gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

kosten racen

ma okt 27, 2008 10:15

Ik zit er aan te denken een racer te maken of te verbouwen.
Waar moet ik z'on beetje aan denken wat het allemaal kost per jaar. (onderhoud, inschrijf race kosten enz...)
Ik wil het zo "buget" mogenlijk houden voor zo ver het kan. Racen is nu eenmaal duur , dat weet ik.

Heb gewoon geen benul van de kosten. ben benieuwd!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: kosten racen

ma okt 27, 2008 11:31

maken is altijd duurder dan een bestaande kopen en opfrissen. hamvragen in dit kader zijn:

wat kan je zelf, en aan wat voor auto denk je?

Kosten van kleding, helmen ed kan je vinden bij de diverse toeleveranciers.

Verder kost een seizoen SI, afhankelijk van waar je in rijdt een 200,= per racedag aan inschrijving, reken op een 40-50 liter benzine afhankelijk van de auto natuurlijk, je transport van en naar circuit, en reken op een paar honderd per jaar aan gebruikte slicks tot 1000,= per jaar voor 2 sets nieuwe toyo`s. en dan je upgrades, onderhouw etc. Moeilijk een vast bedrag voor te zetten. De instapracers zijn er vanaf een 2500,= met werk voor een 33 of een Alfetta GTV (net verkocht..) tot een 30.000 kant en klaar (voor een dikke bertone) dus dat kan je zo gek maken als je zelf wilt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

ma okt 27, 2008 13:00

Wat wil je precies? Welke auto, welke motor, welke klasse? Hoe vaak?
Eigenlijk moet je het andersom stellen: ik heb € x,- is dat voldoende om.......
Dus....

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 27, 2008 13:18

Ik zit te denken aan een stuk of 3X per jaar het cirquit op.
Wat voor auto? wil het zo goedkoop mogenlijk dus daar hangt het model vanaf (suggesties?).

Het is voor de fun. Ook wil ik het blok eventueel voorzien van een supercharger (heb het al eens eerder gedaan)
Kan echt veel zelf doen (pleeg nu het onderhoud ook al zelf). ook heb ik een hele werkplaats met draaibanken freesmachienes (cnc en convetioneel) ter beschikking.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

ma okt 27, 2008 13:30

Wil je goedkoop gaan racen? Neem dan GEEN Supercharger of Turbo.
Koop de 33 16V SI in de te koop sectie en ga lekker sturen gedurende 3 races (Gooi daarna de auto weg en beslis voor een beter modelletje)
33 16V: 2000,-
racedag: 450,-
Dus...reken maar uit!

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 27, 2008 14:10

wat bedoel je precies allemaal met een race dag?
ook benzine?

kun je iets specifieker zijn?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: kosten racen

ma okt 27, 2008 14:11

Wil je goedkoop gaan racen? Neem dan GEEN Supercharger of Turbo.
Koop de 33 16V SI in de te koop sectie en ga lekker sturen gedurende 3 races (Gooi daarna de auto weg en beslis voor een beter modelletje)
33 16V: 2000,-
racedag: 450,-
Dus...reken maar uit!
Licentie+cursus: 1500.- (tenzij je alleen examen doet)
Helm+overall+schoenen+handschoenen+ondergoed: 500,- (als je heel goedkoop shopt, het dubbele of meer kan je zo kwijt zijn)

Is een track-tool voor 3 keer per jaar sportklasse rijden niet goedkoper?
3 races is niet heel veel goedkoper dan 6 races als je zo gaat rekenen. Wat Michel zegt is zeker waar, de kosten van een "dikke" auto lopen snel op en als je een beginner bent zal je er ook niet heel veel harder mee gaan dan met een instappertje.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 15:45

racen is iets heel anders dan track-days, een dimensie extra zeg maar. Als ik dit zo lees: koop eerst eens een min of meer kant en klare racer, en beoordeel dan met een jaar of het iets voor je is. Die racer raak je daarna wel weer kwijt. Maar dan heb je tenminste een verkoopbare die neit geheel naar eigen wensen en eisen is aangepast. (leuk idee die compressor, maar kijk eens naar de top 5 van SI dit jaar...de enige echt heftige auto is de Turbo van de gebr. Rietkerk, maar bedenk dat dat een fors uitontwikkelde auto was al voor het seizoen van start ging.).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 27, 2008 16:21

De 16V van Arno is een goede auto om mee te beginnen. Hij reed er 2.07 mee met een standaard motor en dat is serieus hard. Een 75 TS met standaard motor doet 'm dat niet na. Daarnaast zijn onderdelen van de 33 makkelijk te krijgen en niet duur.

En een dag SI kost ongeveer:

Inschrijfgeld + transponder: 200,-
brandstof : 100,-
pitbox: 50,- (delen)
slijtdelen( remmen, banden): 100,-

Dan komt je vervoer van en naar het circuit er nog bij. Zo komt Michel dus aan 450 euro per racedag. En dan heb je nog geen schade gereden........ Dat gebeurt iedereen wel eens in meer of mindere mate :roll: en dat kan je budget aardig doen slinken. Dus als jij wil beginnen met SI rijden........

2000,- auto
1400,- 3 races
1500, cursus
1000,- pak/helm/e.d.

Denk even goed na! Dat is er namelijk niet meer bij als je bent begonnen met je cursus, dan ben je verslaafd.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Michel vd Grinten
Guru
Guru

ma okt 27, 2008 16:34

Specifiek genoeg? Thanx Dennis ;)
(dat noemen we nog eens wassen, scheren en knippen :D )

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 27, 2008 16:47

Dennis heet het gras al aardig voor m'n voeten weg gemaait.
Een dagje racen is circa E500 zonder tegenslag of gekkigheid, ook mijn ervaring. Minder word het niet, alleen meer.
En ervan uitgaande dat auto en trailer hebt om zelf je racer te vervoeren.
Licentie kan van circa E700 voor 2 daagse curus tot circa E1800 (ofzo?) voor RSZ wintercursus.
Kleding en auto kan je zo gek maken als je zelf wilt. Pak, helm, ondergoed, handchoenen spul dat ook nog beetje lekker past zal al gauw rcihting E700 gaan. Eerder meer dan minder. Zie de sites van diverse leveranciers. Kan je zo zelf uitzoeken. Kwestie van klikken.
Qua auto is een 3316v de meeste snelheid voor je geld en de 33 die Arno te koop heeft lijkt scherpe deal. Veel beter gaat niet worden als je budget wilt racen. Zelf auot bouwen kost je een veelvoud aan tijd en geld. Eigelijk ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee als je zelf een auto opbouwd, daar komt het wel op neer. Zelf auto opbouwen moet je alleen doen als je het bouwen de helft van de lol van het racen vind en daar ook tijd en geld voor over hebt.

Mzzl,
DJ

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 17:15

Licentie kan van circa E700 voor 2 daagse curus tot circa E1800 (ofzo?) voor RSZ wintercursus
iemand met al redelijk circuitervaring van trackdays kan zonder cursus afrijden voor de licentie. De cursusdagen zijn overigens wel heel leuk om te doen!

voor de rest: niets aan toe te voegen. racen kost gewoon geld. En lees alle verslagen eens door, met name de berichten over tegenslagen! als je daar tegen kan en reserve voor hebt in je budget mooi! kan je daar slecht tegen, of slecht tegen een jaartje pech, geen race uit kunnen rijden vanwege technische of andere pech: niet aan beginnen!
Racen is wel heel goed voor karaktervorming denk ik trouwens, zeker als je een tijdje tegenslagen hebt ...

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 27, 2008 19:37

toch wel een prijzig allemaal. Ik zeg niet dat het onmogelijk is. T is wel echt een jongensdroom. Met tegenslagen kan ik wel overweg. Met bv mijn eeste project ging het ook niet bepaald vlekkenloos.
misschien dat de si dan toch iets voor me is. Even een paar nachten goed over slapen..

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 27, 2008 19:50

Bedenk: bij SI mag de FIA keur op diverse zaken verlopen zijn, dus dat kan allemaal gebruikt aangeschaft (als het niet meer in een auto aanwezig is). Ook kleding zou dus 2e hands kunne, maar daarmoet je dan wel aan kunnen komen. Helm zou ik nooit op besparen, zo ook gordels.

Maar wat is prijzig?? meer budget dan Si vind je niet denk ik, tenminste niet met ""ons"" merk...je kan eventueel Volvo 360 geen Modena gaan rijden, instappen voor 1500,- of zo aanschaf. Maar kledingkosten en inschrijfgelden blijven hetzelfde. Doe mij dan maar een 33 of de GTV van pieter... Achterremmen in orde maken, sperretje erin zou ook leuk zijn (maar hij deed het zonder ook prima..)en je doet goed mee.

Michel vd Grinten
Guru
Guru

Re: RE: kosten racen

ma okt 27, 2008 23:09

Bedenk: bij SI mag de FIA keur op diverse zaken verlopen zijn, dus dat kan allemaal gebruikt aangeschaft (als het niet meer in een auto aanwezig is). Ook kleding zou dus 2e hands kunne, maar daarmoet je dan wel aan kunnen komen. Helm zou ik nooit op besparen, zo ook gordels.

Maar wat is prijzig?? meer budget dan Si vind je niet denk ik, tenminste niet met ""ons"" merk...je kan eventueel Volvo 360 geen Modena gaan rijden, instappen voor 1500,- of zo aanschaf. Maar kledingkosten en inschrijfgelden blijven hetzelfde. Doe mij dan maar een 33 of de GTV van pieter... Achterremmen in orde maken, sperretje erin zou ook leuk zijn (maar hij deed het zonder ook prima..)en je doet goed mee.
Zo is dat! En gaan met die banaan :D

Terug naar “Racen - Algemeen”