Pagina 1 van 2
Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: vr sep 25, 2009 12:46
door GTIm
Weet iemenad of er een set voor verstelbare camber op de voorwielen is voor op de 147? Nu heb ik een vaste instlling op 3.5 gr. maar daar kun je verder niet mee spelen. Als iemand iets weet hoor ik het graag ....
Re: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: vr sep 25, 2009 13:33
door stopie
Weet iemenad of er een set voor verstelbare camber op de voorwielen is voor op de 147? Nu heb ik een vaste instlling op 3.5 gr. maar daar kun je verder niet mee spelen. Als iemand iets weet hoor ik het graag ....
madeno heeft bovenste draagarmen met excentrische bussen. Dan kan je hier wel iets mee spelen
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: vr sep 25, 2009 13:37
door Dennis de Rooy
Kan je niks van een 147 GTA "lenen"? Kan me niet voorstellen dat bij die apparaten het moeilijk aan te passen is. Andretti Molletti of Berlinista kan je daar meer over vertellen. Die hebben aan Vogel z'n 147 gesleuteld.
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: zo sep 27, 2009 11:29
door newsgroupalfaromeo
Voor m'n Cup 156 hebben we ook nog steeds geen echt goede oplossing kunnen verzinnen, naast excentrische bussen dan, wat wel een klein stapje voorwaarts is.
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 10:51
door GTIm
Wat bij de 156 Cup en de 147 GTA werd gedaan is een arm doorbuigen, maar dat was illegaal in de Cup!
In mijn 147 JTD Cup zit al een a-centrische bus [Gerben Goet kan die leveren van
www.ggtechniek.nl] maar daar kom je niet verder dan 3.5 graden "vast" mee. Er is ook een 6 graden vaste versie maar dat is veel te veel. Ik zou van 2,5 naar 4,5 willen kunnen stellen.
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 11:28
door Michel75
Ja, illegaal of niet, ze reden er wel mee, dit wilde ik ook nog opperen, maar ging ervanuit dat je daar al mee reed!
Ben je er dan niet, als je de armen voor +/-2 graden camber doorbuigt en de excentrische bussen houdt?
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 16:05
door A-Repair
Volgens mij halen jullie camber en caster door elkaar als ik dit zo lees. Groeten, Arie
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 17:51
door GTIm
Met de bovenste draagarm veranderd de caster ook mee als je idd de camber aanpast, daar heb je gelijk in Arie maar dat doorbuig verhaal volgens mij niet, maar ik heb dat zelf nooit gedaan dus weet het ook niet. Als je de bovenste draagarm verder naar voren laat komen gaat ie schuin naar voren en gaat caster en camber veranderen. Je zou die twee schijven in de draagarm nog tov elakaar anders kunnen zetten maar dan gaat er geen rechte bout meer door en moet je ov met schuine gaten gaan werken of iest van uniballs erin verwerken maar wordt een uidaging om dat goed te krijgen.
Denk daarom ook dat je aan de onderkant moet zijn maar heb geen idee hoe je dat op zou kunnen lossen.
Wat ik zoek is een verstelbare oplossing, kan je links & rechts afzonderlijk afstellen en waar ik met name wat aan wil doen is de overmatige slijt aan de binnen zijde van de banden. Is met voorwiel aandrijving toch al een probleem en de Q2 zal het ook wel minimaliseren maar toch.
Re: RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 19:07
door Andretti Molletti
en waar ik met name wat aan wil doen is de overmatige slijt aan de binnen zijde van de banden. Is met voorwiel aandrijving toch al een probleem ....
Keertje bellen is ook een optie hoor
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: ma sep 28, 2009 20:04
door LENZ
Nee niet bellen, lekker hier vertellen er zijn vast meer mensen die dat willen weten.
De cup brackets van madeno waren toendertijd ook zo ontworpen dat de onderste draagarm verder naar buiten kwam waardoor weer wat extra camber
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: di sep 29, 2009 09:46
door GTIm
Maar dan is het nogsteeds een vaste instelling!
Moet trouwens ook nog uitzoeken welke pomp het meeste druk kan leveren maar wel hetzelfde model heeft om op de 8V aan te sluiten, of gaan we nu naar racen technisch? Er is trouwens al 2:03 hoog met mijn diesel gereden, helaas haal ik zelf nog maar 2:05 laag maar wel met regelmaat! [met de Hankook's]
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: di sep 29, 2009 10:41
door Dennis de Rooy
zelf verstelbare onderste draagarmen maken uit chroom-moly? Geen budget oplossing, maar wel effectief!
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: di sep 29, 2009 11:41
door Michel75
Ja, je kan er anders inderdaad nog niet mee spelen...
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: di sep 29, 2009 13:35
door GTIm
Zat ook te denken aan iets van een verstelling op de unibal. Heb de 147 hier niet staan en moet maar eens met wat ideeën gaan spelen. Heeft iemand een duidelijk plaatje van de onderste?
Bij de 75 had ik van Henk Thuis wel een een constructie gezien waar toen Jabdalja mee was gaan rijden maar die braken af of verbogen makkelijke. Een Beetje het idee van de unibal die op de stuurstand word gebruikt!
RE: Camber instelling voor op 147/156 modellen
Geplaatst: di sep 29, 2009 13:57
door BugAlfa
Onze 156 heeft een 1-off constructie met verstelbare armen op uniballs .
Rony Sanen heeft de achterkant gekopieerd, voorkant had hij reeds de excenter ; of hij de verstelling ook gekopieerd heeft weet ik niet .
AST heeft evt. verstelbare topmounts (die hebben wij niet gebruikt) .
Je mag altijd zoals Rony e.e.a. komen bestuderen en kopieren ; de auto zelfs meenemen als je'm idem terugbrengt .
Moest je toeschouwer zijn tijdens de 10u (14-11) kan je altijd een blik komen werpen tussen qualif en race .