud ongeveer 45 graden C is,heerst bij race-gebruik ( band-inhoud 90 graden C), dat dan de auto maximale grip heeft. Zelf bedacht, dus kan nog wat aan mankeren. Dus als je daar zelf andere inzichten over hebt , dan lees ik dat graag. De temperaturen, en zelfs de luchtdruk buiten, kun je ook nog veranderen, als je daar betere kennis over hebt.
werk er eens mee en laat het me weten .