Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

Camber instelling voor op 147/156 modellen

vr sep 25, 2009 12:46

Weet iemenad of er een set voor verstelbare camber op de voorwielen is voor op de 147? Nu heb ik een vaste instlling op 3.5 gr. maar daar kun je verder niet mee spelen. Als iemand iets weet hoor ik het graag ....
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

stopie
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 18:53

Re: Camber instelling voor op 147/156 modellen

vr sep 25, 2009 13:33

Weet iemenad of er een set voor verstelbare camber op de voorwielen is voor op de 147? Nu heb ik een vaste instlling op 3.5 gr. maar daar kun je verder niet mee spelen. Als iemand iets weet hoor ik het graag ....
madeno heeft bovenste draagarmen met excentrische bussen. Dan kan je hier wel iets mee spelen

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

vr sep 25, 2009 13:37

Kan je niks van een 147 GTA "lenen"? Kan me niet voorstellen dat bij die apparaten het moeilijk aan te passen is. Andretti Molletti of Berlinista kan je daar meer over vertellen. Die hebben aan Vogel z'n 147 gesleuteld.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

zo sep 27, 2009 11:29

Voor m'n Cup 156 hebben we ook nog steeds geen echt goede oplossing kunnen verzinnen, naast excentrische bussen dan, wat wel een klein stapje voorwaarts is.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 10:51

Wat bij de 156 Cup en de 147 GTA werd gedaan is een arm doorbuigen, maar dat was illegaal in de Cup!

In mijn 147 JTD Cup zit al een a-centrische bus [Gerben Goet kan die leveren van www.ggtechniek.nl] maar daar kom je niet verder dan 3.5 graden "vast" mee. Er is ook een 6 graden vaste versie maar dat is veel te veel. Ik zou van 2,5 naar 4,5 willen kunnen stellen.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 11:28

Ja, illegaal of niet, ze reden er wel mee, dit wilde ik ook nog opperen, maar ging ervanuit dat je daar al mee reed!
Ben je er dan niet, als je de armen voor +/-2 graden camber doorbuigt en de excentrische bussen houdt?

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 16:05

Volgens mij halen jullie camber en caster door elkaar als ik dit zo lees. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 17:51

Met de bovenste draagarm veranderd de caster ook mee als je idd de camber aanpast, daar heb je gelijk in Arie maar dat doorbuig verhaal volgens mij niet, maar ik heb dat zelf nooit gedaan dus weet het ook niet. Als je de bovenste draagarm verder naar voren laat komen gaat ie schuin naar voren en gaat caster en camber veranderen. Je zou die twee schijven in de draagarm nog tov elakaar anders kunnen zetten maar dan gaat er geen rechte bout meer door en moet je ov met schuine gaten gaan werken of iest van uniballs erin verwerken maar wordt een uidaging om dat goed te krijgen.

Denk daarom ook dat je aan de onderkant moet zijn maar heb geen idee hoe je dat op zou kunnen lossen.

Wat ik zoek is een verstelbare oplossing, kan je links & rechts afzonderlijk afstellen en waar ik met name wat aan wil doen is de overmatige slijt aan de binnen zijde van de banden. Is met voorwiel aandrijving toch al een probleem en de Q2 zal het ook wel minimaliseren maar toch.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Andretti Molletti

Re: RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 19:07

en waar ik met name wat aan wil doen is de overmatige slijt aan de binnen zijde van de banden. Is met voorwiel aandrijving toch al een probleem ....
Keertje bellen is ook een optie hoor ;)

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

ma sep 28, 2009 20:04

Nee niet bellen, lekker hier vertellen er zijn vast meer mensen die dat willen weten.
De cup brackets van madeno waren toendertijd ook zo ontworpen dat de onderste draagarm verder naar buiten kwam waardoor weer wat extra camber
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

di sep 29, 2009 09:46

Maar dan is het nogsteeds een vaste instelling! :roll:

Moet trouwens ook nog uitzoeken welke pomp het meeste druk kan leveren maar wel hetzelfde model heeft om op de 8V aan te sluiten, of gaan we nu naar racen technisch? Er is trouwens al 2:03 hoog met mijn diesel gereden, helaas haal ik zelf nog maar 2:05 laag maar wel met regelmaat! [met de Hankook's] :wink:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

di sep 29, 2009 10:41

zelf verstelbare onderste draagarmen maken uit chroom-moly? Geen budget oplossing, maar wel effectief!
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

di sep 29, 2009 11:41

Ja, je kan er anders inderdaad nog niet mee spelen...

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

di sep 29, 2009 13:35

Zat ook te denken aan iets van een verstelling op de unibal. Heb de 147 hier niet staan en moet maar eens met wat ideeën gaan spelen. Heeft iemand een duidelijk plaatje van de onderste?

Bij de 75 had ik van Henk Thuis wel een een constructie gezien waar toen Jabdalja mee was gaan rijden maar die braken af of verbogen makkelijke. Een Beetje het idee van de unibal die op de stuurstand word gebruikt!
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen

di sep 29, 2009 13:57

Onze 156 heeft een 1-off constructie met verstelbare armen op uniballs .
Rony Sanen heeft de achterkant gekopieerd, voorkant had hij reeds de excenter ; of hij de verstelling ook gekopieerd heeft weet ik niet .
AST heeft evt. verstelbare topmounts (die hebben wij niet gebruikt) .
Je mag altijd zoals Rony e.e.a. komen bestuderen en kopieren ; de auto zelfs meenemen als je'm idem terugbrengt .

Moest je toeschouwer zijn tijdens de 10u (14-11) kan je altijd een blik komen werpen tussen qualif en race .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Racen - Algemeen”