Flevoland nieuwe Autosportmekka?
Geplaatst: do okt 01, 2009 13:24
Onderstaand (hoopgevend) nieuwsbericht zag ik zojuist op nu.nl, zou iets heel moois kunnen worden.
Fingers crossed als je het mij vraagt!
Flevoland broedt op giga-circuit
Uitgegeven: 1 oktober 2009 11:14
Laatst gewijzigd: 1 oktober 2009 13:11
AMSTERDAM - In de provincie Flevoland moet vanaf 2012 een auto- en motorsportwalhalla verrijzen waarop zelfs Grand Prix kunnen worden verreden. Er moeten nog wel een paar hobbels worden genomen voordat het zo ver is.
Het moet even groot worden als 900 voetbalvelden en plaats bieden aan een 4x4-parcours, ’n motorcrossbaan, een FIA-goedgekeurd racecircuit en nog veel meer.
Drie Nederlandse ondernemers broeden op een plan om een enorm evenemententerrein te bouwen in de polder bij Emmeloord in Flevoland. Het complex moet IChallenge Park Emmeloord gaan heten en een waar walhalla worden voor fans van auto- en motorsporten.
Groot
Dit complex moet de grootste sportaccommodatie van Europa worden, maar voor autoliefhebbers is het geplande circuit het meest interessant. Architect Ed Wassenberg tekende het plan: “Dit circuit zal voldoen aan alle eisen van de motorsportbonden, en dat zorgt er voor dat we zelfs Grand Prix kunnen verwelkomen.”
Het bijzondere van dit circuit is dat het zowel linksom als rechtsom bereden kan worden. “Rechtsom is het een middelsnel circuit van ongeveer 5.500 meter lang, terwijl de route linksom wat langzamer is met ’n lengte van zo’n vier kilometer. Daar kunnen prachtige auto- en motorraces verreden worden.”
Werk
Het IChallenge Park moet veel bezoekers trekken naar de lege akkers rond Emmeloord, waar nu nog een gebrek is aan werk. Wassenberg: “Het park moet ervoor zorgen dat diverse bedrijven zich in deze regio vestigen, waardoor we in eerste instantie 400 à 500 banen creëren. Binnen een paar jaar kan dit groeien tot zo’n 1.200 banen.”
Er moet een complex ontstaan van bedrijven en instellingen waar particulieren plezier kunnen beleven terwijl professionele en amateursporters kunnen trainen.
“Op dit moment biedt Nederland bijvoorbeeld nauwelijks plekken waar mensen vrij kunnen offroaden; wij willen die kans wél bieden. En dat kun je uitbreiden naar de meest diverse sporten; kitesurfen, jetskiën, boogschieten of ballonvaren, je kunt het zo gek niet bedenken.”
Innovaties
Daarnaast moet het complex een plek worden waar bedrijven en scholen werken aan technische innovaties, aldus Wassenberg.
“We willen bijvoorbeeld ook plaats bieden aan techniekstudenten, die hun uitvindingen meteen op de diverse parcours kunnen uitproberen en beproeven. Bovendien wekken de bedrijven hun eigen energie op door middel van windmolens en zonnepanelen op de daken. En als er eventjes niet ontwikkeld wordt, kunnen bezoekers zelf actief bezig zijn of naar wedstrijden kijken. Op het IChallenge Park valt straks ieder weekend wel wat te doen!”
Toekomstdroom
Dat zijn mooie woorden, maar vooralsnog zijn al deze plannen nog dromen. Dat weet ook Wassenberg: “Nu ligt de bal bij de politiek. Die moet bepalen of onze plannen haalbaar zijn en uitgevoerd mogen worden. In onze plannen wordt het een duurzaam complex, dus ik heb alle vertrouwen dat ook de geijkte tegenstanders enthousiast worden.”
De eerste paal moet in 2012 of 2013 de grond in, maar gezien de Nederlandse cultuur van bezwaren en commissies, zou het zomaar nog jaren langer kunnen duren. We houden u op de hoogte.
Fingers crossed als je het mij vraagt!
Flevoland broedt op giga-circuit
Uitgegeven: 1 oktober 2009 11:14
Laatst gewijzigd: 1 oktober 2009 13:11
AMSTERDAM - In de provincie Flevoland moet vanaf 2012 een auto- en motorsportwalhalla verrijzen waarop zelfs Grand Prix kunnen worden verreden. Er moeten nog wel een paar hobbels worden genomen voordat het zo ver is.
Het moet even groot worden als 900 voetbalvelden en plaats bieden aan een 4x4-parcours, ’n motorcrossbaan, een FIA-goedgekeurd racecircuit en nog veel meer.
Drie Nederlandse ondernemers broeden op een plan om een enorm evenemententerrein te bouwen in de polder bij Emmeloord in Flevoland. Het complex moet IChallenge Park Emmeloord gaan heten en een waar walhalla worden voor fans van auto- en motorsporten.
Groot
Dit complex moet de grootste sportaccommodatie van Europa worden, maar voor autoliefhebbers is het geplande circuit het meest interessant. Architect Ed Wassenberg tekende het plan: “Dit circuit zal voldoen aan alle eisen van de motorsportbonden, en dat zorgt er voor dat we zelfs Grand Prix kunnen verwelkomen.”
Het bijzondere van dit circuit is dat het zowel linksom als rechtsom bereden kan worden. “Rechtsom is het een middelsnel circuit van ongeveer 5.500 meter lang, terwijl de route linksom wat langzamer is met ’n lengte van zo’n vier kilometer. Daar kunnen prachtige auto- en motorraces verreden worden.”
Werk
Het IChallenge Park moet veel bezoekers trekken naar de lege akkers rond Emmeloord, waar nu nog een gebrek is aan werk. Wassenberg: “Het park moet ervoor zorgen dat diverse bedrijven zich in deze regio vestigen, waardoor we in eerste instantie 400 à 500 banen creëren. Binnen een paar jaar kan dit groeien tot zo’n 1.200 banen.”
Er moet een complex ontstaan van bedrijven en instellingen waar particulieren plezier kunnen beleven terwijl professionele en amateursporters kunnen trainen.
“Op dit moment biedt Nederland bijvoorbeeld nauwelijks plekken waar mensen vrij kunnen offroaden; wij willen die kans wél bieden. En dat kun je uitbreiden naar de meest diverse sporten; kitesurfen, jetskiën, boogschieten of ballonvaren, je kunt het zo gek niet bedenken.”
Innovaties
Daarnaast moet het complex een plek worden waar bedrijven en scholen werken aan technische innovaties, aldus Wassenberg.
“We willen bijvoorbeeld ook plaats bieden aan techniekstudenten, die hun uitvindingen meteen op de diverse parcours kunnen uitproberen en beproeven. Bovendien wekken de bedrijven hun eigen energie op door middel van windmolens en zonnepanelen op de daken. En als er eventjes niet ontwikkeld wordt, kunnen bezoekers zelf actief bezig zijn of naar wedstrijden kijken. Op het IChallenge Park valt straks ieder weekend wel wat te doen!”
Toekomstdroom
Dat zijn mooie woorden, maar vooralsnog zijn al deze plannen nog dromen. Dat weet ook Wassenberg: “Nu ligt de bal bij de politiek. Die moet bepalen of onze plannen haalbaar zijn en uitgevoerd mogen worden. In onze plannen wordt het een duurzaam complex, dus ik heb alle vertrouwen dat ook de geijkte tegenstanders enthousiast worden.”
De eerste paal moet in 2012 of 2013 de grond in, maar gezien de Nederlandse cultuur van bezwaren en commissies, zou het zomaar nog jaren langer kunnen duren. We houden u op de hoogte.